Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-10, 16:58
  #1
Avstängd
Dem måste ju gå med vinst så hur mycket betalar dem för olika teknikprylar?? Nån som har jobbat där och vet hur det funkar?
Citera
2018-06-10, 17:02
  #2
Medlem
SophieNeveus avatar
På just iPhone är marginalerna extremt dåliga, är rätt säker på att elgiganten inte gör mer än 10% vinst på en iPhone.
Arbetade i en Electrolux Home butik för ett par år sedan och då minns jag att vi hade ungefär 5% i vinst på en iphone. Utpris 11999 kr och inköp typ 11500 kr.

Det spelar säkert givetvis roll beroende på vilken leverantör man köper telefonen från då det är sällan att butiker har direkta avtal med Apple.
Citera
2018-06-10, 17:04
  #3
Avstängd
Men det var bara ett exempel. Typ Samsung oxå och tv o.s.v.
Citera
2018-06-10, 17:06
  #4
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexmanleif
Men det var bara ett exempel. Typ Samsung oxå och tv o.s.v.
Låg täckning på en tv, extrema marginaler på kablage. HDMI köps in för någon krona och säljs för flera hundra. "Den här HDMI-kabeln är bättre än den billiga du får med, klart du ska köpa en med guldplätering" säger säljaren. Bullshit säger de som vet att det inte är någon skillnad att tala om men många köper ju dyra kablar.
Citera
2018-06-10, 17:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
På just iPhone är marginalerna extremt dåliga, är rätt säker på att elgiganten inte gör mer än 10% vinst på en iPhone.
Arbetade i en Electrolux Home butik för ett par år sedan och då minns jag att vi hade ungefär 5% i vinst på en iphone. Utpris 11999 kr och inköp typ 11500 kr.

Det spelar säkert givetvis roll beroende på vilken leverantör man köper telefonen från då det är sällan att butiker har direkta avtal med Apple.

Kan berätta att marginalerna är ännu mindre på Iphone, Samsung osv. jobbade där under många år och oftast gick det jämnt upp med inköpet eller i vissa fall t.o.m förlust, då är det såklart viktigt att göra merförsäljning som tex fodral, försäkring, kablar osv.
Citera
2018-06-10, 18:06
  #6
Medlem
Apple produkter i största allmänhet ger dålig marginal.
Citera
2018-06-10, 18:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse1903
Apple produkter i största allmänhet ger dålig marginal.
Som de skrivit är det därför viktigt att sälja extraprodukter för kunder som köper apple
Citera
2018-06-10, 18:44
  #8
Medlem
Claweds avatar
Vilket förhållande är det till teleoperatören då, när dom försöker pracka på köparen ett 24 månaders bindande avtal.
Citera
2018-06-10, 18:58
  #9
Medlem
Ni har alla fel.

Sorligt att se alla 'know-it-all'.
Citera
2018-06-10, 19:04
  #10
Medlem
Det finns en anledning till att de jämt ska truga på en sin värdelösa "försäkring". Prylarna de säljer är det knappt någon marginal på medan "försäkringen", som är närmast bedrägeri eftersom den ger samma sak som lagen ger ändå, är 100% marginal.
Citera
2018-06-10, 19:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av josephiiiiine
Ni har alla fel.

Sorligt att se alla 'know-it-all'.

Berätta du upplyste!

Jag vet att det är tighta marginaler på typ all högteknologi-elektronik.

Sålde datorer i många år och på mainstream-datorer är marginalen låg, ibland minus. Men på program/tillbehör är den desto bättre.

Ex Norton antivirus för 700kr hade 75% marginal.
Citera
2018-06-10, 19:26
  #12
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josephiiiiine
Ni har alla fel.

Sorligt att se alla 'know-it-all'.

Du, jag har påträffat dig i andra trådar med samma tråkiga attityd. Om du nu skriver att alla har fel så skulle det ju verkligen vara på sin plats att du beskriver vad som är fel och varför och självklart verifierar du det med trovärdiga källor vilket jag antar du har just när du påstår att "alla har fel".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback