• 1
  • 2
2010-01-16, 19:23
Medlem
adagios avatar
Som topic lyder, så hör man ibland kommentarer om att man endast behöver lite sunt förnuft för att räkna ut olika vardagsproblem. Är detta begrepp någonting normativt??
Citera
2010-01-16, 19:49
Bannlyst
Normativt betyder vad?
Citera
2010-01-16, 20:07
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ykako
Normativt betyder vad?
Normativ definition
Citera
2010-01-16, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Som topic lyder, så hör man ibland kommentarer om att man endast behöver lite sunt förnuft för att räkna ut olika vardagsproblem. Är detta begrepp någonting normativt??

Är mord något normativt? Samhället anser att mord är fel, men vad är rätt och vad är fel? Vad sunt förnuft är precis som mycket annat något samhället har bestämt.
Citera
2010-01-17, 02:06
Medlem
adequates avatar
Citat:
Normativ definition
Så vad undrar du? Förstår inte riktigt frågan.
Citera
2010-01-17, 03:03
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Så vad undrar du? Förstår inte riktigt frågan.
Möjligt att frågeställningen var lite luddig.
Undrar egentligen över om saker som ex. mord, abort, självmord, är någonting som kommer inneha samma känslighet i framtiden.
Citera
2010-01-17, 23:33
Medlem
adequates avatar
Citat:
Möjligt att frågeställningen var lite luddig.
Undrar egentligen över om saker som ex. mord, abort, självmord, är någonting som kommer inneha samma känslighet i framtiden.
Förstår fortfarande inte. Vad skulle det innebära om "sunt förnuft" vore normativt eller inte? Och vad har det för koppling till ovanstående?
Citera
2010-01-18, 01:24
Medlem
adagios avatar
Citat:
Förstår fortfarande inte. Vad skulle det innebära om "sunt förnuft" vore normativt eller inte? Och vad har det för koppling till ovanstående?
Inte vet jag. Är bara intresserad av att veta vad ni tycker, så tar jag det därifrån. (Ibland är det kul att bli överbevisad)

Kommer mord associeras med samma onda ton i framtiden, eller kommer det ske någon metafysisk förändring hos normen?

Fortfarande rätt luddigt och krockar med trådtiteln. Aja, skitsamma.
Vi testar igen.
Citera
2010-01-18, 01:58
Medlem
adequates avatar
Hm, låt se om jag har lagt ihop pusselbitarna rätt här. Undrar du huruvida "sunt förnuft" baseras på en norm och som sådan kan förändras? Och att påståenden som att "mord är fel" baseras på "sunt förnuft" och således också kan förändras när den normen förändras?
Citera
2010-01-18, 17:19
Bannlyst
Citat:
Inte vet jag. Är bara intresserad av att veta vad ni tycker, så tar jag det därifrån. (Ibland är det kul att bli överbevisad)

Kommer mord associeras med samma onda ton i framtiden, eller kommer det ske någon metafysisk förändring hos normen?

Fortfarande rätt luddigt och krockar med trådtiteln. Aja, skitsamma.
Vi testar igen.

Jag förstår vad du menar.

Jag hoppas och tror att mord kommer vara lika negativt i framtiden som idag. Allting har att göra med de grundläggande mänskliga värderingarna, varav den enklaste värderingen är den att man ska behandla andra som men själv vill bli behandlad. De grundläggande mänskliga värderingarna tror jag kommer att bestå till framtiden då de är väldigt självklara och förnuftiga och lyckas på ett bra sätt knyta ihop känsla och logik.

Jag hoppas att mitt svar var klart nog.
Citera
2010-01-19, 03:13
Medlem
adagios avatar
Citat:
Hm, låt se om jag har lagt ihop pusselbitarna rätt här. Undrar du huruvida "sunt förnuft" baseras på en norm och som sådan kan förändras? Och att påståenden som att "mord är fel" baseras på "sunt förnuft" och således också kan förändras när den normen förändras?
Ja. Så menar jag!
Citera
2010-01-19, 04:47
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ja. Så menar jag!
Så pass. Då förstår jag inte hur "sunt förnuft" kan vara annat än normativt. Sunt förnuft handlar, om jag har förstått det rätt, om vad som är rätt-och-fel i vardagliga situationer. Rätt-och-fel bygger på de värderingar som är rådande i samhället i fråga. Vad som är rätt här är inte rätt där, vad som var rätt då är inte rätt nu etc.

Sen huruvida "mord" kommer ses lika eller annorlunda i framtiden (när nu det är...) är väl mest en fråga om ordets konnatationer. Aztekprästers syn på "människooffer", och även gemene Texasbos syn på "dödsstraff", skiljer sig märkbart från gemene svensks syn på "mord", även fast essensen av handlingarna är detsamma. Det finns säkert rentav en del människor som fördömmer "mord" men förespråkar "dödsstraff". Samma handling och andra ord => andra emotionella konnotationer, typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in