• 1
  • 2
2018-06-04, 16:28
Medlem
Tjena,
En sak slog mig.
Om min arbetsgivare har reguljära drogtester där alla testas hur funkar det om man torskar?

Låt säga att jag pissar positivt för vad som helst - kan det då per automatik "gälla" om arbetsgivaren anmäler mig till polisen om dom skulle välja att göra det eller har jag möjlighet att begära ett andra prov utfört av just polisen?
Citera
2018-06-04, 16:30
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Vad mig befaller så, måste dom väl ha målsmans rätt? Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2018-06-04, 16:41
Medlem
Milldues avatar
Arbetsgivaren kan använda sig av sina tester för att antingen ge dig ett erbjudande om rehabilitering eller "varna dig" eller rent av avskeda dig. Föga troligt att de skulle kontakta polisen såvida du inte gjort något annat brottsligt ex kört drograttfull eller skadat någon.

Dock bestämmer företaget över vad som skall ske vid ett positivt drogtest. Företag skall också ha en policy där åtgärderna efter ett positivt test framgår. Vanligtvis brukar det handla om att underställa sig rehabilitering via företagshälsovården. MEN en del företag har noll tolerans gentemot olagliga droger och KAN kontakta polisen om de vill.

Be att få ta del av företagets drogpolicy ex via facket eller ditt företags hemsida. Där får du nog bästa information. Har inte företaget någon drogpolicy kan en slipad fackrepresentant använda detta för att skapa dig en ny chans att behålla ditt arbete.
Citera
2018-06-04, 16:54
Medlem
Jag är inte så nyfiken just angående behålla jobbet eller inte.
Det jag är lite nyfiken på snarare är hur man ställer sig till ett positivt resultat och dess juridiska skyldighet att anmäla till polisen.
För jag är lite nyfiken på om jobbets "test" håller för polisen i rätten eller göra en anmälan baserat på den eller om polisen måste göra ett eget (nytt) urinprov.
Citera
2018-06-04, 16:59
Medlem
Enzymes avatar
Är väl inte säkert arbetsgivaren går till polisen? För läge sedan var jag timanställd i hamnen och fick helt enkelt inte jobba kvar. Bara krångligt för företaget att blanda in snuten om man går frivilligt
Citera
2018-06-04, 17:05
Medlem
Lite i dom banorna jag tänkte.
Låt säga man lämnar positivt prov - Då (om arbetsgivaren vill bli av med en) kan dom säga att dom kommer göra ett polisiärt ärende av det hela.
Men då undrar jag lite om polisen "går" på arbetsgivarens prov eller begär in ett nytt.

Sen är ju frågan om dom under en fastanställning ens kan kicka någon bara sådär om du rökt weed 3 veckor innan jobb eller poppat E under en fest.

Det är väl i första hand hjälp dom ska erbjuda misstänker jag.
Citera
2018-06-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Tjena,
En sak slog mig.
Om min arbetsgivare har reguljära drogtester där alla testas hur funkar det om man torskar?

Låt säga att jag pissar positivt för vad som helst - kan det då per automatik "gälla" om arbetsgivaren anmäler mig till polisen om dom skulle välja att göra det eller har jag möjlighet att begära ett andra prov utfört av just polisen?

Beror ju självklart på yrkesområde. Enligt AML skall arbetsgivaren göra vad denne kan för att förebygga ohälsa och missbruk. Arbetsgivaren har vid positivt prov skyldigheten att rehabilitera och se till att arbetstagaren blir bättre. Inom vissa yrkesområden kan du såklart inte jobba om du har substanser i kroppen (oavsett om de är olagliga eller inte) och blir därför avstängd tills du är ren.
Citera
2018-06-04, 17:16
Medlem
Citat:
Det jag är lite nyfiken på snarare är hur man ställer sig till ett positivt resultat och dess juridiska skyldighet att anmäla till polisen.
För jag är lite nyfiken på om jobbets "test" håller för polisen i rätten eller göra en anmälan baserat på den eller om polisen måste göra ett eget (nytt) urinprov.

Labbets tester är ju exakt samma som de labb som polisen tar dig till för provtagning. Bara det att det är företagshälsovårdens labb som tar prover åt arbetsgivaren och det brukar vara vårdcentralerna eller sjukhusen som tar prover åt åklagaren,
Citera
2018-06-04, 17:19
Medlem
Citat:
Lite i dom banorna jag tänkte.
Låt säga man lämnar positivt prov - Då (om arbetsgivaren vill bli av med en) kan dom säga att dom kommer göra ett polisiärt ärende av det hela.
Men då undrar jag lite om polisen "går" på arbetsgivarens prov eller begär in ett nytt.

Sen är ju frågan om dom under en fastanställning ens kan kicka någon bara sådär om du rökt weed 3 veckor innan jobb eller poppat E under en fest.

Det är väl i första hand hjälp dom ska erbjuda misstänker jag.

Som sagt, beror på yrkesområde. En vanligt sketen civilingenjör som sitter vid någon dator någonstans i city kommer bara att rehabiliteras. Yrkeschaufförer och andra arbetstagare i mer samhällsviktiga yrkesområden kommer att bli avstängda och om de har tur, rehabiliterade.
Citera
2018-06-04, 17:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Den enda gången du är skyldig att anmäla brott i Sverige är om du a) i din yrkesgärning inom vård och besläktade yrken får misstanke om att barn far illa (detta anmäls till socialtjänsten, inte till polisen) eller b) om du är polis eller åklagare då du har anmälningsplikt eller c) anmälningsplikt vad gäller körkorts- och trafikfrågor bland läkare.
Mig veterligen finns ingen annan situation då du är skyldig att anmäla brott.
Citera
2018-06-04, 17:39
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Vad mig befaller så, måste dom väl ha målsmans rätt? Rätta mig gärna om jag har fel.

Nu vet jag inte riktigt vad det är du befaller, men vad menar du med målsman här?
Citera
2018-06-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Labbets tester är ju exakt samma som de labb som polisen tar dig till för provtagning. Bara det att det är företagshälsovårdens labb som tar prover åt arbetsgivaren och det brukar vara vårdcentralerna eller sjukhusen som tar prover åt åklagaren,

Jag vet men sen samtidigt har jobbets HR-avdelning sekretess och om det inte är grovt fängelse / straff på straffskalan känns det märkligt om dom kan använda ett beroende emot en av deras anställda och sen helt sonika anmäla dom till polisen där polisen använder en blankett (Där jag bara gav samtycke till att provresultatet lämnas till arbetsgivaren) sen hamnar hos snuten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in