Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 17:56
  #1
Medlem
Enzymes avatar
Burgare har gått från slaskig snabbmat till gourmetmat och vi har nästan nått "peak burger" men lite bättre hamburgerhak i varje gathörn. Har på senare tid börjat höra folk prata om var man får äkta kebab. Många reser mycket och har ätit god kebab utomlands och dessutom finns många från Mellanöstern som vill kunna äta bra kebab. Hörde något om en restaurang i Stockholm som bara säljer kebab vilket är ovanligt och ett gott tecken. Var nyligen i Berlin och åt svingo döner och man blir deppig när man går till lokala turken och får äcklig gyros i pita. Så;

Är kebab nästa trendmat som blir hype?

Är folk i allmänhet lika kvalitetsmedvetna när det gäller kebab eller spelar det mindre roll?
Citera
2018-05-28, 18:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Burgare har gått från slaskig snabbmat till gourmetmat och vi har nästan nått "peak burger" men lite bättre hamburgerhak i varje gathörn. Har på senare tid börjat höra folk prata om var man får äkta kebab. Många reser mycket och har ätit god kebab utomlands och dessutom finns många från Mellanöstern som vill kunna äta bra kebab. Hörde något om en restaurang i Stockholm som bara säljer kebab vilket är ovanligt och ett gott tecken. Var nyligen i Berlin och åt svingo döner och man blir deppig när man går till lokala turken och får äcklig gyros i pita. Så;

Är kebab nästa trendmat som blir hype?

Är folk i allmänhet lika kvalitetsmedvetna när det gäller kebab eller spelar det mindre roll?

Gyros är inte samma som kebab. Gyros är på fläskkött och Kebab görs på nötkött. Men du vill inte se hur araber gör kebab, den som säljs i kebabstånd. Fyfan vilken äcklig hantering. Säger inget om smaken men hanteringen vill man inte se.
Citera
2018-05-28, 18:16
  #3
Avstängd
Kyzs avatar
Kebab smakar äckligt o fett... Har rest runt mycket i världen o kebab är lika äckligt vart än jag smakat den White trash att gilla kebab
Citera
2018-05-28, 18:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Burgare har gått från slaskig snabbmat till gourmetmat och vi har nästan nått "peak burger" men lite bättre hamburgerhak i varje gathörn.

Peaken är väl över för rätt längesen?
Det kom några ställen som säljer lite bättre hamburgare och massor av kopior som lite dyrare hamburgare men som är samma slaffs som sportbarer har serverat i alla år.
Citera
2018-05-28, 18:39
  #5
Medlem
Hmm. Det är en intressant tanke faktiskt.

Jag väntar med spänning!
Citera
2018-05-28, 19:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Burgare har gått från slaskig snabbmat till gourmetmat och vi har nästan nått "peak burger" men lite bättre hamburgerhak i varje gathörn. Har på senare tid börjat höra folk prata om var man får äkta kebab. Många reser mycket och har ätit god kebab utomlands och dessutom finns många från Mellanöstern som vill kunna äta bra kebab. Hörde något om en restaurang i Stockholm som bara säljer kebab vilket är ovanligt och ett gott tecken. Var nyligen i Berlin och åt svingo döner och man blir deppig när man går till lokala turken och får äcklig gyros i pita.

Vad anses vara "äkta" kebab då? Om folk efterfrågar det. Att de vill ha god/bra kebab är inte samma sak som äkta kebab. Snackar vi om Döner kebab, Shish kebab eller en annan variant?

Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Är folk i allmänhet lika kvalitetsmedvetna när det gäller kebab eller spelar det mindre roll?

Beror väl på situationen. Den som vill ha kebab som fyllekäk kommer ju knappast bry sig nämnvärt om kvaliteten, så länge det är någorlunda prisvärt och smakar okej. Typ. De som är mer kvalitetsmedvetna, de skulle antagligen föredra en bra kebab när de är nyktra och vill ha kebab men ändå en vettig måltid. Så att säga. Ungefär som att olika typer av hamburgare kan locka olika typer av kunder.
Citera
2018-05-28, 19:44
  #7
Medlem
Klopeks avatar
Döner kebab som du åt i Tyskland, finns även i Sverige. Åtminstone i Göteborg. Döner king heter kedjan som serverar det i Sverige, borde heta detsamma i Tyskland. "Lyxig" är den inte utan den smakar som kebab ska smaka enligt mig , rent prismässigt kostar den detsamma jämfört med valfri kebab på valfri förortspizzeria.
Citera
2018-05-28, 19:53
  #8
Medlem
Denoms avatar
Gissar på att efterfrågan inte finns i någon större utsträckning för kebab som något seriösare än fyllekäk.
Citera
2018-05-28, 20:14
  #9
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Gissar på att efterfrågan inte finns i någon större utsträckning för kebab som något seriösare än fyllekäk.

Kan nog stämma. För många är det fyllekäk men kan man få hipsters att pröjsa 200 för en burgare i surdegsbröd borde det gå att skapa en ny nisch.

Läste att en snubbe som är delägare i Kinnamans hamburgarställe har satsat på att servera "äkta turkisk döner".

Bör tilläggas att jag inte är kebabgalning men äter det ibland och är trött på den är så intetsägande. Någon borde tänkt på detta tidigare. Vill ha allt shish, döner nöt, lamm osv under ett tak. Allt ska vara av top notch kvalitet!
Citera
2018-05-28, 20:21
  #10
Medlem
DaChiefs avatar
Antagligen kommer inte kebab slå lika hårt som burgare i Sverige.

Kebabmarknaden har nog upplevt en rejäl nedgång på senare år. Numera kan gemene man dessutom köpa Järvsö kebab på t ex Ica maxi. Jag själv brukar köpa det, mer värt att ha ett pack i frysen och äta vid behov än att betala 80-90 spänn för ett mål med sunkiga strips och lite tillbehör.


Frågeställningen kan vara, kommer något kött/köttbit med strips vara mer lönsamt än burgare?

Om man kollar på burgarmarknaden som är nu så är det med bättre kött, samt högre pris. Kommer kebab kunna konkurera på den marknaden? Troligtvis inte, även om det är bra kebab så är svensken inkörd på att kebab är t ex Järvsö kebab.
Citera
2018-05-28, 20:26
  #11
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Kan nog stämma. För många är det fyllekäk men kan man få hipsters att pröjsa 200 för en burgare i surdegsbröd borde det gå att skapa en ny nisch.

Läste att en snubbe som är delägare i Kinnamans hamburgarställe har satsat på att servera "äkta turkisk döner".

Bör tilläggas att jag inte är kebabgalning men äter det ibland och är trött på den är så intetsägande. Någon borde tänkt på detta tidigare. Vill ha allt shish, döner nöt, lamm osv under ett tak. Allt ska vara av top notch kvalitet!


Du får medhåll från mitt håll.
Olika goda brödsorter och fina grönsaker.
Kanske ett vegetariskt alternativ av kebab..
Citera
2018-05-28, 21:23
  #12
Medlem
psflaxs avatar
Som jag tolkar svaren, så har ingen ätit en Iskender på Malmö Kebab.

2 snäpp bättre än alla andra jag har ätit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback