Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-05, 01:52
  #1
Medlem
dovAkins avatar
Vad tror ni om denna portfölj?

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Spiltan Räntefond Sverige 20%
Länsförsäkringar Global Indexnära 40%
Swedbank Robur Access Asien 20%
Citera
2018-06-05, 07:47
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Skippa räntefonden om du vill ha lite drag under galoscherna. Kanske en kinafond ist?
Citera
2018-06-05, 10:40
  #3
Medlem
Carnegie Indienfond

Carnegie Småbolagsfond

Delphi Nordic

Didner & Gerge Småbolag

Handelsbanken Nordiska Småbolag

JPM Asia Pacific Equity A (dist) USD

Lannebo Vision

SEB Rysslandfond C EUR - Lux

Skandia Time Global

Storebrand Global Multifactor

Swedbank Robur Ny Teknik

Öhman Sweden Micro Cap

Uppgången ligger på 9 - 87 %. inte dåligt.
Dessa fonder har jag köpt vid olika tillfällen de senast 7 - 32 månaderna

Välj några från listan ovan o du ska se att de förräntar sig mycket bra på 2- 5 års sikt
Citera
2018-06-05, 18:14
  #4
Medlem
dovAkins avatar
Är det Länsförsäkringar Global Indexnära och Swedbank Robur Access Asien kassa eller?
Citera
2018-06-05, 19:58
  #5
Medlem
Citat:
Är Länsförsäkringar Global Indexnära och Swedbank Robur Access Asien kassa eller?

Nej men de två övriga
Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Räntefond Sverige.
Behåll Global Indexnära och Swedbank Robur Access Asien men byt ut de övriga.
Förstår inte vitsen med Spiltan Aktiefond Investmentbolag, då kan man lika bra köpa investmentbolag direkt ( typ Investor, Industrivaäden, Kinnevik, m.fl. )
Fonder bör man ha under lång tid, gärna några år.
Citera
2018-06-05, 20:18
  #6
Medlem
Pudersockers avatar
Vitsen är väl att man slipper köper Investor, Industrivärden, Kinnevik, med flera separat utan man får alla i en bred fond, och så hoppas man spiltanfolket balanserar om vikten på de ingående bolagen emellanåt så man får fler av de bättre. Ett latmansalternativ m a o lite grann. Själv vill jag inte köpa aktier heller så då kan jag köpa fonden ist.

Jag skulle f ö slänga in en norden-fond, plus swedbank robur ny teknik.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-06-05 kl. 20:21.
Citera
2018-06-05, 23:29
  #7
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Skippa räntefonden om du vill ha lite drag under galoscherna. Kanske en kinafond ist?
Robur Access Asien har en väldigt stor del av sitt innehav i Kina och den har 0,2% i förvaltningsavgift. Den du länkar har 1,85%, känns onödigt dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Vitsen är väl att man slipper köper Investor, Industrivärden, Kinnevik, med flera separat utan man får alla i en bred fond, och så hoppas man spiltanfolket balanserar om vikten på de ingående bolagen emellanåt så man får fler av de bättre. Ett latmansalternativ m a o lite grann. Själv vill jag inte köpa aktier heller så då kan jag köpa fonden ist.

Jag skulle f ö slänga in en norden-fond, plus swedbank robur ny teknik.

Precis!
Spiltan Investmentbolag är jättebra och enkel för att få en bra exponering mot Sverige i en ren fondportfölj.
Håller helt med om att Ny Teknik borde vara med också, riktigt bra fond
Citera
2018-06-06, 02:22
  #8
Medlem
dovAkins avatar
Tog bort räntefonden och körde på Ny Teknik ist. Får se om jag lägger till något mer sedan. Tack för alla svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback