2018-06-10, 19:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asiktsbrottsling
Det finns en anledning till att de jämt ska truga på en sin värdelösa "försäkring". Prylarna de säljer är det knappt någon marginal på medan "försäkringen", som är närmast bedrägeri eftersom den ger samma sak som lagen ger ändå, är 100% marginal.
Exakt detta du skriver ovan!

Själv köper jag alltid mina telefoner kontant och kör med mitt pre-paid "abonnemang" Kör själv med Moto G5 plus som jag köpte för 1600. Tror det var på Media Markt , och säljaren tjatade sig muntorr om att jag minsann skulle ha försäkring och ta den på 24 månader abonnemang Idioten var riktigt ihärdig, så jag sa att om du inte slutar tjata om massa trams jag inte vill ha så skiter jag i att köpa telefonen här och går vidare. Då knep han igen och gav mig telefonen och skickade mig till kassan.

Så ja, det är på deras "extratrams" de tjänar pengar på, de är därför så idogt försöker sälja på dig massa skit du inte behöver, listan kan göras lång:
-Extra försäkring (Helt onödigt då du har garanti ett år, samt antagligen drulle om du är klumpig)
-Kalibrering av TV (Varför då? Ser ingen skillnad hos de som gått på scamen, klarar utmärkt att göra adekvata inställningar själv)
-Abonnemang vid telefonköp (helt onödigt, räkna vad de kostar om ni köper loss i stället, och vem fan behöver senaste Iphone eller Android?)
-Dator (Startklar, fan vad puckat att försöka ta 800 kr för att få datorn "startklar" när du köper den. Den är ju redan startklar, det du får göra själv är att välja språk, inställningar, köra uppdateringar mm första gången du startar den hemma. Inte svårt alls, datorn säger ju dessutom precis vad du ska göra, tar på sin höjd någon/några timmar innan den är fullt uppdaterad. Dessutom vill då inte jag att någon ska fiddla med min dator )
Citera
2018-06-10, 20:02
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Låg täckning på en tv, extrema marginaler på kablage. HDMI köps in för någon krona och säljs för flera hundra. "Den här HDMI-kabeln är bättre än den billiga du får med, klart du ska köpa en med guldplätering" säger säljaren. Bullshit säger de som vet att det inte är någon skillnad att tala om men många köper ju dyra kablar.

https://www.hifiklubben.se/kablar/hd...ee-hdmi-kabel/

Den här HDMI-kabeln är bättre än den billiga du får med. Klart att du skall köpa en som har brun plast på kontakterna...
Citera
2018-06-10, 21:03
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf

Den här HDMI-kabeln är bättre än den billiga du får med. Klart att du skall köpa en som har brun plast på kontakterna...

Gillar att det är markerat med små pilar vilket håll signalerna ska gå. Tänk om man skulle vända kabeln fel. Filmen skulle förmodligen gå baklänges
Citera
2018-06-10, 21:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf

Jäkligt snygg färg. Kanske värt 4500 att få brun färg på en kontakt som inte syns när den väl är inpluggad?
Citera
2018-06-10, 21:46
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Jäkligt snygg färg. Kanske värt 4500 att få brun färg på en kontakt som inte syns när den väl är inpluggad?

Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Gillar att det är markerat med små pilar vilket håll signalerna ska gå. Tänk om man skulle vända kabeln fel. Filmen skulle förmodligen gå baklänges

De säljer USB-kablar med. Utan pilar den här gången...

https://www.amazon.co.uk/AudioQuest-...6EQA8C0CR7NWPA

Vad säger man... snake oil?

Den här tar dock priset bokstavligt talat.

https://www.amazon.com/AudioQuest-Di.../dp/B003CT2A2M
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-06-10 kl. 21:49.
Citera
2018-06-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
Vilket förhållande är det till teleoperatören då, när dom försöker pracka på köparen ett 24 månaders bindande avtal.

Abonnemang vill ju såklart alla affärer sälja då det är intäkter. Genom åren (många) jag jobbade med att sälja på ett större elektronikvaruhus så var det lite olika hur mkt intäkter det gav. Ibland körde tex Tele2 en extra "bonus" för alla abonnemang man sålde, ibland var det Telia, Telenor osv osv. Idag finns det färre abonnemang men förr fanns det en uppsjö olika och där tjänade man olika såklart. Men i regel så tjänar företagen bra på att sälja abonnemang och ofta enkelt att sälja till tillbehör då kunden kanske bara behöver betala 1:- i butik och det ger mer utrymme för att sälja annat. Att bara sälja telefoner utan abonnemang är en dålig affär för företagen och blir en minusaffär oftast i längden beroende på hur mkt merförsäljning.
Citera
2018-06-10, 22:22
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Försökte pruta på en Iphone jag köpte till firman men det gick inte alls. Laptopen gjorde de ett bättre pris på dock.
Citera
2018-06-10, 22:27
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asiktsbrottsling
Det finns en anledning till att de jämt ska truga på en sin värdelösa "försäkring". Prylarna de säljer är det knappt någon marginal på medan "försäkringen", som är närmast bedrägeri eftersom den ger samma sak som lagen ger ändå, är 100% marginal.

idioti du sprider - jag försäkrar både tv och telefon eftersom jag levt ett liv med mycket alkohol och koks - kan säga att jag fått tv reparerad 2 gånger gratis och telefonen 3 gånger sen fick jag en ny 4e gången och försäkringen försakades.. bland de bösta affärer jag gjort
Citera
2018-06-10, 22:54
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
"Den här HDMI-kabeln är bättre än den billiga du får med, klart du ska köpa en med guldplätering" säger säljaren

Guldplätering på digitala kablar är så dumt att det finns inte!
Citera
2018-06-10, 23:01
Medlem
Apple äter hela kakan själv
Citera
2018-06-10, 23:37
Medlem
trattfans avatar
Jobbat på Elgiganten, men var ett antal år sedan.

Då var det i regel en minusaffär/breakevenaffär att sälja en iPhone.
Dock är de lite missvisande då iPhonen "köps" av centrallagret Elgiganten har och de har ju betalat ett mindre pris än vad butiken gör.

Däremot tjänar man bra med pengar på abonnemang, kablar osv.
Citera
2018-06-11, 10:56
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Jag har jobbat på en Sveriges största elektronikdistributörer.

I regel är marginalerna på hårdvara extremt låg och det gäller närmast oavsett varumärke och produkt. När det gäller Apple som utan tvekan därtill är snålast av alla större varumärken talar vi om att El-giganten säljer produkter med 2-3% marginal i vinst.

De stora kedjorna lever på tillbehörsförsäljning och som andra påpekat försäkringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in