Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 01:35
  #1
Medlem
Vaskrenss avatar
Till mod: Vet inte om jag lagt tråden rätt, som vanligt.
Var inne och kollade "vad var det jag såg"-delen, men då jag inte känner att jag gjort en ufo-iaktagelse så blev jag osäker på om jag skulle posta där.
Flytta om det är nödvändigt.


Jag bor ute på vischan i Skåne.
Den här tiden på året händer det att jag tillbringar tid i trädgården på natten. Som nu.

Jag tycker om när det är svalt och skönt, vattnar gräsmattan, kollar fladdermössen när de far omkring samt att jag börjat bli polare med en igelkott som valt att bo här.

Jag tycker om att titta på stjärnorna med, vilket jag gjorde nyss. Såg då en "stjärna" som förflyttade sig ganska snabbt.
Jag har sett detta flera gånger tidigare.

Man står och kollar på himla-bilden, försöker se "orions-bälte" och andra stjärnbilder, sen fångar ens öga nån stjärna som förflyttar sig?

Då jag bor relativt nära en flygplats, samt sett högt flygande flygplan mer än en gång, så vet jag att det inte är något flygplan.

Men vad fan är det?
Långt upp i himlavalvet. Lyser inte lika starkt som vissa stjärnor, men starkare än andra.
Förflyttar sig, relativt snabbt, iaf sett från min trädgård.

Jag är ingen folie-tomte som tar förgivet att det handlar om ufo eller spöken så fort någonting inte kan förklaras.
Jag har tankesättet att allt oförklarligt har en förklaring.

Kan det vara satelliter? Men de förflyttar sig väl inte? De hänger väl bara med atmosfären?
Någon som sett något liknande?
Citera
2018-06-10, 01:39
  #2
Medlem
Barrjads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Men de förflyttar sig väl inte?

Jo.
Citera
2018-06-10, 01:52
  #3
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrjad
Jo.

Förflyttar dem sig snabbt?
Att de har motorer fattar denna bondläppen med.

Men kan de förflytta sig snabbt? Och lyser de?
Citera
2018-06-10, 02:02
  #4
Medlem
Barrjads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Men kan de förflytta sig snabbt?

Det kan dom. Det är olika beroende på vilket avstånd omloppsbanan ligger på. Närmare jorden betyder snabbare och längre ifrån långsammare. ISS exempelvis ligger nära och har en hastighet av runt 28000 kilometer i timmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Och lyser de?

Ja. Lätt att blanda ihop med stjärnor för ett otränat öga
Citera
2018-06-10, 02:05
  #5
Medlem
vonEks avatar
Det är satelliter du ser. De kommer tillbaka imorgon igen, och igen, och igen...
Citera
2018-06-10, 08:37
  #6
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det finns lite appar du kan ladda ner som spårar satelliter så du kan verifiera exakt vad det är du ser på himlen.

https://www.google.se/amp/s/www.ipho...on-iphone/amp/
Citera
2018-06-10, 09:43
  #7
Medlem
Vaskrenss avatar
Tack för svaren.
Då vet jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback