• 1
  • 2
2018-06-09, 08:43
Medlem
Karl-Mikael Syding tjänade ihop sin förmögenhet som hedgefondförvaltare åt horbocken Brummer, på dennes hedgefond Futuris. Under några år lyckades Syding på grund av ren tur åstadkomma god avkastning i Futuris. Jag skriver tur eftersom det handlade om tur, inte analys eller kunskap. Detta erkänner Syding själv i efterhand.

Idag är Mikael Syding pensionerad och ägnar sig utöver egna affärer bland annat åt flera olika poddar och bloggar, samt medverkar regelbundet även i olika ekonomiprogram, som gäst i andras poddar etc. Han har själv intagit rollen som offentlig person och förtjänar således en egen skvallertråd.

Mikael Syding kan mycket väl vara Sveriges i särklass sämsta placerare. Efter pensioneringen har han kommit med 3 st placeringstips varav samtliga är katastrofala.

Tips 1. Han rekommenderade köp i Peptonic Medical. Bolaget levererade strax därefter katastrofala studieresultat och aktien tappade nästan hela sitt värde. Efter en genomförd nyemission menade Syding att de dåliga studieresultaten berodde på en felaktig behållare och att en ny studie skulle visa bättre resultat. Den nya studien visade dock även den att preparatet inte var bättre än placebo och aktien förlorade nästan hela värdet en andra gång.

Tips 2. Mikael Syding ansåg att 3D-printingbolaget Arcam var övervärderat. I augusti 2015 ansåg Syding att Arcam var övervärderat vid 100 kr och att kursen borde halveras. Mindre än ett år senare bjuder amerikanska GE cirka 300 kronor för Arcam.

Tips 3. Syding har kortat börsen i typ 8 år. Under samma tid har börsen avkastat ungefär 200 procent.

Har karlen ens några pengar kvar med tanke på alla katastrofala placeringsbeslut?

På det privata planet kan nämnas att han är tillsammans med en blond bimbo vid namn Anna Svahn, som naturligtvis bara är hälften så gammal som Syding själv.

En annan historia värd att nämnas är att Syding stämde sin kompis Dominika Peczynski i domstol för att få tillbaka 36 000 kr som han lånat ut. Den förre hedgefondförvaltaren, enligt uppgift god för kanske 100 miljoner kr, stämmer en kvinna i domstol för småslantar. Vad säger det egentligen om Syding?

Sammanfattning: Usel placerare. Ihop med blond ung bimbo. Småsint.

Vad vet ni om Karl-Mikael Syding, hans karriär, privatliv m m?
Citera
2018-06-09, 09:40
Medlem
Jag har svårt med ekvationen usel investerare, 100miljoner och bästa Hedge I Europa under 10års tid?

Det är väl än mer fascinerande att Dominika tyckte att hon inte behövde betala tillbaka en skuld?
Tror faktiskt att det är det överlägset sämsta motiveringen som jag läst.

Intressant tråd men jag har lite svårt för jantelagen..

För att tillföra något till tråden så gillar jag hans olika poddar. Kul humor och väldigt mkt matnyttigt.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-06-09 kl. 09:44.
Citera
2018-06-09, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag har svårt med ekvationen usel investerare, 100miljoner och bästa Hedge I Europa under 10års tid?

Alla hedgefondförvaltare tjänar de summorna alldeles oavsett hur de presterar. Har du hört talas om 2/20? 2/20 betyder att avgiften på hedgefonden är 2 procent av kapitalet samt 20 procent av avkastningen.

Syding berättar själv i ett avsnitt av Börspodden vilka beslut som låg bakom Futuris avkastning. Det handlade om ren tur, enligt min bedömning. Men tur kan man inte ha hela livet. Om Syding nu var så skicklig på Futuris, hur förklarar du då att han är helt värdelös som pensionär? Kan det ha varit kollegorna på Futuris som bidrog mer än Syding? Det är bland annat sådant vi kan diskutera här i tråden. Det vore kul om någon som var med på den tiden kunde berätta.

Citat:

Det handlar inte om jante. Jag ser upp till väldigt många duktiga och rika affärsmän. Man är inte jante för att man kritiserar en enskild affärsman. Eller menar du att man måste hylla alla som är förmögna?

Syding och Svahn brukar kritisera Warren Buffett i nästan alla sammanhang de medverkar. Menar du att de är jante då?
Senast redigerad av Petronius 2018-06-09 kl. 09:53.
Citera
2018-06-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Alla hedgefondförvaltare tjänar de summorna alldeles oavsett hur de presterar. Har du hört talas om 2/20? 2/20 betyder att avgiften på hedgefonden är 2 procent av kapitalet samt 20 procent av avkastningen.

Syding berättar själv i ett avsnitt av Börspodden vilka beslut som låg bakom Futuris avkastning. Det handlade om ren tur, enligt min bedömning. Men tur kan man inte ha hela livet. Om Syding nu var så skicklig på Futuris, hur förklarar du då att han är helt värdelös som pensionär? Kan det ha varit kollegorna på Futuris som bidrog mer än Syding? Det är bland annat sådant vi kan diskutera här i tråden. Det vore kul om någon som var med på den tiden kunde berätta.

Det handlar inte om jante. Jag ser upp till väldigt många duktiga och rika affärsmän. Man är inte jante för att man kritiserar en enskild affärsman. Eller menar du att man måste hylla alla som är förmögna?

Syding och Svahn brukar kritisera Warren Buffett i nästan alla sammanhang de medverkar. Menar du att de är jante då?

Jag har inte hört det där med 2/20. Intressant. Jag borde ha blivit hedgefondförvaltare.

Jag har ingen aning om hur Sydings samlade förvaltade tillgångar/portfölj ser ut, eller om den går upp eller ned just nu. Det räcker inte för mig att du anser att han är värdelös som pensionär.
Hur ser hela portföljen ut? Vad är det som är dåligt?

De kritiserar ju Buffet för hans sätt att investera, att den nog inte är optimal. Specially inte för nutidens marknad. Alla som sett Buffets kurva ser ju att det tar jvligt lång tid att tjäna pengar på det sättet. Men det funkar, ja.

JAG anser att DU är jante baserat på hur du formulerar dig I ditt första inlägg här.

Jag trot att du bygger en del av ditt tänkande på hans sätt att tänka och prata. Jag trot inte att man har flyt under 10års tid, eller att jobbet som hedgefondförvaltare kommer via ett bananskal. Men jag gissar ju bara Iofs, du kan ha rätt och jag helt fel, men det tror jag inte.

För övrigt så är det en Intressant tråd.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-06-09 kl. 10:33.
Citera
2018-06-09, 10:40
Medlem
Citat:

Jag har ingen aning om hur Sydings samlade förvaltade tillgångar/portfölj ser ut, eller om den går upp eller ned just nu. Det räcker inte för mig att du anser att han är värdelös som pensionär.
Hur ser hela portföljen ut? Vad är det som är dåligt?

Syding redovisar inte sin portfölj. De tre punkter jag tar upp i trådstarten är de enda offentliga placeringstips Syding har gett och samtliga har varit totala katastrofer.

Citat:
Jag trot att du bygger en del av ditt tänkande på hans sätt att tänka och prata. Jag trot inte att man har flyt under 10års tid, eller att jobbet som hedgefondförvaltare kommer via ett bananskal.

Har du hört talas om den store hedgefondgurun Bill Ackman och hans fond Pershing Square? I många år ansågs Ackman vara ett underbarn som täljde guld åt sina kunder. Sen tog turen slut och hans fond har nu fyra år i sträck genererat kraftigt negativ avkastning på stigande börs. Jag menar att det är fullt realistiskt att Syding (och hans team) genererade god avkastning under några år baserat på ren tur. En hedgefond fungerar i princip som så att man tar "bet" på olika händelser och man behöver mer rätt än fel för att gå plus. Det är därför hedgefonder som grupp betraktat inte genererar någon bra avkastning, men några fonder kommer ändå gå bättre än snittet precis som några går sämre än snittet.
Citera
2018-06-09, 10:48
Medlem
Citat:
Syding redovisar inte sin portfölj. De tre punkter jag tar upp i trådstarten är de enda offentliga placeringstips Syding har gett och samtliga har varit totala katastrofer.

Har du hört talas om den store hedgefondgurun Bill Ackman och hans fond Pershing Square? I många år ansågs Ackman vara ett underbarn som täljde guld åt sina kunder. Sen tog turen slut och hans fond har nu fyra år i sträck genererat kraftigt negativ avkastning på stigande börs. Jag menar att det är fullt realistiskt att Syding (och hans team) genererade god avkastning under några år baserat på ren tur. En hedgefond fungerar i princip som så att man tar "bet" på olika händelser och man behöver mer rätt än fel för att gå plus. Det är därför hedgefonder som grupp betraktat inte genererar någon bra avkastning, men några fonder kommer ändå gå bättre än snittet precis som några går sämre än snittet.

Fast fyra års nedgång på börsen? Nu är du ju inte seriös längre.

Det kommer ju alltid finnas vinnare och förlorare på börsen.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-06-09 kl. 10:53.
Citera
2018-06-09, 14:48
Medlem
Sqeptisks avatar
Smart och underhållande kille med en många gånger klädsam självdistans!

Behövs kanske inte någon skvallertråd om honom (även om Sqeptisk misstänker att han är lite stolt över att äntligen kommit in i kändisskvalleravdelningen på Flashback) då han och sambon verkar lämna ut en hel del om sina privatliv på deras podcast Outsiders. Podden är faktiskt klart värd att lyssna på så länge som man kan bortse från deras privatlivsnack förståss
Citera
2018-06-10, 07:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fast fyra års nedgång på börsen? Nu är du ju inte seriös längre.

Det kommer ju alltid finnas vinnare och förlorare på börsen.
Fast det skrev väl inte TS?
Citera
2018-06-10, 15:18
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Det är väl än mer fascinerande att Dominika tyckte att hon inte behövde betala tillbaka en skuld?
Tror faktiskt att det är det överlägset sämsta motiveringen som jag läst.

För att tillföra något till tråden så gillar jag hans olika poddar. Kul humor och väldigt mkt matnyttigt.
Om Dominika hade kommit undan skulden med den motiveringen kan väl alla skulder till banker strykas?
De har ju ändå så mycket pengar.
Av det det lilla jag läst om Mikael Sydling verkar han vara en udda fågel. Extremt ambitiös och viljestark.
Kommer att tänka på Stenis som sant i stil med att han hade mer tur ju mer han tränade.

Tycker mest att det är TS som verkar småsint.

Citat:
Hur mycket tjänar förvaltare av vanliga aktiefonder jämförelsevis?
Senast redigerad av DoraF 2018-06-10 kl. 15:20.
Citera
2018-06-10, 16:49
Medlem
Så här presenterar han sig själv:
http://mikaelsyding.com/the-retarded...-fund-manager/
Citera
2018-06-10, 18:26
Medlem
Grunden för Sydings anseende är att den hedgefond han ledde, Futuris, under 10 år avkastade i snitt 18 procent per år.

Men hur mycket betydde Syding för detta? Svar: förmodligen lika mycket som Syding betydde för att Futuris efter 11 framgångsrika år avslutade med 4 dåliga år och sedan lades ner.

Futuris var en så kallad markroinriktad hedgefond, dvs utifrån omvärldsanalyser förändras inriktningen på placeringarna. Fakta är att den metod som var framgångsrik under 10 år därefter förlorade sin relevans. Hade Syding jobbat kvar på Futuris ytterligare några år, hade hans anseende inte varit lika högt. Hans avsked var mycket vältajmat och förmodligen en effekt av att han själv insåg att de metoder Futuris utvecklat hade förlorat sin relevans och konkurrenskraft.

Är 18 procent i avkastning per år mycket? Både Ja och Nej. 18 procent är mer än börsen avkastat långsiktigt men det är mindre än börsgenier presterar. Ett av världens främsta investmentbolag, svenska Latour, har t ex avkastat i snitt 23 procent årligen sedan 1985, dvs över 100 000 procent på drygt 30 år. Den person Syding föraktar mer än någon annan, Warren Buffet, avkastade i snitt 22 procent över en 50 år lång period.

Det som talar för att det var metoden Futuris använde snarare än Syding, som först var bra och sedan mindre bra, är att Syding som pensionär varit mycket dålig på makroförutsägelser, dvs det Futuris skulle ha som sin edge. Syding har t ex legat kort börsen under nästan 10 år av uppgång. Hade Futuris tillämpat den strategin skulle hela kapitalet ha varit borta. Syding har också förlorat stora pengar på att blanka europeiska bankaktier i samband med att Draghi lanserade sitt stödpaket. Oerhört korkat, minst sagt.
Senast redigerad av Petronius 2018-06-10 kl. 18:31.
Citera
2018-06-10, 19:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Grunden för Sydings anseende är att den hedgefond han ledde, Futuris, under 10 år avkastade i snitt 18 procent per år.

Men hur mycket betydde Syding för detta? Svar: förmodligen lika mycket som Syding betydde för att Futuris efter 11 framgångsrika år avslutade med 4 dåliga år och sedan lades ner.

Futuris var en så kallad markroinriktad hedgefond, dvs utifrån omvärldsanalyser förändras inriktningen på placeringarna. Fakta är att den metod som var framgångsrik under 10 år därefter förlorade sin relevans. Hade Syding jobbat kvar på Futuris ytterligare några år, hade hans anseende inte varit lika högt. Hans avsked var mycket vältajmat och förmodligen en effekt av att han själv insåg att de metoder Futuris utvecklat hade förlorat sin relevans och konkurrenskraft.

Är 18 procent i avkastning per år mycket? Både Ja och Nej. 18 procent är mer än börsen avkastat långsiktigt men det är mindre än börsgenier presterar. Ett av världens främsta investmentbolag, svenska Latour, har t ex avkastat i snitt 23 procent årligen sedan 1985, dvs över 100 000 procent på drygt 30 år. Den person Syding föraktar mer än någon annan, Warren Buffet, avkastade i snitt 22 procent över en 50 år lång period.

Det som talar för att det var metoden Futuris använde snarare än Syding, som först var bra och sedan mindre bra, är att Syding som pensionär varit mycket dålig på makroförutsägelser, dvs det Futuris skulle ha som sin edge. Syding har t ex legat kort börsen under nästan 10 år av uppgång. Hade Futuris tillämpat den strategin skulle hela kapitalet ha varit borta. Syding har också förlorat stora pengar på att blanka europeiska bankaktier i samband med att Draghi lanserade sitt stödpaket. Oerhört korkat, minst sagt.

Med andra ord säger du att Sydling är en one-hit wonder?
Ragnhild Wiborg är väl ett liknande case?
Båda två har väl gjort sina pengar så det är inte synd om dem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in