Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-30, 17:25
  #1
Medlem
Jag kör Starting strength sen i April och har väldigt bra framsteg i squats och marklyft.
Pressövningarna går däremot riktigt långsamt framåt.
Jag har alltid svårt att nå 3x5 medan jag tror jag kan öka med 3x3 istället. Gjorde det från 35 till 40 i axelpress.

Vad är alternativen?
Lägga till ett lätt presspass efter den huvudsakliga pressen? Alltså om jag har bänkpressdag så kör jag det först och sen en lättare axelpress efter och om jag har axelpress så kör jag lättare bänk efter?

Funkar 3x3 i längden eller slutar det med att jag kör 1x1?
Citera
2018-05-30, 17:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Jag kör Starting strength sen i April och har väldigt bra framsteg i squats och marklyft.
Pressövningarna går däremot riktigt långsamt framåt.
Jag har alltid svårt att nå 3x5 medan jag tror jag kan öka med 3x3 istället. Gjorde det från 35 till 40 i axelpress.

Vad är alternativen?
Lägga till ett lätt presspass efter den huvudsakliga pressen? Alltså om jag har bänkpressdag så kör jag det först och sen en lättare axelpress efter och om jag har axelpress så kör jag lättare bänk efter?

Funkar 3x3 i längden eller slutar det med att jag kör 1x1?

Du bör ju klara 3x5. Sänk vikterna. Jobba på tekniken. Det är små muskler i axlarna samt armar så givet att det går långsamt jämfört med knäböj och mark .
Citera
2018-05-30, 19:53
  #3
Medlem
Krongjorts avatar

Det brukar vanligtvis bli pressen som stagnerar först, speciellt runt 40 kilo för rätt många. Som svaret du redan fått påpekar, kan du köra 3x5, eller så gör du 3x3. Det viktiga i stunden kan vara att bryta förbi den punkten du är på nu. Om du tar dig över 40 med 3x3, upp till kanske 45 eller 50 på 3x3, så kommer du klara 5x3/3x5 mycket enklare även på 40 kilo.

Om vi säger att du har 3x5 som mål på 40 kilo, så är detta 600 kilo på ett pass i pressen. Om du däremot ser till att få ihop dina 600 kilo totalt under ett pass, men via andra variabler (högre/lägre vikt, fler/färre rep/set), så kommer detta att hjälpa även långsiktigt.

I annat fall så går det alltid att pushpressa de repsen du inte förmår pressa strikt, för att sedan köra väldigt långsamt med stången på vägen ner. Är normalt i detta läge 1s botten, 1s upp, 1s toppen, 1s ner. Så kan detta utökas till 1s botten, 1s upp, 1s toppen, 3-5s ner. Att ta emot vikten på tillbakavägen, kontrollerat och långsamt, är ofta lättare, men bygger även styrka för vägen upp.
Citera
2018-05-30, 20:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort

Det brukar vanligtvis bli pressen som stagnerar först, speciellt runt 40 kilo för rätt många. Som svaret du redan fått påpekar, kan du köra 3x5, eller så gör du 3x3. Det viktiga i stunden kan vara att bryta förbi den punkten du är på nu. Om du tar dig över 40 med 3x3, upp till kanske 45 eller 50 på 3x3, så kommer du klara 5x3/3x5 mycket enklare även på 40 kilo.

Om vi säger att du har 3x5 som mål på 40 kilo, så är detta 600 kilo på ett pass i pressen. Om du däremot ser till att få ihop dina 600 kilo totalt under ett pass, men via andra variabler (högre/lägre vikt, fler/färre rep/set), så kommer detta att hjälpa även långsiktigt.

I annat fall så går det alltid att pushpressa de repsen du inte förmår pressa strikt, för att sedan köra väldigt långsamt med stången på vägen ner. Är normalt i detta läge 1s botten, 1s upp, 1s toppen, 1s ner. Så kan detta utökas till 1s botten, 1s upp, 1s toppen, 3-5s ner. Att ta emot vikten på tillbakavägen, kontrollerat och långsamt, är ofta lättare, men bygger även styrka för vägen upp.

Tack för bra tips. Jag ska testa!
Citera
2018-05-31, 23:32
  #5
Medlem
filmklubbenpodcasts avatar
För min del så kräver pressar MYCKET mer volym än böj/mark, därför skulle jag hitta ett annat upplägg för just pressarna.
Citera
2018-06-01, 18:56
  #6
Medlem
Jag rekommenderar att göra deloads till 70-80 % av ditt 5-rep max när du stagnerar.
Citera
2018-06-01, 21:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spicen
Jag rekommenderar att göra deloads till 70-80 % av ditt 5-rep max när du stagnerar.
Varför hjälper det? Känns somd et stagnerar igen när man kommer upp i samma vikt igen.
Citera
2018-06-01, 23:09
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Varför hjälper det? Känns somd et stagnerar igen när man kommer upp i samma vikt igen.
Det hjälper om återhämtningen är problemet. Du tar igen dig men fortsätter göra övningen lätt för att behålla rörelsen.

Annars tror jag på det Kronhjort skriver, vilket även är Rippetoes rekommendation: stagnerar du på 3x5 så gör 3x3 och fortsätt öka på. När det inte länge funkar så 2x2 och slutligen 1x1. Därefter deload och börja om 3x5. Funkar inte heller det så krävs det lite mer krångel.

I press så kan +2,5kg bliven ganska stor ökning procentuellt. Du kan använda mindre ökningar på bara 1kg. Har inte ditt gym fraktalplattor så kan du använda fjäderlås. 1 par fjäderlås = 0,5kg (dubbla lås = 1kg).
Citera
2018-06-02, 10:28
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det hjälper om återhämtningen är problemet. Du tar igen dig men fortsätter göra övningen lätt för att behålla rörelsen.

Annars tror jag på det Kronhjort skriver, vilket även är Rippetoes rekommendation: stagnerar du på 3x5 så gör 3x3 och fortsätt öka på. När det inte länge funkar så 2x2 och slutligen 1x1. Därefter deload och börja om 3x5. Funkar inte heller det så krävs det lite mer krångel.

I press så kan +2,5kg bliven ganska stor ökning procentuellt. Du kan använda mindre ökningar på bara 1kg. Har inte ditt gym fraktalplattor så kan du använda fjäderlås. 1 par fjäderlås = 0,5kg (dubbla lås = 1kg).
Detta inlägg är OT, men borde inte denna tråd ligga i Träningsdelen av forumet och inte i kost-tråden?
Citera
2018-06-02, 11:57
  #10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Detta inlägg är OT, men borde inte denna tråd ligga i Träningsdelen av forumet och inte i kost-tråden?
Jo, jag ska flytta. När jag orkar.
Citera
2018-06-02, 16:03
  #11
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmklubbenpodcast
För min del så kräver pressar MYCKET mer volym än böj/mark, därför skulle jag hitta ett annat upplägg för just pressarna.

Detta. Innan jag började med tyngdlyftning var mitt pressmax 65 kg, och det på en sjukt bra dag. Då körde jag press en-två gånger i veckan. Efter jag började med lyftning körde jag press tre gånger i veckan och mer fokus på att det skulle gå i en oavbruten rörelse. Mitt pressmax är 90 kg (när jag gjorde det var mitt bänkmax 105 ) och idag är jag visserligen svagare men kan gå in och göra 75 kg "kall".

Högre volym + icke-brötigt. Det spelar ingen roll om man gör set på tre, fem, sex eller tio reps...de ska inte stanna av i rörelsen och bli ett kämparlyft till döden.
Citera
2018-06-02, 16:21
  #12
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Jag kör Starting strength sen i April och har väldigt bra framsteg i squats och marklyft.
Pressövningarna går däremot riktigt långsamt framåt.
Jag har alltid svårt att nå 3x5 medan jag tror jag kan öka med 3x3 istället. Gjorde det från 35 till 40 i axelpress.

Vad är alternativen?
Lägga till ett lätt presspass efter den huvudsakliga pressen? Alltså om jag har bänkpressdag så kör jag det först och sen en lättare axelpress efter och om jag har axelpress så kör jag lättare bänk efter?

Funkar 3x3 i längden eller slutar det med att jag kör 1x1?

Det huvudsakliga problemet med starting strenght är att det är alldeles för lite övningar och för lite fokus på överkroppen. Det säger jag med 5 år erfarenhet av styrkesporter och tyngdlyftning.

För överkroppen bör du lägga till extragrejer som hantellyft åt sidan, baksida axlar med hantlar, pullups och dips. Du bör även lägga mer fokus på rodd och drag mot kroppen. Sen hade jag även fokuserat mer på triceps och biceps i större utsträckning än vad starting strenght gör.

Däremot blir du överjävlgit stark av programmet i främst benen och ryggen, men axlarna brukar vara en svag punkt för många nybörjare. Därav säger jag att du kör en dag extra för axlarna, eller kör någon form av lättare volym efter _varje_ pass, som fokuserar på axlarna.

Det är inte fel att köra "bodybuilding" om du tränar för styrka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback