2018-06-16, 08:23
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Ja, du vänder dig till ditt lokala soc. Och ja, de kräver vanligtvis 3 månaders kontoutdrag.

Är det verkligen sånt här folk går till soc för? Känns som att folk inte ens försöker. Har man gjort av med sina pengar själv för att man är klantig är det väl helrätt att man får käka ris, bönor och havregryn i ett par månader så att man lär sig värdet av pengar.
Citera
2018-06-16, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
Är det bara gå in närmsta butik och fråga om anställning?

Det där kan fungera det också, många som är lediga på sommaren (behöver ju inte vara en butik)

Som någon skrev så tar det ju en stund innan pengarna hamnar på kontot men har man tur så finns det någon släkting eller liknande att låna av under tiden så länge man vet att pengarna dyker upp i slutänden.
Citera
2018-06-16, 12:16
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Nu till min fråga, hur fan överlever man 6 veckor på 900spänn?
Har du inte fler räkningar som kommer eller bor du hos föräldrarna nu och slipper betala hyra nu när du är fattig?
Får du inte jobb så skulle du kunna kolla på praktikplatser eller någon jobbcoach via Arbetsförmedlingen för då har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan och de kollar inte på tidigare kontoutdrag.
Citera
2018-06-16, 17:15
Medlem
Ramhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du inte fler räkningar som kommer eller bor du hos föräldrarna nu och slipper betala hyra nu när du är fattig?
Får du inte jobb så skulle du kunna kolla på praktikplatser eller någon jobbcoach via Arbetsförmedlingen för då har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan och de kollar inte på tidigare kontoutdrag.
Men grejen är juatt jag börjar på mitt nya jobb i början av juni, ska jag gå till arbetsförmedlingen och skriva inig för att söka jobb mindre än två veckor tills mtt nya börjar?
Senast redigerad av Ramhuvud 2018-06-16 kl. 17:49.
Citera
2018-06-16, 17:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Men grejen är juatt jag börjar på mitt nya jobb i början av juni, ska jag gå till arbetsförmedlingen och skriva inig för att söka upp i mindre än två veckor tills mtt nya börjar?
Du menar i början av Juli förmodar jag?
Vad är det som du behöver ha pengar till, du svarade inte riktigt på om det kommer fler räkningar eller om det bara är mat och hygienartiklar som behövs?
Har du ett kontrakt för jobbet som är påskrivet? I så fall skulle du också kunna ansöka om ett kreditkort hos t.ex OKQ8 med några tusen i kredit och samtidigt bifoga ditt anställningsavtal så betalar du tillbaka när lönen kommer.
Citera
2018-06-16, 17:48
Medlem
Ramhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du menar i början av Juli förmodar jag?
Vad är det som du behöver ha pengar till, du svarade inte riktigt på om det kommer fler räkningar eller om det bara är mat och hygienartiklar som behövs?
Har du ett kontrakt för jobbet som är påskrivet? I så fall skulle du också kunna ansöka om ett kreditkort hos t.ex OKQ8 med några tusen i kredit och samtidigt bifoga ditt anställningsavtal så betalar du tillbaka när lönen kommer.

ja juli var det ja. Alla räknar för juni och en bit in på jul. Det jag behöver pengar till är väl mat och det mest grundläggande. Dock så undrar om är ännu längre i skiten. Jah tog studenten och fick ca 30% studiemedel sista juni och sen skatte återbäringen. Sammanlagt hamnade det på runt 9000 och nu när räkningarna är betalda så har jag endast 900 kvar.

En sista sak, jag börjar jobba i juli men visst får jag juli-lönen i slutet av augusti? Så gropen blev egentligen dubbelt så djup. :/
Senast redigerad av Ramhuvud 2018-06-16 kl. 17:50.
Citera
2018-06-16, 18:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Sammanlagt hamnade det på runt 9000 och nu när räkningarna är betalda så har jag endast 900 kvar.

En sista sak, jag börjar jobba i juli men visst får jag juli-lönen i slutet av augusti? Så gropen blev egentligen dubbelt så djup. :/
Beror lite på vad pengarna har gått till, såg att det var någon sjukhusräkning m.m. vissa saker är oförutsedda utgifter men det är viktigt att du sparar till en buffert för sådant nu när du börjar jobba också för att slippa få liknande problem igen.

Lönen betalas ibland ut i slutet av månaden eller en viss del beroende på när din arbetsgivare har brytdatum och rutinerna för sådant ...har själv varit med om båda delarna.
Citera
2018-06-16, 18:20
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Hej hej!En kort historia. Ja, jag vet att många har det värre men känner mig jävligt i less och slut på den här situationen. Avslutade en utbildning tidigare i juni vilket innebar reducerat CSN då juni inte klassas som hel skolmånad. Det blev inte speciellt många slantar direkt. Efter det så fick jag min skatteåterbäring och insåg direkt att det här inte kommer hålla.

Jag har betat av så mycket jag kan och jag har jobb från och med Juli men har ändå två fakturor kvar, en från sjukhusvistelse och en skolrelaterad. Hade jag betalat av alla samtidigt hade jag inte haft ett öre kvar
Nu till min fråga, hur fan överlever man 6 veckor på 900spänn? Jag har inte speciellt mycket jag kan sälja och förhoppnigsvis blir jag intagen till högskola i hösten och håller jag mig i alla fall över ytan med hjälp av CSN.Jag har säsongsjobb vilket låter mig betala av skulderna och jag har inte kronofogden efter mig efter som ingen av fakturorna har passerat sista inbetalningsdatum

Har ni några tips? Jag har ingen bil (lite därför jag ska jobba, så jag kan ta körkort) så sysselsättning i motorfordon går tyvärr bort.

Är det bara gå in närmsta butik och fråga om anställning?

Du får vända dig till Socialen, var beredd på att de kollar 3mån bakåt i tiden så har du legat över existensminimum så blir du ej berättigad till ersättning.

Skulle du bli nekad hos Soc så vänd dig till dina föräldrar, kan du åtminstone få ihop 1700kr till mat så kommer det inte vara några större problem med 6v.

Att lyssna på flashbackare som säger att 900kr räcker gott och väl till mat leder bara till besvär för dig själv. 900kr räcker inte för att få ihop näringsrik mat för 6v.

Har själv satt mig i klistret flera gånger i livet pga man var ung och dum, det var lärorikt att leva snålt. Inga bussresor, bara cykel eller till fots. När cykeln gick sönder så fick det bli till fots överallt.
Jag gick till flera matbutiker och köpte det allra billigaste köttet och Lidl hade då (innan kvarghysterin) riktigt billig Kvarg så man kunde få i sig protein.

Kyckling var bara att glömma, alldeles för dyrt.
Blandfärs fanns det ofta att köpa billigt på de större matbutikerna, 59kr/kg och även idag.
En måltid på 150-250gram blandfärs, 100-200g ris/potatis (gärna färskpotatis när den kostar 1-4kr/kg) och kvargsås gjorde att man fick i sig bra med näring och kunde äta sig mätt.

Givetvis är det upp till var och en ifall man vill ha en smartphone eller dator, men paniksälj inte datorn, den kan du säkert behöva i framtiden igen för dina studier.

Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Är det verkligen sånt här folk går till soc för? Känns som att folk inte ens försöker. Har man gjort av med sina pengar själv för att man är klantig är det väl helrätt att man får käka ris, bönor och havregryn i ett par månader så att man lär sig värdet av pengar.

Varför inte gå till socialen?
Äta ris och havregryn ger ingen näring och man blir helt tom i skallen efter 1v på den dieten.

Jag anser att det är helrätt oavsett situation att gå till socialen, vi är alla människor med rätt till drägligt liv.
Citera
2018-06-16, 18:35
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Varför inte gå till socialen?
Äta ris och havregryn ger ingen näring och man blir helt tom i skallen efter 1v på den dieten.

Jag anser att det är helrätt oavsett situation att gå till socialen, vi är alla människor med rätt till drägligt liv.

Nu kan du absolut äta massor med rotfrukter, kål och linser också, 900 kronor räcker långt. Och man har inte 'rätt' till att äta någon speciell mat, speciellt när man uppenbarligen klantat till det själv. Inget fel på rotfrukter,kål, linser och bönor ur näringssynpunkt.

Vill man ha det lite bättre får man väl planera lite bättre? Varför ska jag betala för att han har slösat bort sina pengar / inte planerat ordentligt när han ändå har 900?

Men visst, efter man har försökt planera, men det av rimliga anledningar gått snett, och du inte har råd till mat, då kan man väl gå dit, men inte om du har 900 spänn?? Säkert har han lite dyra saker att sälja också om man nu måste ha lite lyxkonsumtion.

Om man också biter i det sura äpplet så lär man sig något, för det första så kommer man inte göra samma misstag igen, och man bygger karaktär och disciplin.

EDIT: Köp torkade bönor och linser till exempel. eller varför inte göra ärtsoppa? Räcker hur långt som helst. Såklart är kött lyxvara numera.
Citera
2018-06-16, 19:40
Medlem
Ett par tips kan ju vara att du helt enkelt tittat i de utskick affärer gör varje måndag och ser vad som är billigt och att du kollar i mataffärer om t.ex kött med kort datum. Det köttet (kolla även om mejeriprodukter med kort datum för de brukar hålla ett par dagar efter utgångsdatum om du bara förvarar dem rätt) brukar vara billigt. Havregryn är också billigt som sagt.

Satsa dock INTE på nudlar! Absolut billigare att köpa 1 kg pasta av den billigare sorten!
Citera
2018-06-17, 10:18
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Nu kan du absolut äta massor med rotfrukter, kål och linser också, 900 kronor räcker långt. Och man har inte 'rätt' till att äta någon speciell mat, speciellt när man uppenbarligen klantat till det själv. Inget fel på rotfrukter,kål, linser och bönor ur näringssynpunkt.

Vill man ha det lite bättre får man väl planera lite bättre? Varför ska jag betala för att han har slösat bort sina pengar / inte planerat ordentligt när han ändå har 900?

Men visst, efter man har försökt planera, men det av rimliga anledningar gått snett, och du inte har råd till mat, då kan man väl gå dit, men inte om du har 900 spänn?? Säkert har han lite dyra saker att sälja också om man nu måste ha lite lyxkonsumtion.

Om man också biter i det sura äpplet så lär man sig något, för det första så kommer man inte göra samma misstag igen, och man bygger karaktär och disciplin.

EDIT: Köp torkade bönor och linser till exempel. eller varför inte göra ärtsoppa? Räcker hur långt som helst. Såklart är kött lyxvara numera.

Skriv gärna recept på all mat för 900kr som ska räcka i 6v.
Det är så lätt att hävda något på ett forum, "det är bara". Nej, det är det inte.

Det är jättesvårt och går jag ner till min lokala ICA så förstår jag direkt att 900kr inte räcker för 6v.
Citera
2018-06-17, 11:14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Det är jättesvårt och går jag ner till min lokala ICA så förstår jag direkt att 900kr inte räcker för 6v.
Men det är ingen som tvingar dig att gå till en sådan dyr butik, priserna hos en liten ICA Nära butik kan vara det dubbla mot t.ex Willys och Lidl eftersom små butiker brukar inte ha så stort utbud av billiga märken m.m.

Lite som tiggande romer med en iPhone, kaffe från Pressbyrån och cigaretter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in