• 3
  • 4
2018-06-10, 22:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Yep, jemene man som lämnar in saker på posten, dvs. avsändaren. Men även mottagaren om denne nu har beställt en tjänst att leverera en produkt från en internetshop till sig själv.

Men vi är extremt långt från topic.

Egentligen inte långt alls från topic, då det handlar om "paket som slängs och plundras", vilket vi har diskuterat och om postens ansvar. Sedan har gemene man inget som helst ansvar att kolla om Postnord har alla nödvändiga tillstånd, det är myndigheten PTS som har tillsynsansvaret. Så att få det till (på något lag-vrängar-sätt") att det är gemene mans ansvar att alla i distrubutionskedjan ska kollas av gemene man så de har alla tillstånd, så "paketet inte går sönder" är fel, men dock topic.

Att Postnord (som det yppats om i tråden) tar ut 75:- i handläggningsavgift +moms för försändelser inom EU, när adressaten ska hämta ut paketet, stämmer inte alls. (Men det var någon annan och inte du som skrev det).
Citera
2018-06-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Egentligen inte långt alls från topic, då det handlar om "paket som slängs och plundras", vilket vi har diskuterat och om postens ansvar. Sedan har gemene man inget som helst ansvar att kolla om Postnord har alla nödvändiga tillstånd, det är myndigheten PTS som har tillsynsansvaret. Så att få det till (på något lag-vrängar-sätt") att det är gemene mans ansvar att alla i distrubutionskedjan ska kollas av gemene man så de har alla tillstånd, så "paketet inte går sönder" är fel, men dock topic.

Att Postnord (som det yppats om i tråden) tar ut 75:- i handläggningsavgift +moms för försändelser inom EU, när adressaten ska hämta ut paketet, stämmer inte alls. (Men det var någon annan och inte du som skrev det).

Postnord är ett transportföretag (nu pratar jag förvissom om deras pakettjänst och deras lastbilar). De är då underkastade Yrkestrafiklagen:

Beställaransvar

2 § Har yrkesmässig trafik enligt förordning (EG) nr 1071/2009 eller denna lag bedrivits utan tillstånd, döms den som yrkesmässigt för egen eller annans räkning har slutit avtal om transporten med trafikutövaren till böter eller fängelse i högst ett år, om han eller hon kände till eller hade skälig anledning att anta att tillstånd saknades.

Sedan har vi ju svensson som verkligen lyckas beskylla Postnord för saker som Postnord absolut inte kan ha någonting med att göra:

https://www.youtube.com/watch?v=PomeLcVIB8A

1. Försändelsen (godset) har aldrig varit i händerna på Postnord, då försändelsen har en UPS-Standard etikett.
2. Det är inte transportörens fel att avsändaren packar sina prylar på ett undermålig sett. Alla vitvaror är dock nästan alltid packade på det sättet som denna micro. Jag skulle dock sätta en krona på att skadan är en terminalskada där någon har satt en gaffel och tryckt till den.
Citera
2018-06-10, 23:09
Medlem
Någon som vet om detta kommer upphöra? Det blev ju en flopp då värdigt få hämtade ut paketen.

Vad får man då för sina 75 kronor? - vänta två veckor till.

Ja de har sabbat världens roligaste nöje för svensken. Är de ensamma inom hela EU med detta tilltag? Och miljön ska vi ju inte tala om, vändande frakt och sen kassering.
Citera
2018-06-11, 00:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag undviker postnord i största möjliga mån då det nästan alltid strular. Postnord och sj är samma typ av företag och de tar sällan ansvar för något. Om jag beställer något och det försvinner fast man fått ett sms att det bara är att hämta på ex ica maxi och sen åker man dit och sen finns det inte där och sen får man sms om att man har ett paket som inte blivit uthämtat och då går man igenom samma princip tills man får ytterligare ett om att det ska skickas tillbaka om man inte hämtar det samma dag och då är det på ett helt annat utnämningställe i stan. Postnord skyller självklart på ica men ingen kan förklara varför det är på ett helt annat ställe. Tror knappast ica skickar det till konsum eller nåt sånt utan det måste ha blivit något strul vid utlämningen från början. Det är inte första gången
Citera
2018-06-11, 04:55
Bannlyst
Jag beställde en metall pryl på wish. Och två usb minnen.
Metall prylen snodde någon under transport medan usb minnena blev tullade.
Jag betalade avgiften men fick ett havtomt kuvert. Uppskuret med penna. Ihoptejpat. Det är uppenbart att någon i de stora terminalerna som postnord har i Malmö eller Jönköping eller segeltorp har en meralldetektor och snor saker avvärde .

Jag gjorde en reklamation hos postombudet och en anmälan till polisen så att mitt försäkringsbolag tvingas bli involverade.

Total ekonomisk förlust är 200 kr.
Citera
2018-06-11, 05:27
Medlem
Fick nyligen en faktura på moms från Postnord på ett paket som skickades från Kina i september förra året.
Jag har alltså fått bekräftat av avsändaren att det skickades till Sverige i september. Sen försvann det från radarn och dök upp förra veckan genom att Postnord skickade en faktura på momsen.
De har alltså hållit paketet i 9 månader!!
9 månader är inte en liten fördröjning, det är ett haveri när det gäller pakethanteringen.
Jag tror att de medvetet under en tid har byggt upp ett lager med paket som skall momsas och där de sedan kunnat lägga på 75:-. Bara för att försöka tjäna en liten slant till den annars så blödande verksamheten.
Citera
2018-06-11, 10:05
Medlem
Paris24s avatar
Det har hänt mig flera gånger. Köper en enkel billig bok från USA/ebay, den skickas hem som privat paket till mig, och vips "75 kronor i skatt". postnord bryter absolut mot sina uppsatta regler och straffbeskattar varenda paket. Men man orkar inte sitta i 1 timmes telefonkö för att få tillbaka 75 kr så man struntar i det.

Straffavgiften var ju f.ö. tänkt att slå mot kinesiska företag, som har manipulerat låga portokostnader. Hur t.ex USA blev indraget i detta är också helt otroligt och det närmaste ett statligt brott man kan komma.

Vill tipsa om att det utan vidare kan ta 4 veckor för paketet att komma i din brevlåda efter att du betalat din avgift.
Citera
2018-07-02, 12:52
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Nej, paketen kommer inte bara från Kina, utan hela världen.

Även paket från exempelvis från Tyskland beläggs med tull, moms och hanteringsavgift.

"Mitt paket kom från Tyskland men postnord vägrade att återbetala.

Jävla idioter och rent bedrägeri i mina ögonen!"

(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket utanför EU/Red Mod

Åter, tar polis och åklagare tag i detta?

Har Polis och Åklagare så gott om tid att de kan jaga folk som skriver elaka saker om bögar och invandrare på nätet så har de nog tid att hoppa på Postnord.

Låter ju helt bisarrt att de ska kunna ta tull, moms och hanteringsavgift på EU paket.
En av de få fördelarna med EU har man alltså helt förbisett och tar betalt för, känns som om de bara höftar med paket och tar betalt för allt som kommer in.

Så kan det bli med packet man anställer, för det är generellt bara pack som arbetar på Postnord, många kriminella som stjäl paket osv. Var själv med och fick stopp på en brevbärare som ångade kuvert och stal information och annat från kuverten som han sedan klistrade igen, han brukade sitta i sin postbil och göra det. Svartskalle givetvis.

Äckelföretaget nummer 1 är Postnord.
Citera
2018-07-02, 12:54
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det har hänt mig flera gånger. Köper en enkel billig bok från USA/ebay, den skickas hem som privat paket till mig, och vips "75 kronor i skatt". postnord bryter absolut mot sina uppsatta regler och straffbeskattar varenda paket. Men man orkar inte sitta i 1 timmes telefonkö för att få tillbaka 75 kr så man struntar i det.

Straffavgiften var ju f.ö. tänkt att slå mot kinesiska företag, som har manipulerat låga portokostnader. Hur t.ex USA blev indraget i detta är också helt otroligt och det närmaste ett statligt brott man kan komma.

Vill tipsa om att det utan vidare kan ta 4 veckor för paketet att komma i din brevlåda efter att du betalat din avgift.

Det där är ju Sveriges svar på att USA inför tullar mot Svenska varor.
Man straffknullar konsumenten för att få de att sluta handla med USA som straff för att USA infört/inför tull på vissa varor.
Löfven är en riktig råtta.
Citera
2018-07-02, 13:50
Medlem
Att du bli blåst av att ett kinaföretag har brevlåda i Antwerpen och tar betalt i euro är faktiskt ditt problem. Det är paketet från kina postnord tar avgift för.
Citera
2018-08-28, 22:50
Medlem
Postnord bedriver numera en kriminell verksamhet.
I avtalen med företagen så friskriver de sig allt ansvar för försvunna paket. Går man inte med på villkoren så blir det inget avtal.
Att hela tiden hänvisa till avsändaren att begära ersättning vid försvunna brev/paket är lönlöst. PN har redan friskrivit sig ansvaret för detta. Avsändaren måste då ta hela förlusten och skicka dig ett nytt paket.
Borde man förresten inte kunna stämma PN i EU-domstolen för brott mot EU-lagar när det tar ut moms och avgifter för EU-försändelser?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in