Citat:
Ursprungligen postat av
Ramhuvud
Hej hej!En kort historia. Ja, jag vet att många har det värre men känner mig jävligt i less och slut på den här situationen. Avslutade en utbildning tidigare i juni vilket innebar reducerat CSN då juni inte klassas som hel skolmånad. Det blev inte speciellt många slantar direkt. Efter det så fick jag min skatteåterbäring och insåg direkt att det här inte kommer hålla.
Jag har betat av så mycket jag kan och jag har jobb från och med Juli men har ändå två fakturor kvar, en från sjukhusvistelse och en skolrelaterad. Hade jag betalat av alla samtidigt hade jag inte haft ett öre kvar
Nu till min fråga, hur fan överlever man 6 veckor på 900spänn? Jag har inte speciellt mycket jag kan sälja och förhoppnigsvis blir jag intagen till högskola i hösten och håller jag mig i alla fall över ytan med hjälp av CSN.Jag har säsongsjobb vilket låter mig betala av skulderna och jag har inte kronofogden efter mig efter som ingen av fakturorna har passerat sista inbetalningsdatum
Har ni några tips? Jag har ingen bil (lite därför jag ska jobba, så jag kan ta körkort) så sysselsättning i motorfordon går tyvärr bort.
Är det bara gå in närmsta butik och fråga om anställning?
Du får vända dig till Socialen, var beredd på att de kollar 3mån bakåt i tiden så har du legat över existensminimum så blir du ej berättigad till ersättning.
Skulle du bli nekad hos Soc så vänd dig till dina föräldrar, kan du åtminstone få ihop 1700kr till mat så kommer det inte vara några större problem med 6v.
Att lyssna på flashbackare som säger att 900kr räcker gott och väl till mat leder bara till besvär för dig själv. 900kr räcker inte för att få ihop näringsrik mat för 6v.
Har själv satt mig i klistret flera gånger i livet pga man var ung och dum, det var lärorikt att leva snålt. Inga bussresor, bara cykel eller till fots. När cykeln gick sönder så fick det bli till fots överallt.
Jag gick till flera matbutiker och köpte det allra billigaste köttet och Lidl hade då (innan kvarghysterin) riktigt billig Kvarg så man kunde få i sig protein.
Kyckling var bara att glömma, alldeles för dyrt.
Blandfärs fanns det ofta att köpa billigt på de större matbutikerna, 59kr/kg och även idag.
En måltid på 150-250gram blandfärs, 100-200g ris/potatis (gärna färskpotatis när den kostar 1-4kr/kg) och kvargsås gjorde att man fick i sig bra med näring och kunde äta sig mätt.
Givetvis är det upp till var och en ifall man vill ha en smartphone eller dator, men paniksälj inte datorn, den kan du säkert behöva i framtiden igen för dina studier.
Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
Är det verkligen sånt här folk går till soc för? Känns som att folk inte ens försöker. Har man gjort av med sina pengar själv för att man är klantig är det väl helrätt att man får käka ris, bönor och havregryn i ett par månader så att man lär sig värdet av pengar.
Varför inte gå till socialen?
Äta ris och havregryn ger ingen näring och man blir helt tom i skallen efter 1v på den dieten.
Jag anser att det är helrätt oavsett situation att gå till socialen, vi är alla människor med rätt till drägligt liv.