Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-02, 11:34
  #1
Medlem
Ördögs avatar
Jag har i det här skedet inte tid att fördjupa mig i ämnet, men vill gärna sprida kännedom om det på FB. I all korthet: en sovjetisk pilot som sköts ner i Afghanistan 1987 och sedan dess varit saknad, har befunnits vara vid liv, och önskar att få återvända hem till Mat' Rodinas trygga famn.

Russer skal være funnet i live 30 år etter flystyrt i Afghanistan
https://www.nrk.no/urix/russer-skal-...tan-1.14066140
Citat:
En russisk flyger som forsvant da flyet hans ble skutt ned under den sovjetiske invasjonen av Afghanistan, er funnet i live, ifølge russiske veteraner.

– Han er fortsatt i live. Det er veldig forbausende. Nå trenger han hjelp, sier Valerij Vostrotin, som leder fallskjermjegernes forening, til det statlige russiske nyhetsbyrået RIA Novosti.

Mannen satt i et fly som ble skutt ned i 1987, og han antas nå å være over 60 år. Nå ønsker russeren hjelp til å vende hjem, ifølge Vjatsjeslav Kalinin, nestleder i en annen veteranforening.

Soviet pilot downed in Afghanistan in 1987 may return to Russia within a year — source
http://tass.com/world/1007629
https://www.theguardian.com/world/20...in-afghanistan
Citat:
A former Soviet pilot, who went missing in Afghanistan in 1987 and was tracked down fairly recently, may return to Russia within the next twelve months, a source at the Boyevoye Bratstvo [Combat Brotherhood] veterans charity international fund told TASS on Friday.

"His return home will require intensive work on the part of public organizations and diplomats and will take about twelve months," the interlocutor said.

Jag kommer att tänka på gardessoldaten Hans Appelman som kom hem till Sverige 1745, 36 år efter att han blev fånge vid Poltava. Den här snubben höll ut nästan lika länge. Har ni kännedom om liknande rekordfångar?
Citera
2018-06-02, 12:45
  #2
Medlem
Efter lite googlande hittade jag det här: Russia releases prisoner of war after 53 years
Citera
2018-06-02, 14:53
  #3
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Efter lite googlande hittade jag det här: Russia releases prisoner of war after 53 years
Fel oerson, han du menar var krigsfånge i Sovjet för att senare föras till ett mentalsjukdär han bodde ända till år 2000 då läkrna upptäckte att den jibberish han talade var ungerska och han blev krigsfånge när Ungern invaderade Sovjetunionen som allierad till Hitlertyskland.

Eländigt öde men många av dom som lyckades retitera tillbaka till Ungern blev avrättade av den nya kommunistiska regimen.

Hade iofs hellre valt ett nackskott av en politisk kommisarie än 53år i ett mentsjukhus med tanke på hur dom antagligen var i sovjet på den tiden.
Citera
2018-06-02, 14:58
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det jag funderar mest på är vem som har hållit honom fången, alltså vem Ryska staten har som motpart i förhandlingarna om hans frisläppande.

Jag menar; Afganistan har ju bytt regim flera gånger sedan 1987.

Måhända är det mujahedin och deras arvtagare som har haft honom fången hela tiden?
Citera
2018-06-02, 15:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Fel oerson, han du menar var krigsfånge i Sovjet för att senare föras till ett mentalsjukdär han bodde ända till år 2000 då läkrna upptäckte att den jibberish han talade var ungerska och han blev krigsfånge när Ungern invaderade Sovjetunionen som allierad till Hitlertyskland.
Ja, men TS frågade ju också efter andra liknande fall.
Citera
2018-06-02, 15:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det jag funderar mest på är vem som har hållit honom fången, alltså vem Ryska staten har som motpart i förhandlingarna om hans frisläppande.

Jag menar; Afganistan har ju bytt regim flera gånger sedan 1987.

Måhända är det mujahedin och deras arvtagare som har haft honom fången hela tiden?

har han inte typ levt i nån by bara`?

var flera sovjetiska soldater som stannade kvar om jag kommer ihåg rätt
Citera
2018-06-02, 15:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det jag funderar mest på är vem som har hållit honom fången, alltså vem Ryska staten har som motpart i förhandlingarna om hans frisläppande.

Jag menar; Afganistan har ju bytt regim flera gånger sedan 1987.

Måhända är det mujahedin och deras arvtagare som har haft honom fången hela tiden?
Skulle nästan gissa att det är just mujahedin/talibanerna som har hållit honom hela tiden.
Citera
2018-06-02, 17:20
  #8
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
har han inte typ levt i nån by bara`?

var flera sovjetiska soldater som stannade kvar om jag kommer ihåg rätt

Ja, så lär det ha varit i flera fall, soldater som desserterade eller togs till fånga och så att säga Stockholmsyndromiserades in i bygemenskapen och valde att stanna.

Men det verkar ju som att Ryska staten ska förhandla och att förhandlingarna väntas bli hårda för att få hem honom.

Jag förstår inte varför man ska behålla en fånge som stred för ett land som egentligen inte finns kvar i 31 år.

Fångar håller man för att ha nåt att förhandla med.
Citera
2018-06-02, 20:36
  #9
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, så lär det ha varit i flera fall, soldater som desserterade eller togs till fånga och så att säga Stockholmsyndromiserades in i bygemenskapen och valde att stanna.

Men det verkar ju som att Ryska staten ska förhandla och att förhandlingarna väntas bli hårda för att få hem honom.

Jag förstår inte varför man ska behålla en fånge som stred för ett land som egentligen inte finns kvar i 31 år.

Fångar håller man för att ha nåt att förhandla med.
Piloten fanns inte i något fångläger så där behövs inga förhandlingar.
I fallet med den ungerska fången var han krigsfånge i Sovjet och skulle släppts 1950 om inte rysksarna msstänkte att han var mentalsjuk eftersom bara sa några få meningar på ungerska.
__________________
Senast redigerad av Timothy.McVeigh 2018-06-02 kl. 21:32.
Citera
2018-06-02, 21:29
  #10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Piloten fanns inte i något fångläger så där behövs ings färhsndlingsr.

När jag läser artikeln får i alla fall jag det till att den här Ryska veteranorganisationen säger att det ska förhandlas via diplomatiska förbindelser och att man beräknar att det kan ta uppemot ett år att få hem piloten.

Skulle han bo som en fri man i ett Afghanskt landsbygdssamhälle skulle det väl bara vara att skicka efter en lokal taxi som fick skjutsa honom till närmsta internationella flygplats?

Jag tolkar det som att han fortfarande hålls som fånge.
Citera
2018-06-02, 22:34
  #11
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
När jag läser artikeln får i alla fall jag det till att den här Ryska veteranorganisationen säger att det ska förhandlas via diplomatiska förbindelser och att man beräknar att det kan ta uppemot ett år att få hem piloten.

Skulle han bo som en fri man i ett Afghanskt landsbygdssamhälle skulle det väl bara vara att skicka efter en lokal taxi som fick skjutsa honom till närmsta internationella flygplats?

Jag tolkar det som att han fortfarande hålls som fånge.
För det första vet man inte ens namnet på honom, antingen heter han Alexander Mironov eller Sergei Pantelyuk, alternativt har han tagit ett muslimskt namn.

Sedan vet man inte om han finns i Aghanistan eller Pakistan, lägg märke till att Afghanistan bytt regim minst fyra gånger sedan han fängslats och har han vistats i Mujahedeens fångläger i Pakistan är hans status "statslös" eftersom Sovjet inte existerar längre.

Mujahedeen är heller ingen mäktig grupp då dom fick stryk av Talibanerna och delar av Mujahedeen sitter i Afghanistans regering pga sin maktställning som krigsherrar.

Eftersom regionens makthavare älskar mutor så är det nog Putins beslut om han ska öppna pengakistan som avgör när han kommer hem.
Citera
2018-06-02, 22:44
  #12
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Sedan vet man inte om han finns i Aghanistan eller Pakistan, lägg märke till att Afghanistan bytt regim minst fyra gånger sedan han fängslats och har han vistats i Mujahedeens fångläger i Pakistan är hans status "statslös" eftersom Sovjet inte existerar längre.

Mujahedeen är heller ingen mäktig grupp då dom fick stryk av Talibanerna och delar av Mujahedeen sitter i Afghanistans regering pga sin maktställning som krigsherrar.

Du är igen ute och cyklar. Under kriget mot Sovjet kallades motståndsmännen mujaheddin. Se vad det betyder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mujaheddin

I folkrätt är Ryssland samma som Sovjetunionen, d.v.s. att den inte är någon följarstat, utan identisk.

Du borde faktiskt kontrollera fakta före du skriver något hit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback