• 1
  • 2
2006-02-01, 18:51
Medlem
euphorias avatar
Det är mycket möjligt att jag snart kommer få medicin mot ångest/depression, så jag undrar om det är något man kan flumma på? Och isåfall få läkaren att skriva ut rätt sort

Sen undrar jag också ifall medicinen tappar sin verkan om man kombinerar med röka? Eftersom jag verkligen behöver den för jag mår vrkligen piss
Citera
2006-02-01, 18:54
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Det är mycket möjligt att jag snart kommer få medicin mot ångest/depression, så jag undrar om det är något man kan flumma på? Och isåfall få läkaren att skriva ut rätt sort

Sen undrar jag också ifall medicinen tappar sin verkan om man kombinerar med röka? Eftersom jag verkligen behöver den för jag mår vrkligen piss

Nej, du kan inte flumma på SSRI. Får du däremot något mot ångest så kan det nog gå.

Lite moralkakning också: Lägg ner rökat och flummet nu när du får ordentlig medicin.
Citera
2006-02-01, 19:00
Nää... När det gäller antidepressiva så är inget att flumma på! Kanske Remeron, enl. denna sida iaf:
http://www.lindalen.com/farliga%20lakemedel.htm

Jag käkar själv Remeron, men har då aldrig märkt någon eufori av dem. Har även kollat upp varför vissa av de äldre sk. TCA-medicinerna förekommer på en del narkotika-test. Detta pga. att de har förmågan att potentiera olika typer av droger.

Och när det gäller ångestdämpande medel, så, har du tur* får du benzo utskrivet. Men de försöker troligen med något annat först!

*Med tur menar jag, att du får benzo att ta vid behov. Jag har käkat det dagligen i 3 år, och de är totalt omöjliga att sluta med!

EDIT:
När det gäller rökat, så tror jag du gör klokt i att låta bli det. Själv är jag inte särskilt förtjust i det. Men de gånger jag rökt på så har min depression förvärrats dagarna efteråt!
Citera
2006-02-01, 19:06
Medlem
Buddahns avatar
Om du ska få zoloft så är det helt uteslutet. Den är bra så du behöver inget skit längre..
Citera
2006-02-01, 19:08
Medlem
euphorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
När det gäller rökat, så tror jag du gör klokt i att låta bli det. Själv är jag inte särskilt förtjust i det. Men de gånger jag rökt på så har min depression förvärrats dagarna efteråt!

blir nog till att göra ett uppehåll då om det blir till å ta medicin.
Citera
2006-02-01, 19:16
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
www.fass.se

Kolla upp ssri där
Citera
2006-02-01, 20:21
Medlem
euphorias avatar
zoloft verkar vara bra, den säger sig lindra, då all skit jag fått på mig (har även socialfobi, får också panikångest ibland)
Citera
2006-02-01, 20:53
Medlem
Hasse Heroins avatar
Zoloft funkar faktist ganska bra mot depressioner och ångest. Jag har käkat zoloft dagligen i ca: 5 år nu. Jag började på 50 mg men gick nyligen upp till 100 mg.

Jag vill inte heller vara moralkärring men det vore bra för din mentala hälsa om du försöker skippa rökat också. Jag rökte på ganska rejält under många år men känner på den sissta tiden att rökat bara försämrar mitt psykiska tillstånd.

Satsa på en bra mental hälsa istället

Mvh
HH

Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
zoloft verkar vara bra, den säger sig lindra, då all skit jag fått på mig (har även socialfobi, får också panikångest ibland)
Citera
2006-02-02, 23:43
Medlem
har käkat Zoloft i 4 veckor nu.... har inte märkt nån skillnad alls på mig... men jag ger den lite tid till... så får vi se...
Citera
2006-02-02, 23:47
Medlem
Buddahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairy
har käkat Zoloft i 4 veckor nu.... har inte märkt nån skillnad alls på mig... men jag ger den lite tid till... så får vi se...

Just under de första 3-4 veckorna så kan tillomed deprissionen förvärras eftersom det är så mycket nya kemikalier som är inne i din kropp och hjärna så ta de bara lugnt. snart kommer du kunna känna ett otroligt lugn.
zoloft gör så att ditt humör kan bli väldigt fyrkantigt.
Citera
2006-02-03, 00:27
Medlem
TomiXs avatar
Efexor ser jag som ett bättre alternativ mot depression/socialfobi än zoloft. Men visst, alla reagerar olika.
Citera
2006-02-03, 01:37
Medlem
blabal

Atarax då? är inte dom hyffsat starka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto