2018-06-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Har blivit headhunted och blivit "erbjuden" ett nytt jobb som ger närmare 2,2 miljoner i årslön och jag vet inte hur jag ska hantera det. Anställningen börjar eventuellt om ca ett år. Jag kommer bli en av få på denna planet med denna spetskompetens så jag blir väl värd lönen (kommer väl inte undan jante trots det).

Det går ingen nöd på mig i dagsläget men det kommer bli en betydlig löneökning.

Vad ska jag tänka på?

Vill du gå i pension tidigt så sparar du ca 900k per år och går i pension om 10 år med 14 miljoner i tillgångar. Det hade jag gjort. Men det beror ju på vad du vill
Citera
2018-06-13, 14:48
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Vill du gå i pension tidigt så sparar du ca 900k per år och går i pension om 10 år med 14 miljoner i tillgångar. Det hade jag gjort. Men det beror ju på vad du vill

Men då måste han leva på 18 k rent i månaden i tio år! Lite väl låg standard!
Citera
2018-06-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Men då måste han leva på 18 k rent i månaden i tio år! Lite väl låg standard!

Det är väldigt hög standard om man bränner 18k i månaden enligt mig. Men det går ju att ändra parametrarna efter eget behag.
Citera
2018-06-14, 17:55
Medlem
Mitt tips är att automatiskt spara 30-50% av nettolönen varje månad. När inkomsten stiger så är det väldigt lätt att utgifterna ökar, vet av egen erfarenhet.

Vet inte vad du tjänar nu men 100k rent i månaden lever man gott på. Det är dock långt ifrån fuck you-pengar. Livet är bekvämt och fritt från ekonomisk oro men inte så att man kan ha privatchaufför etc.
Citera
2018-06-15, 13:59
Medlem
Citat:
Har blivit headhunted och blivit "erbjuden" ett nytt jobb som ger närmare 2,2 miljoner i årslön och jag vet inte hur jag ska hantera det. Anställningen börjar eventuellt om ca ett år. Jag kommer bli en av få på denna planet med denna spetskompetens så jag blir väl värd lönen (kommer väl inte undan jante trots det).

Vad ska jag tänka på?

Att du överhuvudtaget känner dig nödgad att ställa frågan på flasback (trots din "spetskompetens"), tyder ju bara på att du snackar skit/trollar.
Citera
2018-06-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Mitt tips är att automatiskt spara 30-50% av nettolönen varje månad. När inkomsten stiger så är det väldigt lätt att utgifterna ökar, vet av egen erfarenhet.

Vet inte vad du tjänar nu men 100k rent i månaden lever man gott på. Det är dock långt ifrån fuck you-pengar. Livet är bekvämt och fritt från ekonomisk oro men inte så att man kan ha privatchaufför etc.

Nja.. 15k i månaden lever man gott på. Resten sparas, och det är dom pengarna som väldigt snabbt blir fuckoff pengar. Sparar man inget kommer man aldrig att få några fuckoff pengar.
Citera
2018-06-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ja vissa kommer såklart höja ögonbryn. Vissa gör det redan nu, vilket är tråkigt. Jag har inte fått något gratis utan hårt slit bakom.
Hur kommer det sig att vissa redan börjat höja ögonbryn, går du runt och talar om för alla att du kommer få 2 milj i årslön?
Citera
2018-06-16, 10:30
Medlem
deMorgans avatar
För egen del så kan jag säga att när jag började dra in den lönen så ändrades precis inget. Man kan leva lite högre standard, spara mer men som någon nämnde så är det långt ifrån nog att finansiera ett liv i lyx och överflöd. Dessutom finns det alltid de som drar in mer på jobbet vilket på något sätt blir de du jämför dig med när du tänker några år framåt och vart man vill vara då.
Citera
2018-06-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Hur kommer det sig att vissa redan börjat höja ögonbryn, går du runt och talar om för alla att du kommer få 2 milj i årslön?

Har inte berättat något till någon "irl". Syftade på att min nuvarande lön på 550-600k om året väcker lite varför-tjänar-du-det-när-jag-tjänar-270k känslor.

Men dom flesta är glada för min skull.
Citera
2018-06-17, 18:03
Medlem
Jag nosar inte på samma siffror.

Men om någon tidigare skrivit så är väl det bästa tippset att vara diciplinerad från början.

Du tjänar helt ok idag och fyrdubblar nettoinkomsten. Se till att inte anpassa dig till hela inkomstökningen. Försök besinna dig och från dag ett justera andelen du stoppar undan.

Så ta för all del en markant "löneökning" i form av mer spenderbara pengar in varje månad, men försök att öka den procentuella andelen sparande rejält i samband med höjningen.

Ge dig själv en fördubbling av nettoinkomsten och resten skjutsar du in i sparande helt utan att låta dom vara en del av din vardag. Bästa av två världar.
Citera
2018-06-17, 18:07
Medlem
Citat:

Vad ska jag tänka på?

Vad för spetskompetens är det som du har som är värd den lönen?
Citera
2018-06-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vad för spetskompetens är det som du har som är värd den lönen?
Det är ett troll, tjänar man 2 miljoner om året ställer man inte en fråga på fb vad man ska göra mef pengarna. I tidigare inlägg har ts varit dykare av något slag så ta det ts skriver med 12 nypor salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in