Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 21:57
  #13
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Helt riktigt, jag har inte öppnat ett enda kuvert. Jag är helt ointresserad eftersom det rör sig om skulder från 2007.

Så länge de fortsätter att skicka påminnelser om skulderna kommer de inte att preskriberas tyvärr. Om det gäller stora summor vore det bästa vara skuldsanering.

Det enda jag kan komma på är om du på något vis kan ange någon annans bankkonto för löneutbetalning och sedan får denna hjälpsamma person ta ut pengarna i kontant för att sedan ge tillbaka till dig.
Jag vet inte om detta fungerar, men jag skulle anta att kfm får svårt att göra utmätning.
Eller är det arbetsgivarens uppgift att betala direkt till kfm?
Citera
2018-06-09, 22:00
  #14
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Så länge de fortsätter att skicka påminnelser om skulderna kommer de inte att preskriberas tyvärr. Om det gäller stora summor vore det bästa vara skuldsanering.

Det enda jag kan komma på är om du på något vis kan ange någon annans bankkonto för löneutbetalning och sedan får denna hjälpsamma person ta ut pengarna i kontant för att sedan ge tillbaka till dig.
Jag vet inte om detta fungerar, men jag skulle anta att kfm får svårt att göra utmätning.
Eller är det arbetsgivarens uppgift att betala direkt till kfm?

Så fort skattemyndigheten får in skatten kommer kronofogden att få nys om inkomsten och kontakta arbetsgivaren. Och då sker en utmätning.
Citera
2018-06-09, 22:03
  #15
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Så fort skattemyndigheten får in skatten kommer kronofogden att få nys om inkomsten och kontakta arbetsgivaren. Och då sker en utmätning.
Okej, då har jag tyvärr inga konkreta tips att ge dig.

Har du funderat på hur det blir när du blir äldre och går i pension? Om du inte deklarerar någon vidare inkomst kommer du att få en väldigt låg pension som också kommer att utmätas.
Citera
2018-06-09, 22:03
  #16
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Jag är skuldsatt upp över öronen. Jag har några jobb på G men enligt nya regler som införs så måste arbetsgivare betala in skatt varje månad, vilket betyder att jag inte kommer att komma undan obemärkt. Jag hade hoppats kunna jobba några månader fram till årsskiftet och sedan skaffa ett nytt jobb. Det är kört med den taktiken nu. Jag sitter i skiten eftersom jag inte vill betala av skulden. Vad fan kan jag göra?
Det funkar att byta jobb ofta även om de är vita.
Gjorde det under flera år och kunde under längre perioder få behålla allt.
Fogden gjorde undersökningar två gånger per år för min del där jag fick redovisa allt.
Fick behålla hyfsat sedan med som resepengar för att söka jobb pengar till läkare mm mm.
Har ny lyckats få skuldsanering efter ca 12 år med stora skulder vi pratar miljon ca.
Men jag har hela tiden haft en dialog med fogden glöm aldrig det.
Lycka till.
Citera
2018-06-09, 22:04
  #17
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Okej, då har jag tyvärr inga konkreta tips att ge dig.

Har du funderat på hur det blir när du blir äldre och går i pension? Om du inte deklarerar någon vidare inkomst kommer du att få en väldigt låg pension som också kommer att utmätas.

Pensionen utmätas? Är det sant??
Citera
2018-06-09, 22:05
  #18
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Förut så betalade arbetsgivarna in den ackumulerade skatten en gång om året, vilket medförde att kronofogden fick uppgifterna ganska sent. Man hann jobba minst ett år innan upptäckt. Nu ska skatten betalas in varje månad och då upptäcker kronofogden omedelbart att man har en inkomst
Det har aldrig betalats ackumulerad inkomstskatt. Vad pratar du om?
Citera
2018-06-09, 22:05
  #19
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Det funkar att byta jobb ofta även om de är vita.
Gjorde det under flera år och kunde under längre perioder få behålla allt.
Fogden gjorde undersökningar två gånger per år för min del där jag fick redovisa allt.
Fick behålla hyfsat sedan med som resepengar för att söka jobb pengar till läkare mm mm.
Har ny lyckats få skuldsanering efter ca 12 år med stora skulder vi pratar miljon ca.
Men jag har hela tiden haft en dialog med fogden glöm aldrig det.
Lycka till.

Fast det är ju därför jag påpekar de nya reglerna. Det går inte att smita.
Citera
2018-06-09, 22:06
  #20
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Okej, då har jag tyvärr inga konkreta tips att ge dig.

Har du funderat på hur det blir när du blir äldre och går i pension? Om du inte deklarerar någon vidare inkomst kommer du att få en väldigt låg pension som också kommer att utmätas.

Det verkar som TS har levt på existensminimum sedan 2007 då hens skulder uppstod 2007, altn har TS lyckats byta jobb ofta så hen har sluppit utmätning.

Med tanke TS inställning så tror jag hen är fullt medveten om att pensionen kommer levas på existensminimum, dvs hen får en låg pension, några bostadstillägg och resten får jämkas av Socialen.
Citera
2018-06-09, 22:07
  #21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Pensionen utmätas? Är det sant??

Ja. Självklart.
Citera
2018-06-09, 22:09
  #22
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det har aldrig betalats ackumulerad inkomstskatt. Vad pratar du om?

Arbetsgivaren betalade förut in den totala skatten till skattemyndigheten en gång om året.
Citera
2018-06-09, 22:10
  #23
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Arbetsgivaren betalade förut in den totala skatten till skattemyndigheten en gång om året.
Nej.
Citera
2018-06-09, 22:11
  #24
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nej.

Varför har reglerna ändrats då??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback