Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-09, 21:30
  #1
Medlem
70-talsfilms avatar
Jag är skuldsatt upp över öronen. Jag har några jobb på G men enligt nya regler som införs så måste arbetsgivare betala in skatt varje månad, vilket betyder att jag inte kommer att komma undan obemärkt. Jag hade hoppats kunna jobba några månader fram till årsskiftet och sedan skaffa ett nytt jobb. Det är kört med den taktiken nu. Jag sitter i skiten eftersom jag inte vill betala av skulden. Vad fan kan jag göra?
Citera
2018-06-09, 21:32
  #2
Medlem
franges avatar
Betala av skulden?
Citera
2018-06-09, 21:33
  #3
Medlem
Blygfisens avatar
Arbeta svart om du prompt måste vägra stå för dina skulder.
Citera
2018-06-09, 21:37
  #4
Medlem
gurkmajjas avatar
Kronofogden har inte den kollen. Du kan arbeta många månader innan de får kännedom om det. Byter du arbetsgivare en gång per år kommer de aldrig åt din lön.

Det bästa är dock att jobba svart i din sits. Helst vid sidan av ett vitt jobb med löneutmätning. Då betalar du på skulden, fogden slutar jaga dig och du kan leva ett någorlunda drägligt liv.
Citera
2018-06-09, 21:41
  #5
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Nya regler?
Att betala skatt är inget nytt...
Citera
2018-06-09, 21:42
  #6
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Jag är skuldsatt upp över öronen. Jag har några jobb på G men enligt nya regler som införs så måste arbetsgivare betala in skatt varje månad, vilket betyder att jag inte kommer att komma undan obemärkt. Jag hade hoppats kunna jobba några månader fram till årsskiftet och sedan skaffa ett nytt jobb. Det är kört med den taktiken nu. Jag sitter i skiten eftersom jag inte vill betala av skulden. Vad fan kan jag göra?
Ring lyxfällan, gör ett säreget intryck på produktionen och gratisät och drick som c-kändis efter det.
Citera
2018-06-09, 21:43
  #7
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Kronofogden har inte den kollen. Du kan arbeta många månader innan de får kännedom om det. Byter du arbetsgivare en gång per år kommer de aldrig åt din lön.

Fast jag tror du har fel. Poängen med de nya reglerna är just att komma på folk så fort de får en inkomst. När skatten betalas in till Skattemyndigheten så får Kronofogden nys om det. Eller hur?
Citera
2018-06-09, 21:46
  #8
Medlem
SophieNeveus avatar
Hur mycket pengar rör det sig om? Finns det någon chans för att kunna få skuldsanering?

Har du gjort någon form av ansträngning för att betala av dina skulder eller har du helt och hållet slutat att öppna kravbreven som kommer?
Citera
2018-06-09, 21:48
  #9
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Jag är skuldsatt upp över öronen. Jag har några jobb på G men enligt nya regler som införs så måste arbetsgivare betala in skatt varje månad, vilket betyder att jag inte kommer att komma undan obemärkt. Jag hade hoppats kunna jobba några månader fram till årsskiftet och sedan skaffa ett nytt jobb. Det är kört med den taktiken nu. Jag sitter i skiten eftersom jag inte vill betala av skulden. Vad fan kan jag göra?
Kontakta lyxfällan fort som fan, eller streama och glo på så många avsnitt som möjligt! Det hjælpte mig!
Citera
2018-06-09, 21:50
  #10
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Hur mycket pengar rör det sig om? Finns det någon chans för att kunna få skuldsanering?

Har du gjort någon form av ansträngning för att betala av dina skulder eller har du helt och hållet slutat att öppna kravbreven som kommer?

Helt riktigt, jag har inte öppnat ett enda kuvert. Jag är helt ointresserad eftersom det rör sig om skulder från 2007.
Citera
2018-06-09, 21:52
  #11
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Fast jag tror du har fel. Poängen med de nya reglerna är just att komma på folk så fort de får en inkomst. När skatten betalas in till Skattemyndigheten så får Kronofogden nys om det. Eller hur?
Vilka nya regler? Jag är inte uppdaterad.
Citera
2018-06-09, 21:56
  #12
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vilka nya regler? Jag är inte uppdaterad.

Förut så betalade arbetsgivarna in den ackumulerade skatten en gång om året, vilket medförde att kronofogden fick uppgifterna ganska sent. Man hann jobba minst ett år innan upptäckt. Nu ska skatten betalas in varje månad och då upptäcker kronofogden omedelbart att man har en inkomst
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback