Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 21:24
  #1
Medlem
liarsenics avatar
Hej på er! Behöver er hjälp. Har en Playstation 4 inköpt i juni/juli 2016.

För ca 1 månad sen skulle jag sätta in en bluray-skiva och ser då att konsollen inte kan läsa disken. Testar med andra skivor och det funkar inte heller.

Googlar lite om felet och ser att det är ett känt fel... Knallar in någon dag senare till El-giganten för att reklamera konsollen. Killen säger att de hör av sig inom 2 veckor då de ska skicka in den till verkstan.

Idag fick jag svar att detta inte är ett reklamationsärende och de har ett kostnadsförslag på 1400kr.

Vem är det som har rätt i detta ärende? Om jag följt bruksanvisningen som man ska? Ingen yttre skada? Inget slitage? Varför ska jag stå för felet?

Det enda verkstaden hade i sin kommentar var:
Mekaniskt fel, se kostnadsförslag.

Är väldigt upprörd då jag knappt använt konsollen och sen ska man behöva kämpa för att få den fixad..

Tacksam för svar
Citera
2018-06-11, 21:36
  #2
Avstängd
Finns inget du kan göra.
Citera
2018-06-11, 21:43
  #3
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Finns inget du kan göra.

Är det så illa?
Citera
2018-06-11, 21:48
  #4
Avstängd
Ska du reklamera nåt du köpte privat för två år sen? ...vad tror du själv?
Citera
2018-06-11, 21:53
  #5
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Ska du reklamera nåt du köpte privat för två år sen? ...vad tror du själv?

Vart ser du att jag köpt varan privat? Har köpt i butik och har ett inköpskvitto.
Citera
2018-06-11, 21:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Vart ser du att jag köpt varan privat? Har köpt i butik och har ett inköpskvitto.

Du har tre års reklamationsrätt. Problemet är att kunna påvisa att felet är ursprungligt.
Citera
2018-06-11, 22:05
  #7
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du har tre års reklamationsrätt. Problemet är att kunna påvisa att felet är ursprungligt.

Hade den diskussionen med personal på plats. Just pga att jag inte har den tekniska kunskapen är det egentligen svårt, möjligt men svårt.

Känns rätt omöjligt att kunna få rätt i den här frågan. Men en vara kan ju omöjligt utan fabriksfel bara gå sönder efter mindre än 2 år. Och samtidigt också vara ett mekaniskt fel, hur har jag då misskött hanteringen när den bara stått på en tv-bänk?

Blir inte klok på detta.
Citera
2018-06-11, 22:06
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Är det så illa?

Du har förvisso tre års reklamationsrätt. Men efter sex månader skiftar bevisbördan till dig. Du måste alltså bevisa att felet fanns där när du köpte varan.
Citera
2018-06-11, 22:10
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Vart ser du att jag köpt varan privat? Har köpt i butik och har ett inköpskvitto.

Då är det ringa kundtjänst och skicka in tyvärr....livet är sällan perfekt. Har själv haft en xbox på reparation medans guitar hero 3 släpptes, va helt vansinnig
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-06-11 kl. 22:13.
Citera
2018-06-20, 14:02
  #10
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Hade den diskussionen med personal på plats. Just pga att jag inte har den tekniska kunskapen är det egentligen svårt, möjligt men svårt.

Känns rätt omöjligt att kunna få rätt i den här frågan. Men en vara kan ju omöjligt utan fabriksfel bara gå sönder efter mindre än 2 år. Och samtidigt också vara ett mekaniskt fel, hur har jag då misskött hanteringen när den bara stått på en tv-bänk?

Blir inte klok på detta.

Hej TS!

Du har nog mer rätt än du själv inser, din magkänsla är befogad vågar jag påstå.

Utgångsläget

Jag utgår från att du reklamerat redan, dvs påtalat felet till säljaren. Jag utgår även från att du gjorde det inom 3 år från köpet och inom 2 månader från det att felet upptäcktes.

Om ovanstående gäller så ska du kräva att säljaren avhjälper felet, dvs antingen reparerar eller omlevererar en fungerande produkt.

Som EckiEcki skrev övergår presumtionen (antagandet) om att felet förelåg vid köp till att felet antas ha uppkommit efter köpet - eller kanske rättare sagt, 6 månader efter köpet. Visst blir det mer uppförsbacke för dig, men jag skulle påstå att en vinnande argumentationen inte är särskilt svår att bereda.

Exempel på argumentation

I. Som köpare ska man väl kunna utgå från att produkten ska hålla mer än 2 år - jämfört med en t-tröja t.ex. Kontakta därför tillverkaren och formulera en fråga som kan användas som bevis. Exempelvis kan du fråga hur vanligt det är att produkten blir obrukbar inom 2 år.

II. Till säljaren kan du nämna att det inte finns varken synliga eller osynliga skador (fukt) på produkten. Uppmana säljaren att utföra en genomgång av produkten om denne så önskar.

Lagrum

Det är framför allt 20 § första stycket konsumentköplagen som är relevant att åberopa, där finns följande att läsa:

"Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare."

Enligt Högsta domstolen räcker det att du som konsument uppger en klart troligare anledning till skadan än den säljaren uppger. Med det sagt, du må ha beviskravet men den är inte särskilt högt ställd. Det beror på att du som konsument, i förhållande till säljaren, står i underläge vad gäller expertis och andra resurser.


Stå på dig. Se framför allt till att kräva din rätt och gör det tydligt så ska du se att du får rätt.

Lycka till!
Citera
2018-06-20, 14:18
  #11
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Jag glömde tillägga att det dels är ett reklamationsärende (häri tvisten ligger), dels att du som köpare inte ska stå för kostnaderna enligt 26 § tredje stycket konsumentköplagen, citerad nedan:

"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne."

Och för att vara extra tydlig så är det avhälpande säljaren åtagit sig när de tog emot produkten i syfte att kontrollera den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback