Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Kan det ha gått till på ett liknande sätt som nedanstående för den som har tillgång till hotmailadresser?
Jag kan inte dementera eller konfirmera att händelserna här har gått till på det sättet men det är det mest troliga förloppet.
Inget intrång har skett i fbs databas och även om det finns indikationer på att bruteforce har prövats på vissa konton (därav uppmaningen att folk skall höra av sig om de fått ett mail om det) så handlar det med största sannolikhet om vanlig social engineering (dvs man lär känna personen och lirkar ur dem informationen som behövs för att få tillgång till resurser som kan användas för att få direkttillgång till det man är ute efter, alternativt att man får tillgång till resurser som indirekt gör att man får tillgång till det (som i fallet du beskriver ovan där man skaffar tillgång till mailaddressen som sedan kan användas för att begära nytt lösenord)).
Bruteforce innebär att man helt sonika gissar lösenord i hopp om att man råkar snubbla över det rätta och det finns ganska bra skydd mot det här på flashback (den berömda rutan om att du har X inloggningsförsök kvar innan kontot spärras i 15 minuter) så det är inget man behöver vara direkt orolig för om man inte har ett lösenord som är trivialt (ditt användarnamn eller något annat exremt lättgissat).
Men, får man ett mail om att någon försökt logga in 5 gånger och misslyckats rekommenderas det att man byter lösenord till något starkt om man inte redan har det samt kontakta någon mod eller admin med ip samt tidpunkt.
Man kan pröva hur starkt ens lösenord är här:
https://www.testalosenord.se/
I detta fallet handlar det antagligen om konton som på något sätt har (haft) någon ankytning till de bannade användarna och det är i rent preventivt syfte denna varning har gått ut i forumet. Dels för att administrationen skall få reda på eventuella fall som vi inte redan kände till och dels för att informera användarna om att intrång/intrångsförsök mot flera konton skett.
Edit:
Jag vill även kommentera inlägget från det berörda forumets admin som Fet-Evert länkade till.
Personen ifråga är tydligen inte särskilt insatt i säkerhetsfrågor och har flera fel i sitt inlägg (även om denne har rätt att man inte kan spåra lösenord med ip, vilket jag inte vet vem som påstått?), även om dennes budskap trots det kommer fram. Jag avstår att kommentera dennes uttalande om de specifika händelserna här då jag varken får dementera eller konfirmera något utan admins tillåtelse.
Det allvarligaste felet personen gör är att påstå att tekniken (typen av forum) hindrar administrationen från att se lösenord. Saken är den att användarna (till skillnad från de som driver forumet) inte kan avgöra om systemet (programvara och hårdvara) är att lita på eller om det har blivit förändrat på något sätt när det sattes i drift. Säkerhet handlar om att lita på de som hanterar känslig information och gör man inte det så kvittar det vilken teknik de påstår sig använda. phpbb, vbulletin, etc. kan alla sättas upp så att administratören kan se allt vad denne vill se av vad som görs på sidan utan att det syns någon skillnad utåt. Därför skall man aldrig uppge känsliga uppgifter (vilket ett lösenord som används annorstädes i känsliga ärenden i allra högsta grad är) till någon (eller något) som man inte har fullt förtroende för.
Sådana fall som adminen på det berörda forumet inte påstår finns händer hela tiden runt om oss... Tidningarna skriver inte om det för att det inte skett på ett så pass smaskigt sätt ännu för att de skall få bra rubriker, samt att uppfattningen om någon som delger känsliga uppgifter till en källa de inte litar på är att de i regel får skylla sig själva.