Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-12, 07:02
  #1
Avstängd
Om man legaliserar all brottslighet i ett land, vad händer?

Jag tänker att det kommer bli tex så att en våldtäkstman inte vågar våldta en kvinna, eftersom han vet att kvinnan kan skjuta ihjäl honom om hon vill. Kvinnan i sin tur behöver inte oroa sig för straff, förutom eventuell hämnd från våldtäktsmannens anhöriga. Vapen är förstås lagligt och alla som vill äger det.

Alltså kommer det kanske minska brott eftersom ingen vågar begå brott, av rädsla för att bli dödad. Ingen vågar heller gå utanför hemmet kanske.

Det finns dock då heller inget som hindrar att en grupp människor bildar en polisstyrka, som i sin tur börjar sätta upp lagar igen.

Vad tror ni? Jag säger inte att jag gillar den här idén. Jag bara undrar hur det skulle bli.
Citera
2018-06-12, 07:12
  #2
Medlem
Drama-Llamas avatar
Den typen av samhälle du skisserar brukar kallas "laglöst", "vilda västern" och liknande. Kännetecknande för dem är att de förr eller senare går tillbaka till en lagbunden ordning – om det så är genom att en krigsherre tar befälet och börjar bestämma hur alla andra ska bete sig. Annars är de nämligen dömda till undergång, vilket människor inte brukar gilla att vara med om. Alla kända mänskliga samhällen utvecklar snabbt förhållningsregler och straffar dem som inte håller sig till dessa.
Citera
2018-06-12, 07:12
  #3
Medlem
Den där gruppen ''polisstyrkan'', hur stor chans är det att det kommer vara grupp med människor som bryr sig om sina medmänniskor? En del gillar kanske bara själva makten.

Jag tror inte detta skulle fungera.

Däremot det du nämner om att en person har rätten att döda någon i självförsvar, så kanske korta svaret är att avskaffa dråp - När de kommer till att ha dödat någon i självförsvar.

Hur det nu skulle fungera är kanske en annan fråga.

Exakt hur kan man också vara säker på att det just handlande om självförsvar när sådant skulle inträffa?

Mindre invandring, ge poliser det de vill ha som t.ex högre lön, införskaffa elpistoler, fler kameror är några av sakerna som skulle hjälpa mer effektivare skulle jag tro.
Citera
2018-06-12, 07:23
  #4
Medlem
Föreslår Ts en weekend i Somalias huvudstad Mogadishu. Fungerar lite åt det hållet minus att kvinnor inte går beväpnade och att istället för lokala representanter för ordningsmakten är det lokala Warlords som styr och ställer.
Anarki mao...
Citera
2018-06-12, 07:25
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Den typen av samhälle du skisserar brukar kallas "laglöst", "vilda västern" och liknande. Kännetecknande för dem är att de förr eller senare går tillbaka till en lagbunden ordning – om det så är genom att en krigsherre tar befälet och börjar bestämma hur alla andra ska bete sig. Annars är de nämligen dömda till undergång, vilket människor inte brukar gilla att vara med om. Alla kända mänskliga samhällen utvecklar snabbt förhållningsregler och straffar dem som inte håller sig till dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Den där gruppen ''polisstyrkan'', hur stor chans är det att det kommer vara grupp med människor som bryr sig om sina medmänniskor? En del gillar kanske bara själva makten.

Jag tror inte detta skulle fungera.

Däremot det du nämner om att en person har rätten att döda någon i självförsvar, så kanske korta svaret är att avskaffa dråp - När de kommer till att ha dödat någon i självförsvar.

Hur det nu skulle fungera är kanske en annan fråga.

Exakt hur kan man också vara säker på att det just handlande om självförsvar när sådant skulle inträffa?

Mindre invandring, ge poliser det de vill ha som t.ex högre lön, införskaffa elpistoler, fler kameror är några av sakerna som skulle hjälpa mer effektivare skulle jag tro.

Jag menar typ att människor kommer ta hand om sig själva och sina anhöriga främst, och bilda egna små polisstyrkor med sina grannar kanske. Sen får man hoppas att tillräckligt många människor vill vara "trevliga".
Citera
2018-06-12, 07:27
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag menar typ att människor kommer ta hand om sig själva och sina anhöriga främst, och bilda egna små polisstyrkor med sina grannar kanske. Sen får man hoppas att tillräckligt många människor vill vara "trevliga".

Inga större samhällsorganisationer alltså. Ingen skolplikt eller så heller.
Citera
2018-06-12, 07:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag menar typ att människor kommer ta hand om sig själva och sina anhöriga främst, och bilda egna små polisstyrkor med sina grannar kanske. Sen får man hoppas att tillräckligt många människor vill vara "trevliga".
Lite som att ha samhälle med olika ''klaner'' menar du?

De tar hand om sig själva, familj, släkt och grannar.

Och sedan hoppas på det bästa. Nej, det kommer verkligen inte funka!
Citera
2018-06-12, 07:33
  #8
Medlem
Vi skulle kunna börja med att ta bort alla regler och moderatorer här på Flashback för att se hur det skulle bli här på Flashback till att börja med.
Citera
2018-06-12, 07:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om man legaliserar all brottslighet i ett land, vad händer?

Jag tänker att det kommer bli tex så att en våldtäkstman inte vågar våldta en kvinna, eftersom han vet att kvinnan kan skjuta ihjäl honom om hon vill. Kvinnan i sin tur behöver inte oroa sig för straff, förutom eventuell hämnd från våldtäktsmannens anhöriga. Vapen är förstås lagligt och alla som vill äger det.

Alltså kommer det kanske minska brott eftersom ingen vågar begå brott, av rädsla för att bli dödad. Ingen vågar heller gå utanför hemmet kanske.

Det finns dock då heller inget som hindrar att en grupp människor bildar en polisstyrka, som i sin tur börjar sätta upp lagar igen.

Vad tror ni? Jag säger inte att jag gillar den här idén. Jag bara undrar hur det skulle bli.


Men hallo! Så är det redan på många håll här i Sverige. Tror du mig inte? Åk till de invandrartäta förorterna och se själv. OBS. Åk dit på egen risk. Det är aldrig riskfritt att bege sig till laglöst land.


Ingen vågar sig dit. Inte ens polisen. Men du kanske vågar?
Citera
2018-06-12, 07:38
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Lite som att ha samhälle med olika ''klaner'' menar du?

De tar hand om sig själva, familj, släkt och grannar.

Och sedan hoppas på det bästa. Nej, det kommer verkligen inte funka!

Egentligen ska det ju inte finnas några regler för hur detta "samhälle" ska vara uppbyggt, det är lite det som är poängen med idén. Regler bestämmer alla själva. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag tänker mig exakt. Ska sova nu.
Citera
2018-06-12, 09:37
  #11
Medlem
PotatisLampans avatar
Folk skulle över tid bli iskall, och alla skulle bli mördad ung
Citera
2018-06-12, 10:46
  #12
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om man legaliserar all brottslighet i ett land, vad händer?

Jag tänker att det kommer bli tex så att en våldtäkstman inte vågar våldta en kvinna, eftersom han vet att kvinnan kan skjuta ihjäl honom om hon vill. Kvinnan i sin tur behöver inte oroa sig för straff, förutom eventuell hämnd från våldtäktsmannens anhöriga. Vapen är förstås lagligt och alla som vill äger det.

Alltså kommer det kanske minska brott eftersom ingen vågar begå brott, av rädsla för att bli dödad. Ingen vågar heller gå utanför hemmet kanske.

Det finns dock då heller inget som hindrar att en grupp människor bildar en polisstyrka, som i sin tur börjar sätta upp lagar igen.

Vad tror ni? Jag säger inte att jag gillar den här idén. Jag bara undrar hur det skulle bli.

Det skulle fungera utmärkt, om bara alla vore införstådda med det. Troligen är det så de flesta samhällen såg ut från början, alltså uranarkism.

Det nuvarande systemet är ju inte alls till för att skipa rättvisa, utan för att de rika och mäktiga ska vara helt trygga mot uppror från den stora massan av befolkningen. Det är ju ett helt illegitimt system, som är påtvunget med våld och upprätthålls genom våld, hot om våld och hjärntvätt.

Om du klickar på min signatur, så kommer du till en essä av mannen på min avatar, Lysander Spooner, där han rent logiskt visar att det i själva verket är lagstiftning som är brottslig moraliskt sett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback