2010-01-19, 05:08
Medlem
obotlig_realists avatar
Sunt förnuft är att vara i balans och harmoni med sin omgivning oavsett vilka tidstypiska ideal som råder. Allt annat är nedbrytande och destabiliserande.
Vardagslogik och sunt förnuft är alltså alltid normativt och eftersträvansvärt.
Citera
2010-01-19, 17:17
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Så pass. Då förstår jag inte hur "sunt förnuft" kan vara annat än normativt. Sunt förnuft handlar, om jag har förstått det rätt, om vad som är rätt-och-fel i vardagliga situationer. Rätt-och-fel bygger på de värderingar som är rådande i samhället i fråga. Vad som är rätt här är inte rätt där, vad som var rätt då är inte rätt nu etc.

Sen huruvida "mord" kommer ses lika eller annorlunda i framtiden (när nu det är...) är väl mest en fråga om ordets konnatationer. Aztekprästers syn på "människooffer", och även gemene Texasbos syn på "dödsstraff", skiljer sig märkbart från gemene svensks syn på "mord", även fast essensen av handlingarna är detsamma. Det finns säkert rentav en del människor som fördömmer "mord" men förespråkar "dödsstraff". Samma handling och andra ord => andra emotionella konnotationer, typ.
Nu har jag svårt att tro på att dessa föråldrade traditioner kan komma tillbaka...
(Människooffer m.m), Kan tacka för ett givande svar.

Så kommer dråp (eller hatmord), vara lika tabubelagt i framtiden som det är nu..? Du kanske tror att vi kommer till en punkt där vi alla blir "empatilösa" (som de flesta skulle kalla det i den nuvarande dagsordningen..) - för att endast tänka på oss själva??

Eller...Om det kommer ske någon skillnad på att mörda människor man ogillar.
Om vi leker med tanken att döden inte innebär varken någonting dåligt eller bra, tror du människor kommer börja mörda andra då? Om det skulle vara en "legitim" sak att göra mot människor?
Citera
2010-01-19, 18:23
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Nu har jag svårt att tro på att dessa föråldrade traditioner kan komma tillbaka...
(Människooffer m.m), Kan tacka för ett givande svar.

Så kommer dråp (eller hatmord), vara lika tabubelagt i framtiden som det är nu..? Du kanske tror att vi kommer till en punkt där vi alla blir "empatilösa" (som de flesta skulle kalla det i den nuvarande dagsordningen..) - för att endast tänka på oss själva??

Eller...Om det kommer ske någon skillnad på att mörda människor man ogillar.
Om vi leker med tanken att döden inte innebär varken någonting dåligt eller bra, tror du människor kommer börja mörda andra då? Om det skulle vara en "legitim" sak att göra mot människor?
För det första har jag ingen aning om när denna "framtid" är. Imorgon? Antagligen. Om ett år? Troligen. Om 1000 år? Kan inte säga. För all resterande tid? Det troligaste svaret är isåfall nej. Inget varar för evigt, framför allt inte samhälleliga värderingar. Allt förändras. Vad som helst kan ske. Och så vidare.

Förstår inte ens vad som ska diskuteras; är frågeställningen verkligen "kommer x alltid att vara som det är nu?"? På såna frågor finner jag svaret "nej" rätt så uppenbart.

EDIT: Däremot "tror" jag inte att det kommer ske på ett eller annat sätt. Men jag kan med säkerhet säga att det kommer förändras.
Senast redigerad av adequate 2010-01-19 kl. 18:26.
Citera
2010-01-19, 18:52
Medlem
Lifelovers avatar
På ett sätt kan jag tänka mig att trådens rubrik faktiskt är, om än knapphändig, en fråga som man bör förstå om man nu kan gå med på att läsa mellan rade(r)n(a).
Så som jag förstod det så löd frågan något i stil med "Kan man förutsätta att en uppgift som kräver simpel logik och "sunt förnuft" för att lösas kommer att utföras på ett av de lämpligare sätten av en person i, förslagsvis, Sverige?".
Alltså om man ber en slumpvis utvald person att koppla in de nödvändiga, externa, sladdarna i en dator för att den ska fungera tillfredsställande, kommer denne då att lyckas?
Eftersom att baksidan på en dator är utformad på så sätt att färg och/eller form på kontakten avslöjar vart den ska sitta så bör man lyckas med detta för att rättfärdigt kunna påstå att man har ett sunt förnuft och en skaplig förmåga till simpel logik.
Sen är det subjektivt vad som anses vara sunt förnuft så ett fullgott svar är svårt att ge, men detta är min ungefärliga syn på det hela.
Citera
2010-01-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
för att endast tänka på oss själva??

Om vi endast tänker på oss själva, varför skulle vi då godta mord?

Jag skulle känna mig betydligt tryggare i en värld där mord fördömdes, än i en värld där mord saknade värde.
Citera
2010-01-20, 00:22
Medlem
Ja så länge vi har förmågan att sätta upp gemensamma regler så lär mord vara något dåligt. Jag ser ingen anledning till att den förmågan skulle försvinna i första taget.

Sen kan man vara säker på att den skulle uppstå igen om den försvann av någon anledning. Iden om att förhindra mord för allas trevnad är så basal att den skulle uppstå gång på gång i mänskliga samhällen.

Men det var intressant det som togs upp om människooffer. Människooffer har vad jag vet förekommit i nästan alla kulturer innan de stora religionerna slog igenom. Detta trots att mord i samma kulturer varit strängligen förbjudet. Vad man ska dra för slutsatser av det vet jag inte.
Citera
2010-01-20, 16:18
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prekrasna
Om vi endast tänker på oss själva, varför skulle vi då godta mord?

Jag skulle känna mig betydligt tryggare i en värld där mord fördömdes, än i en värld där mord saknade värde.
Om vi nu skulle godta mord menar jag att det skulle ske av en förändring av värdet i sig!
Senast redigerad av adagio 2010-01-20 kl. 16:34.
Citera
2010-01-20, 16:31
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
För det första har jag ingen aning om när denna "framtid" är. Imorgon? Antagligen. Om ett år? Troligen. Om 1000 år? Kan inte säga. För all resterande tid? Det troligaste svaret är isåfall nej. Inget varar för evigt, framför allt inte samhälleliga värderingar. Allt förändras. Vad som helst kan ske. Och så vidare.

Förstår inte ens vad som ska diskuteras; är frågeställningen verkligen "kommer x alltid att vara som det är nu?"? På såna frågor finner jag svaret "nej" rätt så uppenbart.

EDIT: Däremot "tror" jag inte att det kommer ske på ett eller annat sätt. Men jag kan med säkerhet säga att det kommer förändras.

Gillade ditt förra inlägg varmt. Tror vi inte kommer längre än så här.
Som sagt - Beror det givetvis på de rådande normerna som spikats upp!
Men mord, rationellt sett, bör ju inte ses som någonting negativt i min mening, möjligtvis någonting neutralt. Däremot hur andra reagerar på mordet är en annan fråga. Om vi utvecklar detta kan man ställa sig frågan om den normativa syn på döden skulle se ut som någonting neutralt.
Neutralitet innebär i detta avseendet ingenting mer än att våran syn på döden (vad som händer efter det i fråga), är att ingenting händer efter döden, vare sig misär/glädje. Så jag förstår inte hur man straffar ett sådant beteende. Våldtäkt och andra kränkande handlingar lämnar ofta avtryck i form av misär m.m. Således kan man ju undra hur det mord förefaller sig som en negativ handling gentemot personen i sig.
Citera
2011-12-10, 11:01
Bannlyst
Jag vill ha sunt förnuft

Kan man lära sig sunt förnuft? Jag vill ha det.
Citera
2011-12-10, 11:11
Medlem
DigGaNs avatar
Det är inte alls svårt. Ha i tanke att aldrig skada en annan människa och gör saker för andra människor. Det inkluderar även att sluta spamma forum med trådar.
Citera
2011-12-10, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Det är inte alls svårt. Ha i tanke att aldrig skada en annan människa och gör saker för andra människor. Det inkluderar även att sluta spamma forum med trådar.

Det där hjälper mig inte alls.
Citera
2011-12-10, 12:11
Moderator
Haxxat från wikipedia

Sunt förnuft är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en sund och normal förstånds- och omdömesförmåga, dels den allmänna meningen — det vill säga samlingen av de åsikter om världen och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft. Om man har sunt förnuft har man alltså förståelse för vardagliga problem m.m.

Tycker jag sammanfattar det rätt bra, för att få sunt förnuft behöver du helt enkelt bli påläst om hur saker, människor och annat fungerar samt samspelar med varandra. Hur reagerar människor på olika saker, vad komme hända om en vissa sak sker, och vad blir din roll i det hela? Det gäller att kunna förutse saker helt enkelt och utifrån det handla korrekt. (hoppas jag inte är ute och cyklar nu)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in