• 1
  • 2
2018-06-07, 14:11
Medlem
Jag undrar om någon har lite bra synpunkter, kunskap och idéer.

Om man vill lägga under en mindre summa - säg 200kr - i månaden i 20 år. Finns det något lite smartare sätt att göra det på än bara in på ett .. konto. Finns olika typen av konton och många banker.

Berätta gärna!
Citera
2018-06-07, 14:13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo

Om man vill lägga under en mindre summa - säg 200kr - i månaden i 20 år. Finns det något lite smartare sätt att göra det på än bara in på ett .. konto. Finns olika typen av konton och många banker.

Berätta gärna!

Om du ska spara under en sådan lång tidsperiod skulle jag rekommendera aktier eller fonder med låga avgifter. Exempelvis Avanza och Nordnet har så att du kan månadsspara en viss summa. D.v.s varje månad dras ex 200 kr från ditt konto och investeras i aktierna/fonderna du valt.
Citera
2018-06-07, 14:14
Medlem
black_devils avatar
kommer inte på något kanske aktier? man kan köpa 1 styck per månad tror jag annars e d nog bättre om du lägger 1-3000 kronor i 20 år istället tycker jag
Citera
2018-06-07, 15:15
Medlem
Citat:

Berätta gärna!

Gör en balanserad portfölj på Avanza/nordnet och börja spara. Sedan kommer du förhoppningsvis kunna öka ditt sparande senare i livet. Det viktiga är att börja spara.
Citera
2018-06-07, 15:46
Medlem
Som tidigare sagts i tråden:
-Bra att börja spara tidigt, även om det är en mindre summa.

Kanske du inte vill lägga ner så mycket engagemang, men ändå följa med börsens utveckling så ta en fond (exempelvis Avanza Zero eller Nordnets motsvarighet) med låga eller inga avgifter.

Dra summan automatiskt från ditt vanliga konto när du får lön/bidrag.

Färdigt.
Citera
2018-06-07, 19:14
Medlem
Pengarna får absolut inte minska under tiden. Antingen ska exakt 200 x 12 x 20 finnas på kontot efter 20 år eller en extra slant utöver. Noll risk tillåtet.0

Kanske inte funkar så

Edit: det här är inte ett primärt sparande. Det finns redan. Utan det här är menat som ett litet sparande som inte ens märks av mot ett mål om 20 år.
Citera
2018-06-07, 19:26
Medlem
Citat:
Pengarna får absolut inte minska under tiden. Antingen ska exakt 200 x 12 x 20 finnas på kontot efter 20 år eller en extra slant utöver. Noll risk tillåtet.0

Kanske inte funkar så

Edit: det här är inte ett primärt sparande. Det finns redan. Utan det här är menat som ett litet sparande som inte ens märks av mot ett mål om 20 år.

Hur ser det primära sparandet ut då?
Citera
2018-06-07, 19:29
Medlem
Citat:

Kanske inte funkar så

Det finns tyvärr inga sådana alternativ. 0 risk existerar inte. Men det låter som ett sparkonto med insättningsgaranti är det du letar efter. Då kommer pengarna vara värda lite mindre om 20år. Men det är så nära riskfritt man kan komma
Citera
2018-06-08, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det finns tyvärr inga sådana alternativ. 0 risk existerar inte. Men det låter som ett sparkonto med insättningsgaranti är det du letar efter. Då kommer pengarna vara värda lite mindre om 20år. Men det är så nära riskfritt man kan komma

Va? Pengar på ett vanligt sparkonto kan väl inte bli mindre? Jag får väl snarare ränta i utbyte mot att banken får låna mina pengar??

Börjar luta åt en kakburk..
Citera
2018-06-08, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hur ser det primära sparandet ut då?

Vi har flera till olika saker. Alltifrån barnen till pension till generellt.
Citera
2018-06-08, 07:46
Medlem
Citat:
Vi har flera till olika saker. Alltifrån barnen till pension till generellt.

Om du vill ha 0 risk är nog kakburken det ända rätta för dig faktiskt. Kan du tänka dig "lite " risk och samtidigt möjlighet att få njuta av ränta på ränta effekten är kanske fonder det som passar dig bäst.

Risken att du skulle ligga på - efter 20 år om du köper fonder varje månad i 20 år är ganska liten men självklart kan allt hända.

Tror dock du kommer ångra dig ganska mycket om du inte sparar i fonder eller aktier över så lång tid.

Om vi räknar försiktigt med ca 3% avkastning under 20 år och att du enbart sparar 200kr /månad kommer du ha 59512kr efter 20 år. Varav räntan är 11512kr.

Dvs utan ränta och vanligt sparkonto har du enbart 48000kr.

Skulle du sedan lyckats hålla bättre avkastning som ex 8% så har du helt plötsligt 86548kr efter 20 år varav 38548kr i ränta.
Citera
2018-06-08, 13:18
Medlem
Citat:
Va? Pengar på ett vanligt sparkonto kan väl inte bli mindre? Jag får väl snarare ränta i utbyte mot att banken får låna mina pengar??

Börjar luta åt en kakburk..

Summan av dina insättningar blir givetvis inte mindre men inflationen sänker värdet.

Dagens sparränta räcker inte till att behålla värdet av pengarna.

Du får alltså mindre för pengarna om 20 år.

Du behöver runt 2% ränta på ditt sparande för att värdet skall bibehållas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in