2018-06-10, 18:52
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Tycker ändå det är lite spännande att Postnord skickar hem en faktura till mig. Dem har tagit en bild på paketet, och räknat ut värdet på innehållet. Sedan försvinner paketet efter att jag har betalat moms och deras straffavgift för att jag vågar mig på att skapa arbete för dem.

Det roliga är att när man då kontaktar dem, då ansvarar dem inte alls för något utan det ska avsändaren fixa. När dem helt klart har haft paketet, tagit foto på paketet och värderat det.

Hela tiden samma sak, hundratusentalet har råkat ut för detta bedrägeri - hur anmäla och få bovarna inom lås och bom?

Går det över huvud taget?
Citera
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Nej, paketen kommer inte bara från Kina, utan hela världen.

Även paket från exempelvis från Tyskland beläggs med tull, moms och hanteringsavgift.

"Mitt paket kom från Tyskland men postnord vägrade att återbetala.

Jävla idioter och rent bedrägeri i mina ögonen!"

(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket utanför EU/Red Mod

Åter, tar polis och åklagare tag i detta?
Du länkar till en tråd vars titel klart och tydligt heter "utanför EU" så vad snackar du om?
Citera
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det sistnämnda är en sanning med modifikation; "Dåligt emballage" används ofta som kryphål av Posten för att slippa ansvar. -Det vill säga att även om paketet är enligt branschstandard, försöker Posten ofta med "dåligt emballerat". Beställde för rätt många år sedan en Samsungskärm från Inet, via Posten AB som det hette då. Paketet sprucket på ena hörnet, påtalade detta omedelbart vid uthämtning, tog foto på paketet och med ICA-tjejen leendes bredvid. -Det var inga problem, fick en ny skärm av Inet, frågade sedan Inet hur det gick med Posten.. -De sa att det var dåligt emballerat!!

TS säger att det inom EU inte ska vara några sådana avgifter, eller något i den stilen. -Kina är inte med i EU...

Var med om exakt samma sak med en skärm från Inet för ett par år sedan
Citera
2018-06-10, 18:53
Medlem
Citat:
Som jag skriver, paketet ankommer till Postnord, fotograferas, lösensumma avkrävs och betalas.

Sedan "försvinner" paketet, och när detta tas upp med Postnord säger dom, vi vet inte var ditt paket är, du får begära ersättning från avsändaren.

Så total ansvarsbefrielse från Postnord´s sida, och fullständig rättslöshet från mottagarens sida.

Hur anmäler man nu detta?

Postnord kräver moms, tull och handläggningskostnader för paket INOM EU.
Fullständigt lagvidrigt, hur lagför man Postnord för detta. åter är vi helt rättslösa?

Läste du lagen om inrikes vägtransporter?

Fraktföraren (Postnord) har fullt ansvar för paketet tills DU har skrivit på som mottagare. Däremot får du kontakta avsändaren som sedan får beivra förlusten av paketet. Det kan bara avsändaren göra, denne som har skrivit avtalet med Postnord.

Enligt Postnords egna dokument så bär de ansvar enligt punkt 9:

Citat:
9.1
Ansvarsperioden PostNords ansvar för försändelse inträder när PostNord tar emot försändelsen och upphör då försändelsen lämnats ut till den angivna mottagaren personligen. För försändelse som avhämtas på ett av PostNords serviceställen eller annat utlämningsställe upphör ansvaret vid utlämnandet av försändelsen. PostNords ansvar upphör också när försändelsen är att anse som obeställbar och lämnats åter till avsändaren eller sänts till Post-och telestyrelsen.

Citat:
Om det är oklart var förlusten, minskningen, skadan eller förseningen uppstod eller om PostNord är ersättning
sskyldig utan att något visst transportmedel använts, ansvarar PostNord enligt vad som anges i lagen (1974:610) om inrikes vägtransport.

https://www.postnord.se/globalassets...r/pav-2018.pdf

Det är bara att sätta dit dem. De räknar med att svensson inte kan lagstiftningen för den tjänst som de beställer. Mottagaren har också en SKYLDIGHET att UNDERSÖKA!! om Postnord handhar ett transporttillstånd och att deras lastbilschaufförer har YKB (detta är inte många svenssons som vet om).
Senast redigerad av Methos 2018-06-10 kl. 18:56.
Citera
2018-06-10, 18:55
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du länkar till en tråd vars titel klart och tydligt heter "utanför EU" så vad snackar du om?

Även, återigen INOM EU, i den tråden:

"Beställde från Amazon.de som skickade paketet från Tyskland till mig. Av någon anledning hamnade paketet ändå i tullkontrollen och postnord/tullverket kräver moms+straffavgift!
Jag frågade varför det blev så och fikk svaret att de inte kunde uteslutar att paketet omettikerades i Tyskland!?!?
De tror alltså verkligen att ett så stort företag som Amazon håller på med fusk?!
Jag kontaktade amazon.de och blev uppringd inom fem minuter. Fikk sedan omgående besked att amazon kommer självklart ersätter kostnaden för det här avgiftet till mig även om de inte heller kunde förstår varför moms skulle betalas för varor som redan var momsbelagd i Tyskland.
Men detta är helt enkelt ett företag som vet vad ordet customer service betyder och hur man gör för att har nöjda kunder som gjärna återkommer , alltså totala motsatsen till PN .........
Avgiften blev alltså betald men paketet har nu, två veckor senare fortfarande inte levererads. Jag tycker det är nära till bedrägeri!
Kommer så klart att överklagar till tullverket men vad kan jag anmälar Postnord eftersom de uppenbarligen inte lyckas att utföra deras betalde uppgifter dvs befördra paketet till mig?"

Detta borde vara olagligt, eller?
Citera
2018-06-10, 18:57
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Läste du lagen om inrikes vägtransporter?

Fraktföraren (Postnord) har fullt ansvar för paketet tills DU har skrivit på som mottagare.

Enligt Postnords egna dokument så bär de ansvar enligt punkt 9:

https://www.postnord.se/globalassets...r/pav-2018.pdf

Det är bara att sätta dit dem. De räknar med att svensson inte kan lagstiftningen för den tjänst som de beställer. Mottagaren har också en SKYLDIGHET att UNDERSÖKA!! om Postnord handhar ett transporttillstånd och att deras lastbilschaufförer har YKB (detta är inte många svenssons som vet om).

Svaret man får från Postnord är i samtliga fall att begära ersättning från avsändaren, inte deras fel att saker bara försvinner hela tiden, eller?

Så går det faktiskt att polisanmäla Postnord??
Citera
2018-06-10, 19:00
Medlem
Denoms avatar
Citat:

"Beställde från Amazon.de som skickade paketet från Tyskland till mig. Av någon anledning hamnade paketet ändå i tullkontrollen och postnord/tullverket kräver moms+straffavgift!
Jag frågade varför det blev så och fikk svaret att de inte kunde uteslutar att paketet omettikerades i Tyskland!?!?
De tror alltså verkligen att ett så stort företag som Amazon håller på med fusk?!
Jag kontaktade amazon.de och blev uppringd inom fem minuter. Fikk sedan omgående besked att amazon kommer självklart ersätter kostnaden för det här avgiftet till mig även om de inte heller kunde förstår varför moms skulle betalas för varor som redan var momsbelagd i Tyskland.
Men detta är helt enkelt ett företag som vet vad ordet customer service betyder och hur man gör för att har nöjda kunder som gjärna återkommer , alltså totala motsatsen till PN .........
Avgiften blev alltså betald men paketet har nu, två veckor senare fortfarande inte levererads. Jag tycker det är nära till bedrägeri!
Kommer så klart att överklagar till tullverket men vad kan jag anmälar Postnord eftersom de uppenbarligen inte lyckas att utföra deras betalde uppgifter dvs befördra paketet till mig?"

Amazon har massor av tredjepartsförsäljare så bara för att köpet är från dem är ingen garanti på var det skickas ifrån.
Citera
2018-06-10, 19:02
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Amazon har massor av tredjepartsförsäljare så bara för att köpet är från dem är ingen garanti på var det skickas ifrån.

Finns väldigt många fler exempel, tog bara det närmaste.

Har du något råd om hur man tar Postnord till tinget?
Citera
2018-06-10, 19:04
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Finns väldigt många fler exempel, tog bara det närmaste.

Har du något råd om hur man tar Postnord till tinget?
Ja man tar rimligtvis kontakt med jurist och förklarar vad som hänt så kan det bli lättare att få svar på lämpliga åtgärder.
Citera
2018-06-10, 19:04
Medlem
Citat:

Åter igen, kolla vad de två länkarna säger...

Givetvis skall fraktföraren ersättas de avgifter som tillkommer denne när denne fraktar ditt gods. Tullen går igenom alla paket, även om det är inom EU. Annars är det mycket enkelt att smuggla saker.
Citera
2018-06-10, 19:07
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Åter igen, kolla vad de två länkarna säger...

Givetvis skall fraktföraren ersättas de avgifter som tillkommer denne när denne fraktar ditt gods. Tullen går igenom alla paket, även om det är inom EU. Annars är det mycket enkelt att smuggla saker.

Japp - men problemet är nu att ingen vill riva i ärendet, trots mera än 100 000 fall av lurendrejeri med "försvunna" paket, som man cashat in mångmiljonbelopp på först.

Och alla 100 000 får besked av Postnord att dom har noll ansvar, och rekommenderar mottagaren att få ersättning från avsändaren.

Så fortsätter lurendrejeriet och bedrägeriet vecka efter vecka.
Senast redigerad av SmyghukareN 2018-06-10 kl. 19:11.
Citera
2018-06-10, 19:12
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag gillar då inte PostMord men jag har beställt en hel del grejer från bland annat Kina och allt har faktiskt kommit fram, utom ett paket som var på ett plan som störtade över Kirghistan. Grejerna skickas från Kina inom några dagar men de sista kilometerna i Sverige kan ta flera veckor.
Däremot så hittade jag en gång ett brev uppspikat på anslagstavlan nere i porten med mitt nya kreditkort som vem som helst hade kunnat plocka med sig. De klarade inte av att hitta min brevlåda fast korrekt namn och lägenhetsnummer stod på kuvertet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in