Citat:
Ursprungligen postat av adequate
För det första har jag ingen aning om när denna "framtid" är. Imorgon? Antagligen. Om ett år? Troligen. Om 1000 år? Kan inte säga. För all resterande tid? Det troligaste svaret är isåfall nej. Inget varar för evigt, framför allt inte samhälleliga värderingar. Allt förändras. Vad som helst kan ske. Och så vidare.
Förstår inte ens vad som ska diskuteras; är frågeställningen verkligen "kommer x alltid att vara som det är nu?"? På såna frågor finner jag svaret "nej" rätt så uppenbart.
EDIT: Däremot "tror" jag inte att det kommer ske på ett eller annat sätt. Men jag kan med säkerhet säga att det kommer förändras.
Gillade ditt förra inlägg varmt. Tror vi inte kommer längre än så här.
Som sagt - Beror det givetvis på de rådande normerna som spikats upp!
Men mord, rationellt sett, bör ju inte ses som någonting negativt i min mening, möjligtvis någonting neutralt. Däremot hur andra reagerar på mordet är en annan fråga. Om vi utvecklar detta kan man ställa sig frågan om den normativa syn på döden skulle se ut som någonting neutralt.
Neutralitet innebär i detta avseendet ingenting mer än att våran syn på döden (vad som händer efter det i fråga), är att ingenting händer efter döden, vare sig misär/glädje. Så jag förstår inte hur man straffar ett sådant beteende. Våldtäkt och andra kränkande handlingar lämnar ofta avtryck i form av misär m.m. Således kan man ju undra hur det mord förefaller sig som en negativ handling gentemot personen i sig.