Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-08, 15:52
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Fick precis reda på att min Airbnb i September kanske avbokas pga. nån ny lag

Drömsemestern så nära, och nu dras den kanske under fötterna på mig.

Vi skulle bott 2 veckor för 3000 kr per skalle (jag och min kompis) gångavstånd från Akiba i Tokyo.

Finns det boenden som inte är Airbnb för det priset, som INTE är vandrarhem, där man får bo i eget rum med eget badrum? Kollar jag hotell verkar det vara 5000 per skalle man får räkna med.

Fan vad besviken jag blir...
Citera
2018-06-08, 15:59
  #2
Medlem
199702042s avatar
Man kan hyra ett rum på internetcaféer, med dator. Dock gemensamt badrum. Väldigt populärt i Japan faktiskt.
Har inte koll på priserna men "billigt".

Det kan vara ett alternativ ifall pengarna tryter med sin frånvaro och du inte hittar annat boende.
Citera
2018-06-08, 16:10
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Man kan hyra ett rum på internetcaféer, med dator. Dock gemensamt badrum. Väldigt populärt i Japan faktiskt.
Har inte koll på priserna men "billigt".

Det kan vara ett alternativ ifall pengarna tryter med sin frånvaro och du inte hittar annat boende.

Yes, tack.

Verkar dock som att jag kanske var lite väl snabb. Verkar som att min reservation ligger kvar på Airbnb och att alla som drabbas av detta redan har fått sina reservationer avbokade.

Bara att ha lite is i magen...
Citera
2018-06-08, 17:22
  #4
Medlem
Bara en liten fundering.
Om man väljer att bo på ett internetcafe. Finns det inte en risk att tullen/migrationsverket bedömmer det som ett icke anständigt boende och man blir hemskickad till sverige igen?

Har kollat lite på gränspatrullen australien eller vad det heter som går på kanal 9. Turister som åker till australien som inte kan leva normalt är inte välkomna in i landet för de misstänker att man ska jobba där osv. Samma sak kanske gäller i japan?
Citera
2018-06-08, 20:49
  #5
Medlem
Millediablos avatar
Mig veterligen så får du tälta i Japan, inte i Tokyo men ändå.
Citera
2018-06-08, 21:54
  #6
Medlem
Brunbeverns avatar
Tycker du 5000 per person i 2 veckor är dyrt? Det låter ju som rena rånet. 5000/14 = 350:- per natt. Det är ju billigare än vad det skulle kosta att bo på ett sunkigt vandrarhem i en förort i en svensk kommun till och med.
Citera
2018-06-09, 09:43
  #7
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Man kan hyra ett rum på internetcaféer, med dator. Dock gemensamt badrum. Väldigt populärt i Japan faktiskt.
Har inte koll på priserna men "billigt".

Det kan vara ett alternativ ifall pengarna tryter med sin frånvaro och du inte hittar annat boende.

Yes, det går att göra och det är väldigt populärt även hos utlänningar. Problematiken är dock logistiken, dvs om du har resväskor och liknande måste man ev hyra coin locker eller vafan det heter. Tänk dig att det är i Tokyo under Olympiska Spelen och du kan ge dig fan på att priserna kommer att höjas, det är jag övertygad om.

Sedan är priserna baserade per "course", vilket innebär att du måste välja en course, de som ligger runt 8-12 timmar är runt 3000 JPY i "vanliga" fall. Det positiva är att de är öppna dygnet runt och det är bara att glida in. Är man utlänning kommer de dock att kräva dig på pass och liknande för att de måste kunna registrera dig som "medlem" och har du ingen fast adress i Japan så är pass den enda möjligheten för dem att registrera dig.

Till TS. Bara att googla på まんが喫茶 och se vad som kommer upp runt det område du tänkt vistas i. Du kan garanterat dock inte göra förbokningar så långt fram i tiden, utan de flesta som väljer att krascha på ett internet-café (egentligen manga-café) droppar mest in under natten, men det går att boka, men då måste du ta hjälp av någon som pratar språket och jag vet inte riktigt hur det fungerar men kan tänka mig att det går att boka runt kanske en vecka före, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Morx
Bara en liten fundering.
Om man väljer att bo på ett internetcafe. Finns det inte en risk att tullen/migrationsverket bedömmer det som ett icke anständigt boende och man blir hemskickad till sverige igen?

Har kollat lite på gränspatrullen australien eller vad det heter som går på kanal 9. Turister som åker till australien som inte kan leva normalt är inte välkomna in i landet för de misstänker att man ska jobba där osv. Samma sak kanske gäller i japan?

Inte en chans att du kommer att bli utslängd från landet bara för att du bor billigt eller för den delen på ett internet-café. Är vanligt förekommande vad jag förstått det som och som turist från Sverige, dessutom under OS så kan jag garantera att det är det minsta bekymret att oroa sig över.

Sorry läste fel. Trodde din rubrik var under OS, men såg 3000...Men ja, samma gäller. Är det inte under OS lär det dessutom vara bra mycket lättare att hitta "plats" där du än vill stanna.
__________________
Senast redigerad av Pocarisweat 2018-06-09 kl. 09:49.
Citera
2018-06-09, 09:45
  #8
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Mig veterligen så får du tälta i Japan, inte i Tokyo men ändå.

Får och får. Det är inget i lagen som säger att du inte får göra det, däremot så kan polisen kräva dig på pass och blir du tagen på bar gärning flera gånger inom samma område kommer du att i värsta fall bli utslängd ur landet, oavsett i Tokyo eller i andra städer eller ute på vischan.
Citera
2018-06-11, 20:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fick precis reda på att min Airbnb i September kanske avbokas pga. nån ny lag

Drömsemestern så nära, och nu dras den kanske under fötterna på mig.

Vi skulle bott 2 veckor för 3000 kr per skalle (jag och min kompis) gångavstånd från Akiba i Tokyo.

Finns det boenden som inte är Airbnb för det priset, som INTE är vandrarhem, där man får bo i eget rum med eget badrum? Kollar jag hotell verkar det vara 5000 per skalle man får räkna med.

Fan vad besviken jag blir...

Precis samma problem här. Åker också i september och fick ett meddelande från hyresvärden att det var tvunget att avbokas. Det är många värdar har struntat i eller försökt att komma undan med rättare sagt är att registrera sitt boende på ett turistcenter då när den nya lagen implementeras får dom bara hyra ut lägenheten i max 180 dagar per år. Så den hyresvärden jag har fixade detta i efterhand så efter lite krångel så får jag fortfarande hyra den. Håller tummarna för dig att det löser sig, inget kul med strul. Förra året när jag åkte fick jag reda på 2 timmar innan avgång från arlanda att den hyresvärden jag hade avbokat mig. Ingen dans på rosor med airbnb den saken är säker men man kan spara jävligt mycket pengar.
Citera
2018-06-11, 20:39
  #10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggumara
Precis samma problem här. Åker också i september och fick ett meddelande från hyresvärden att det var tvunget att avbokas. Det är många värdar har struntat i eller försökt att komma undan med rättare sagt är att registrera sitt boende på ett turistcenter då när den nya lagen implementeras får dom bara hyra ut lägenheten i max 180 dagar per år. Så den hyresvärden jag har fixade detta i efterhand så efter lite krångel så får jag fortfarande hyra den. Håller tummarna för dig att det löser sig, inget kul med strul. Förra året när jag åkte fick jag reda på 2 timmar innan avgång från arlanda att den hyresvärden jag hade avbokat mig. Ingen dans på rosor med airbnb den saken är säker men man kan spara jävligt mycket pengar.

Jag har fortfarande inte fått svar på mitt meddelande till min värd. Ser att hon har avbokat två bokningar i maj, men det behöver ju inte betyda något då det inte är några fler avbokningar.

Också hört något om att de som ska ha blivit avbokade pga. denna lagen ska ha fått mail om det, och att det är safe om man inte har fått något.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2018-06-11 kl. 20:41.
Citera
2018-06-12, 00:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har fortfarande inte fått svar på mitt meddelande till min värd. Ser att hon har avbokat två bokningar i maj, men det behöver ju inte betyda något då det inte är några fler avbokningar.

Också hört något om att de som ska ha blivit avbokade pga. denna lagen ska ha fått mail om det, och att det är safe om man inte har fått något.

Gissar på att så fort din hyresvärd löser registreringen så är det lugnt. Min hyresvärd har också 2 avbokningar men sedan ett omdöme efter dom. Fixar alla värdar registreringen så är det lugnt året ut men att nästa år blir tuffare. Tog ungefär 5 dagar innan min hyresvärd hörde av sig till mig och sa att allt var lugnt.
Citera
2018-06-12, 09:43
  #12
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har fortfarande inte fått svar på mitt meddelande till min värd. Ser att hon har avbokat två bokningar i maj, men det behöver ju inte betyda något då det inte är några fler avbokningar.

Också hört något om att de som ska ha blivit avbokade pga. denna lagen ska ha fått mail om det, och att det är safe om man inte har fått något.

Kollade upp lagen och den säger att man inte får hyra ut sitt boende mer än X-antal dagar per år. Nu vet jag inte exakta dagar då jag är senil men tror det var runt 130 dagar alternativt 310 dagar men det är ju totalt illogiskt så det måste ha varit 130 dagar per år. Så har du tur tillhör du den skaran personer din värd har valt ut för att fylla upp den kvoten.

Sorry, såg att frågan redan blivit besvarad. Men varför inte bara fråga din hyresvärd om din bokning fortfarande gäller?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2948483

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback