Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-07, 15:40
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Vet inte om det är rätt forumdel men dem flesta trådar rörande försäkringskassan verkar befinna sig här så provar det. Har iallafall aktivitetsstöd från försäkringskassan. Det gör gällande ekonomiskt stöd för personer med psykisk ohälsa som ska plugga färdigt gymnasiestudier. Nu är det så att jag har en kurs kvar. Problemet är att den kursstarten är i augusti. Alltså har jag nu både juni och juli där jag inte pluggar. Min tanke var att man på något sätt skulle kunna pausa sin aktivitetsersättning under dessa två månader för att det sedan ska återuppta när jag pluggar klart min sista kurs. Men vet inte om det finns något sådant system? Någon som vet?
Citera
2018-06-07, 15:44
  #2
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Mitt råd. Kontakta försäkringskassan eller arbetsförmedlingen för att få rätt svar.
Citera
2018-06-09, 14:25
  #3
Medlem
Vfr är det en fördel att pausa den? Lämnar du in aktivitets rapporter till f kassan? Jag menar de vet väl inte ifall du nu inte pluggar dessa två månader....eller?
Ibland kan det vara bättre att inte krångla till saker o berätta för myndigheter om precis allt.

Inkomst om du nu vill/måste pausa? Då måste du redan nu boka tid med socialen för ekonomiskt bistånd. De brukar ha ca 3 veckors väntetid innan mötet för inskrivningen....skaffa läkarintyg för dessa 2 månader innan det mötet isåfall.
Läkarutlåtande som du har för bedömning till aktivitetsersättningen duger inte för socialen så du ska ha läkar intyg isåfall.
Men ring först anonymt till f kassan och fråga om det behövs pausa.
Lycka till Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback