Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 11:41
  #1
Medlem
Hej, min kompis som är 15 år röker cannabis och undrar hur illa det kan påverka hnm. Han röker ca 2 gånger i veckan och gjort det i 2 månader, han började för ett år sen men rökte inte mkt då.

Han känner sig bäng dagarna efter han rökt på, och har försämrat minne som han märker av mycket.

Kan det påverka hjärnan mkt nu och ge permanenta skador? Han blir alltid väldigt gitt när han röker på och får jätte röda ögon även fast han har rökt på ca 50 ggr.

Brukar ni känna er höga dagarna efter ni rökt på? Och sedan glömt hur det känns att vara normal?
Citera
2018-05-28, 11:44
  #2
Medlem
Ja det är skadligt och kan ha permanenta effekter på hans hjärna då den inte ännu är färdigutvecklad.

Frågan om varför du som minst 18åring omger dig av små 15åringar?
Citera
2018-05-28, 11:48
  #3
Medlem
blodigdiarres avatar
Självklart skadas hjärnan, men hur och i vilken omfattning tvista de lärde. Men att som 15-åring umgås med 20-30-40-åriga haschtomtar skadar väldigt mycket. Det krymper viljan och verkligheten så att ett besök i snabbköpet kommer kannas som ett triathlon-lopp när han är 20 år.
Citera
2018-05-28, 11:53
  #4
Medlem
AX64s avatar
Han har alltså rökt på 8 gånger, förutom de tillfällen då han rökte när han inte rökte "så ofta". Jag tycker inte det låter som att han är nära döden åtminstone. Däremot är det väl ingen höjdare att röka på rent generellt, allra minst om man är 15 och har lite kvar i utvecklingen.

Vad gäller att han känner sig suddig dagen efter så är det inget konstigt heller. Man kan få precis samma effekt med alkohol och andra droger.
Citera
2018-05-28, 11:59
  #5
Avstängd
Kyzs avatar
Hälsa din kompis att cannabis kan vara måttligt skadligt för ungar som inte har färdigutvecklade hjärnor. Redan nu borde han ha tappat en del dock.

Edit: har han rökt 50 gånger? Finns nog inte mycket att rädda där
__________________
Senast redigerad av Kyz 2018-05-28 kl. 12:03.
Citera
2018-05-28, 12:05
  #6
Medlem
Snart_Arnolds avatar
Fimpa och ta eventuellt upp det vid ett senare tillfälle. Jag älskar cannabis och är starkt för legalisering men man måste förstå att det finns risker med det. Vid 15 år är man inte färdigutvecklad och hjärnan kan ta skada.

Framförallt så har det en ganska förslöande och hämmande effekt och i dessa unga år är det ganska mycket som händer. Det är lätt hänt att eftersom det är så trevligt att bara sitta hemma stenad så missar man väldigt mycket viktiga händelser med vänner och flickvänner, man blir sämre socialt, man skjuter på skolarbeten, många kan tappa drivet ganska mycket. Jag ska inte säga att det kommer gå åt helvete, men risken att det gör det ökar ganska så ordentligt. Gå färdigt skolan, skaffa en utbildning och ett jobb och SEN kan han röka hur mycket han vill.

Han lär inte ha tagit någon skada ännu, så bestående men är inget han behöver oroa sig för. Men utdraget över en lång period så kan det absolut skada. Det värsta är att man ofta inte märker av att man förändrats förrens långt senare då det är så otroligt mycket svårare att förändra sina vanor. 2 gånger i veckan blir snart till 3, 4, 5 osv.

Rök på gott folk, men väx upp först! När man är 15 ska man raida föräldrarnas barskåp och ställa till jävelskap, inte knarka. (Jag vet att alkohol är skadligare än cannabis, men det är oftast inget som används varje dag som 15 åring och det hör liksom till.)
Citera
2018-05-28, 12:22
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Självklart skadas hjärnan, men hur och i vilken omfattning tvista de lärde. Men att som 15-åring umgås med 20-30-40-åriga haschtomtar skadar väldigt mycket. Det krymper viljan och verkligheten så att ett besök i snabbköpet kommer kannas som ett triathlon-lopp när han är 20 år.
Nä, det är inte alls självklart, så det ska vi förkasta.

Sen när det komemr till vad man gör under cannabis, så är det helt upp till en själv.
Väljer man ligga i soffan och glo på film, så är det vad man gör.
Men väljer man ut och gå, träna, handla eller vad som helst och rörelse, så är det detta man gör under ruset.

Så ingen större idé att skylla ens egen lathet på cannabis, då det är ens eget val och sitta i soffan och glo bara.

Jag vet bara för mig själv hur det var, jag rökte enbart för minska smärta och inför natten.
Så nån gång när man testade senare för rekreation, så klarade jag inte av att hålla mig vaken.
Utan var tvungen gå till sängs, det försvann snabbt när man istället valde aktivera sig lite.
Ingen aning hur man skulle reagera idag, men kanske testar någon gång snart och ser.
Citera
2018-05-28, 12:27
  #8
Medlem
Cannabis är till för personer som har drivkraft och intelligens över. Är man redan ganska korkad och omotiverad gör man bäst i att låta bli.

Jag började röka som 15 åring. Med facit i hand kan jag säga att det var för tidigt. Inte pga att min hjärna tog några märkbara skador. Utan situationenerna de satte mig i. Göra deals med blattar i farliga förorter, umgås med kriminella människor, bli dömd och få ett belastningsregister. Sånna saker jag sluppit om jag väntade några år.

Nu när jag är vuxen röker jag mest hemma när frugan gått och lagt sig. Hänger inte med kriminella och drar inte till mig uppmärksamhet av polisen. Så som man ska sköta det.
Citera
2018-05-28, 12:58
  #9
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, det är inte alls självklart, så det ska vi förkasta.

Sen när det komemr till vad man gör under cannabis, så är det helt upp till en själv.
Väljer man ligga i soffan och glo på film, så är det vad man gör.
Men väljer man ut och gå, träna, handla eller vad som helst och rörelse, så är det detta man gör under ruset.

Så ingen större idé att skylla ens egen lathet på cannabis, då det är ens eget val och sitta i soffan och glo bara.

Jag vet bara för mig själv hur det var, jag rökte enbart för minska smärta och inför natten.
Så nån gång när man testade senare för rekreation, så klarade jag inte av att hålla mig vaken.
Utan var tvungen gå till sängs, det försvann snabbt när man istället valde aktivera sig lite.
Ingen aning hur man skulle reagera idag, men kanske testar någon gång snart och ser.

Nä, vi ska inte förkasta det. Det finns undantag, visst gör det. De flesta 15-åringar fortsätter inte alls med det. Men av de som gör det så blir en stor del socialt handikappade. Den andra delen är ytters liten.
Citera
2018-05-28, 13:40
  #10
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Nä, vi ska inte förkasta det. Det finns undantag, visst gör det. De flesta 15-åringar fortsätter inte alls med det. Men av de som gör det så blir en stor del socialt handikappade. Den andra delen är ytters liten.
Nått att backa upp ditt påstående med? Annars kan det definitivt förkastas.
Citera
2018-05-28, 14:12
  #11
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Nått att backa upp ditt påstående med? Annars kan det definitivt förkastas.
Jag har brukat narcoticum över 30 år och sett den ena haschtomten efter den andre komma och gå. Haschtomtarnas sociala förfall är hundraprocentig. Finns inget konstruktivt med haschande 15-åringar. De kommer aldrig vara kapabla att tillföra något konstruktivt till samhället och sina medmänniskor.
Citera
2018-05-28, 14:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Han har alltså rökt på 8 gånger, förutom de tillfällen då han rökte när han inte rökte "så ofta". Jag tycker inte det låter som att han är nära döden åtminstone. Däremot är det väl ingen höjdare att röka på rent generellt, allra minst om man är 15 och har lite kvar i utvecklingen.

Vad gäller att han känner sig suddig dagen efter så är det inget konstigt heller. Man kan få precis samma effekt med alkohol och andra droger.
Nej, han har rökt på 50 gånger ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback