• 1
  • 2
2018-06-12, 17:24
Medlem
Har blivit headhunted och blivit "erbjuden" ett nytt jobb som ger närmare 2,2 miljoner i årslön och jag vet inte hur jag ska hantera det. Anställningen börjar eventuellt om ca ett år. Jag kommer bli en av få på denna planet med denna spetskompetens så jag blir väl värd lönen (kommer väl inte undan jante trots det).

Det går ingen nöd på mig i dagsläget men det kommer bli en betydlig löneökning.

Vad ska jag tänka på?
Citera
2018-06-13, 00:56
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2018-06-13, 01:03
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman

Vad ska jag tänka på?

Pensionsavsättningar.
Citera
2018-06-13, 01:05
Bannlyst
Köp fler sportbilar. Råkar du köpa en för mycket så kan du ringa mig
Citera
2018-06-13, 01:08
Medlem
Barrjads avatar
Vad är det för jobb?
Citera
2018-06-13, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Har blivit headhunted och blivit "erbjuden" ett nytt jobb som ger närmare 2,2 miljoner i årslön och jag vet inte hur jag ska hantera det. Anställningen börjar eventuellt om ca ett år. Jag kommer bli en av få på denna planet med denna spetskompetens så jag blir väl värd lönen (kommer väl inte undan jante trots det).

Det går ingen nöd på mig i dagsläget men det kommer bli en betydlig löneökning.

Vad ska jag tänka på?

Varför börjar anställningen om ca ett år? Är det netto eller brutto? Är jobbet i Sverige/utanför EU? Troligtvis försvinner mer än hälften i skatt oavsett. Då laddar du på mindre än 100k per månad i fickan. Ingen extrem nivå beroende vad du jämför mot. I vissa branscher är 2,2 milj bara bonus om året varit framgångsrikt. Men gratis till löneökningen
Citera
2018-06-13, 06:55
Medlem
Spara en buffert i kontanter först, sedan i investeringar, typ aktier. Då har du inom några år betydligt större möjligheter att göra vad du vill med ditt liv än om du ökar dina kostnader med sportbilar, klockor, m.m.
Citera
2018-06-13, 09:28
Medlem
Du får väl och avvakta och se hur mycket som blir kvar efter det att staten roffat åt sig pengarna.
Citera
2018-06-13, 10:51
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Det blir cirka 93.000 kr netto i månaden, mycket pengar och det räcker till en hyfsad levnadsstandard men du kommer märka att det ändå inte räcker för att dra runt ett liv i det översta skiktet med egen herrgårdsliknande bostad, motorbåt typ privatyacht, helikopter och Ferrari.

Du kan unna dig någon kyxig sa men inte alla.

Dina knegarpolare kommer dock bli gröna av avund!

Mitt tips är att du sparar långsiktigt i aktier cirka 2-300.000 om året.
Citera
2018-06-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Varför börjar anställningen om ca ett år? Är det netto eller brutto? Är jobbet i Sverige/utanför EU? Troligtvis försvinner mer än hälften i skatt oavsett. Då laddar du på mindre än 100k per månad i fickan. Ingen extrem nivå beroende vad du jämför mot. I vissa branscher är 2,2 milj bara bonus om året varit framgångsrikt. Men gratis till löneökningen

Vill inte börja tidigare av olika anledningar. Och det är bruttolön.
Citera
2018-06-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det blir cirka 93.000 kr netto i månaden, mycket pengar och det räcker till en hyfsad levnadsstandard men du kommer märka att det ändå inte räcker för att dra runt ett liv i det översta skiktet med egen herrgårdsliknande bostad, motorbåt typ privatyacht, helikopter och Ferrari.

Du kan unna dig någon kyxig sa men inte alla.

Dina knegarpolare kommer dock bli gröna av avund!

Mitt tips är att du sparar långsiktigt i aktier cirka 2-300.000 om året.

Ja vissa kommer såklart höja ögonbryn. Vissa gör det redan nu, vilket är tråkigt. Jag har inte fått något gratis utan hårt slit bakom.
Citera
2018-06-13, 11:29
Medlem
Det är väl bara att leva på så som du vill och förhoppningsvis spara en del så du har till pension osv.
Tänk ut vad du vill ha i buffert för snabba utgifter och spara ihop det. Resten kan du lägga på andra typer av sparande.

Är bekant med en kvinna som har chefsposition i Gartner och hon tjänar ungefär som du.
Hon lever som vanligt, kör en vanlig Volvo etc.

Så lev som du brukar och unna dig vad du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in