2018-06-10, 19:15
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag gillar då inte PostMord men jag har beställt en hel del grejer från bland annat Kina och allt har faktiskt kommit fram, utom ett paket som var på ett plan som störtade över Kirghistan. Grejerna skickas från Kina inom några dagar men de sista kilometerna i Sverige kan ta flera veckor.
Däremot så hittade jag en gång ett brev uppspikat på anslagstavlan nere i porten med mitt nya kreditkort som vem som helst hade kunnat plocka med sig. De klarade inte av att hitta min brevlåda fast korrekt namn och lägenhetsnummer stod på kuvertet.

Många nyanställda analfabeter, med bidrag i ryggen, som arbetar med att dela ut paket och post.

Så det händer en del roliga saker.
Citera
2018-06-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Svaret man får från Postnord är i samtliga fall att begära ersättning från avsändaren, inte deras fel att saker bara försvinner hela tiden, eller?

Så går det faktiskt att polisanmäla Postnord??

Troligen för att det är avsändaren som kan beivra avtalet.

Så här står det om förlorat gods:

20 § Sedan godset kommit fram till bestämmelseorten är mottagaren berättigad att begära att fraktföraren mot kvitto utlämnar godset. Utrönes det att godset gått förlorat eller har det ej kommit fram vid utgången av den tid som avses i 27 § andra stycket, får mottagaren i eget namn göra gällande de rättigheter som följer av fraktavtalet.

Mottagare som begär att få godset utlämnat har också rätt att erhålla sådant fraktsedelsexemplar som upprättats för att överlämnas till honom.

31 § Har gods icke utlämnats inom 30 dagar efter utgången av avtalad tid eller, om särskild tid ej avtalats, inom 60 dagar från det godset mottogs till befordran, får den som har rätt att få ut godset begära ersättning som om godset gått förlorat.

Postnords egna avtal punkt 12 stadgar

Citat:
Det är avsändaren av en försändelse som, utom i fall enligt nästa stycke, är berättigad till den ersättning för mins
kning, skada, försening eller förlust av försändelsen som PostNord är skyldig att betala enligt dessa allmänna villkor. För inrikes paket gäller dock att för det fall det är mottagaren som lidit skada av minskning, skada eller försening eller förlust kan det vara denne – och inte avsändaren – som är ersättningsberättigad.

För en försändelse som är utlämnad till mottagaren och som blivit minskad eller skadad under posthantering är det mot-tagaren som är berättigad till ersättning. För inrikes paket gäller dock att för det fall det är avsändaren som lidit skada av minskningen eller skadan kan det vara denne – och inte mottagaren - som är ersättningsberättigad. Avsändaren eller mottagaren kan överlå- ta sitt ersättningskrav mot PostNord till den av de båda som, enligt dessa villkor inte är ersättningsberättigad. En sådan överlåtelse ska vara skriftlig om Post-Nord begär det.

Så Postnord hänvisar till avsändaren då det är avsändaren som får beivra överträdelsen. Sedan kan avsändaren säga att det är mottagaren som skall vara berättigad till det.
Citera
2018-06-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Japp - men problemet är nu att ingen vill riva i ärendet, trots mera än 100 000 fall av lurendrejeri med "försvunna" paket, som man cashat in mångmiljonbelopp på först.

Och alla 100 000 får besked av Postnord att dom har noll ansvar, och rekommenderar mottagaren att få ersättning från avsändaren.

Så fortsätter lurendrejeriet och bedrägeriet vecka efter vecka.

Till någon av dessa 100 000 svenssons sätter sig in i lagen och beivrar överträdelsen.

Jag kan redan nu på rak arm, troligtvis anmäla dig och även ett flertalet tusen av dessa som du räknar upp för brott mot Yrkestrafiklagen . För det är beställaren (avsändaren och mottagaren) som har ansvaret att se till att Postnord har ett transporttillstånd när ni sluter avtal med dem.

Visste du att Postnord hade ett sådant tillstånd?
Citera
2018-06-10, 19:29
Medlem
PostNord blir mer och mer skurkar och banditer, det är sånt som händer i bananrepubliker i vardande.
Citera
2018-06-10, 21:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan nog skicka ut din "branschstandard" med badvattnet! Jobbar man med att transportera gods, oavsett speditör eller åkare, ser man redan första dagen vilka paket som finns på terminalen. Maken till dåligt packade saker har jag aldrig varit med om!

När jag själv susade kunde jag komma så långt som upp på bakgavellyften innan en hel pall av wellpapplådor säckade ihop av sin egen tyngd (märk, packade med "branschstandard"). Det vara bara att kalla på avsändaren och säga att jag inte mottager detta undermåligt packade jippo samt ställa av skiten bredvid bilen.

GIVETVIS stötts ditt dåligt packade kolli i kanterna när någon dåre får för sig att skicka en enda plattskärm till dig. Denna plattskärm blir då ett löst kolli utan pall och man har ett helvete att försöka säkra det paketet utan att det far i golvet.

Däremot har även jag, som alla andra, drabbats av Postnords pankkakor till paket. Det är för att de lastar för många paket i burar och då kommer de i botten att ge vika för den tyngd som finns ovanpå. Detta är enormt vanligt vid ombudstransporter.

Så länge som inte ombudet eller Posnords chaufförer själva har sett skador på embalaget när de mottog paketet från avsändaren och då dokumenterat detta samt gjort ett förbehåll, har Postnord fullt ansvar för skadade paket. Bara det att svensson inte vet vilka lagar som styr transporterna. Även Postnord har undersökningsskyldighet:

28 § Fraktföraren är fri från ansvarighet enligt 27 §, om han visar att förlust, minskning, skada eller dröjsmål orsakats antingen av fel eller försummelse av den berättigade eller av sådan anvisning av denne, som icke föranletts av fel eller försummelse från fraktförarens sida, eller av godsets bristfälliga beskaffenhet eller av förhållande som fraktföraren ej kunnat undvika och vars följder han ej kunnat förebygga.

12§
Fraktföraren skall undersöka godsets och förpackningens synliga tillstånd när han mottager godset och, om han önskar göra förbehåll häremot, ange förbehållet jämte grunden för detta i fraktsedeln. Sker befordran utan fraktsedel, skall fraktföraren i den utsträckning omständigheterna ej föranleder annat undersöka godsets och förpackningens synliga tillstånd samt i samband med att godset mottages till befordran underrätta avsändaren om de förbehåll han finner sig böra göra.

Nähädu. Det var certifierat och godkänt emballage enligt alla möjliga regler. (Bland annat internationella postunionens, ett FN-organ, som trycker ut alla möjliga regler och standarder). Vidare så var det Inet som (inte är några blåbär eller random kina-verkstad) som skickade skärmen: 1) Yttre emballage, i typ vanlig "paketpapp", inre emballage. Samsungs eget ordentliga emballage som ensamt faktiskt är godkänt för postbefordran. -Postnord hade garanterat sabbat skärmen, om inte Inet drar en rövare och skickat en skadad skärm från början, men det tror jag inte. -Postnord drar rövare om "dåligt emballage" alldeles för ofta. Som någon sa i tråden, även om man lyckas packa in grejorna i "samma låda" som flygets svarta lådor är gjorda av, tro fan att posten lyckas sabba innehållet..

Edit: VEM FAN BESTÄLLER HEM EN HEL LASTPALL MED SKÄRMAR SÅ POSTEN SKA KUNNA LEVERERA OSKADADE PAKET? (Sorry att jag skrek)
Jag gick i alla fall skadeslös, Inet skickade mig en ny skärm, som posten inte lyckades slå sönder..
Senast redigerad av kraftfoder 2018-06-10 kl. 21:42.
Citera
2018-06-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nähädu. Det var certifierat och godkänt emballage enligt alla möjliga regler. (Bland annat internationella postunionens, ett FN-organ, som trycker ut alla möjliga regler och standarder). Vidare så var det Inet som (inte är några blåbär eller random kina-verkstad) som skickade skärmen: 1) Yttre emballage, i typ vanlig "paketpapp", inre emballage. Samsungs eget ordentliga emballage som ensamt faktiskt är godkänt för postbefordran. -Postnord hade garanterat sabbat skärmen, om inte Inet drar en rövare och skickat en skadad skärm från början, men det tror jag inte. -Postnord drar rövare om "dåligt emballage" alldeles för ofta. Som någon sa i tråden, även om man lyckas packa in grejorna i "samma låda" som flygets svarta lådor är gjorda av, tro fan att posten lyckas sabba innehållet..

Som sagt, en papplåda är för mig i samma kvalitet som dessa plastembalage. Vill du ha riktigt embalage skall du ha trälådor på pall! De är oförstörbara.

Men, men. Postnord måste bevisa att det var skadat från början, och då måste också Postnord bevisa att ombudet har tagit emot ett skadat embalage med förbehåll. Företaget behöver också bevisa att avsändaren har godkänt förbehållet och skickat paketet skadat.

När du får samma påstående nästa gång så säger du:

"Jasså, var det skadat eller undermåligt paketerat? Har inte ert ombud eller chaufför undersökt godset efter skador och undermåligt paketerat? Varför mottog ni ett paket som dels var skadat och dels var dåligt paketerat? Finns det dokumenterat att ombudet/chauffören lämnade förbehåll för anmärkningen? Finns det dokumentation på att avsändaren lät skicka paketet ändå, trots förbehåll?"

Nu lär din motpart harkla sig lite och inte veta vad denne skall svara.

Beställaren skall veta vilka lagar som gäller när man beställer transport av sitt gods!
Citera
2018-06-10, 21:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Läste du lagen om inrikes vägtransporter?

Fraktföraren (Postnord) har fullt ansvar för paketet tills DU har skrivit på som mottagare. Däremot får du kontakta avsändaren som sedan får beivra förlusten av paketet. Det kan bara avsändaren göra, denne som har skrivit avtalet med Postnord.

Enligt Postnords egna dokument så bär de ansvar enligt punkt 9:

https://www.postnord.se/globalassets...r/pav-2018.pdf

Det är bara att sätta dit dem. De räknar med att svensson inte kan lagstiftningen för den tjänst som de beställer. Mottagaren har också en SKYLDIGHET att UNDERSÖKA!! om Postnord handhar ett transporttillstånd och att deras lastbilschaufförer har YKB (detta är inte många svenssons som vet om).

Nu får du väl ändå ge dig, menar du att postnord skulle sakna vederbörliga tillstånd, och att svenssons skulle som mottagare göra någonslags "Hans-Holmér-undersökning" att Postnords chaufförer (som har handskats med paketet man ska hämta ut) allihop har körkort och YKB?
-Nog sagt om detta, din kommentar säger en hel del om ditt perspektiv på saken.

En liten film hur Postnord hanterar våra paket.
Citera
2018-06-10, 22:27
Medlem
Citat:
Nu får du väl ändå ge dig, menar du att postnord skulle sakna vederbörliga tillstånd, och att svenssons skulle som mottagare göra någonslags "Hans-Holmér-undersökning" att Postnords chaufförer (som har handskats med paketet man ska hämta ut) allihop har körkort och YKB?
-Nog sagt om detta, din kommentar säger en hel del om ditt perspektiv på saken.

En liten film hur Postnord hanterar våra paket.

Som sagt, beställaren är skyldig att se till att transportören har transporttillstånd och YKB.

Angående behandlingan av paket: Ibland undrar man om folk vet vilka krafter som ett paket skall tåla i en bil. Om inte paketet tål att någon lätt lägger ett paket åt sidan på det sättet som posten gjorde där, då har avsändaren stora problem med paketeringen. Dessa paket behandlas ätter värre i sorteringen sedan, det kan jag bestämt lova dig.

Det här däremot är inte embalageskada utan godsskada och är inte okej:
https://www.youtube.com/watch?v=OpdatJDs1Jg
Senast redigerad av Methos 2018-06-10 kl. 22:40.
Citera
2018-06-10, 22:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Som sagt, beställaren är skyldig att se till att transportören har transporttillstånd och YKB.

Och det (tillstånd) har ett statligt före detta postverk, numera Postnord AB. Men du kanske syftar på vilka Postnord i sin tur anlitar, och det förutsätter man som kund att ett stort postbolag har koll på.
-Fan vet om Postnord kollar sina underleverantörers kompetens, verkar inte så.
Citera
2018-06-10, 22:37
Medlem
Citat:
Och det (tillstånd) har ett statligt före detta postverk, numera Postnord AB. Men du kanske syftar på vilka Postnord i sin tur anlitar, och det förutsätter man som kund att ett stort postbolag har koll på.
-Fan vet om Postnord kollar sina underleverantörers kompetens, verkar inte så.

Åter igen, beställaren är ansvarig enligt Yrkestrafiklagen att se till att transportören har de tillstånd som krävs för att utföra jobbet. Det för att beställaren inte skall kunna anställa oseriösa företag som gör jobbet.

Postnord har sina egna bilar.
Citera
2018-06-10, 22:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Åter igen, beställaren är ansvarig enligt Yrkestrafiklagen att se till att transportören har de tillstånd som krävs för att utföra jobbet. Det för att beställaren inte skall kunna anställa oseriösa företag som gör jobbet.

Postnord har sina egna bilar.

Ja, och vem syftar du på när du skriver "beställaren"? -Menar du gemene man som lämnar in ett paket på "posten" eller menar du något annat?
Citera
2018-06-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ja, och vem syftar du på när du skriver "beställaren"? -Menar du gemene man som lämnar in ett paket på "posten" eller menar du något annat?

Yep, jemene man som lämnar in saker på posten, dvs. avsändaren. Men även mottagaren om denne nu har beställt en tjänst att leverera en produkt från en internetshop till sig själv.

Men vi är extremt långt från topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in