Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-27, 00:32
  #1
Medlem
Ni som sympatiserar med Israel, av godtycklig anledning, hur ser ni på mordet av Folke Bernadotte? Är ni medvetana om att Israels dåvarande premiärminister, Ben Gurion, var direkt inblandad i mordet? Känner ni också till att människor som dödade Folke, Gurions livvakter från den s.k. Stern-ligan, inte blev dömda för något i den enda "demokratiska" staten i MÖ? Är ni medvetana om att dessa människor skrattade åt mordet öppet i en tv-sändning på 90-talet? En av dessa har för övrigt hotat att döda Margot Wallström precis som Folke.

Som källa till mina påståenden hänvisar jag er till att se på svt-dokumentären Vita bussar och svarta makter.
__________________
Senast redigerad av balthazar5 2018-05-27 kl. 00:34.
2018-05-27, 00:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Ni som sympatiserar med Israel, av godtycklig anledning, hur ser ni på mordet av Folke Bernadotte? Är ni medvetana om att Israels dåvarande premiärminister, Ben Gurion, var direkt inblandad i mordet? Känner ni också till att människor som dödade Folke, Gurions livvakter från den s.k. Stern-ligan, inte blev dömda för något i den enda "demokratiska" staten i MÖ? Är ni medvetana om att dessa människor skrattade åt mordet öppet i en tv-sändning på 90-talet? En av dessa har för övrigt hotat att döda Margot Wallström precis som Folke.

Som källa till mina påståenden hänvisar jag er till att se på svt-dokumentären Vita bussar och svarta makter.
Kolla bara vad israel gör med palestina. ändå är det afghaner som kommer hit..
2018-05-27, 00:44
  #3
Medlem
Jag känner till stern-ligans historia.

Historian är att staten Israel dödade Folke. det vet alla.
2018-05-27, 00:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mushii91
Kolla bara vad israel gör med palestina. ändå är det afghaner som kommer hit..
Håll dig till ämnet, tack. Gå inte in på andra saker. Jag vill veta vad du som svensk tycker om att din medborgare blev mördad och att ingen blev dömd för detta, trots att man visste exakt vem som låg bakom.
2018-05-27, 00:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Håll dig till ämnet, tack. Gå inte in på andra saker. Jag vill veta vad du som svensk tycker om att din medborgare blev mördad och att ingen blev dömd för detta, trots att man visste exakt vem som låg bakom.
jo jag förstår. de klart de fel och en besvikelse men så länge USA håller Israel om ryggen så kan inte någon göra ett skit.
2018-05-27, 02:56
  #6
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Är ni medvetana om att Israels dåvarande premiärminister, Ben Gurion, var direkt inblandad i mordet? Känner ni också till att människor som dödade Folke, Gurions livvakter från den s.k. Stern-ligan, inte blev dömda för något i den enda "demokratiska" staten i MÖ?

Jag vill veta vad du som svensk tycker om att din medborgare blev mördad och att ingen blev dömd för detta, trots att man visste exakt vem som låg bakom.
Det är stor skillnad mellan "vetskap" och bevis. I riktiga domstolar får alla en rättvis rättegång. Sedan är jag även intresserad av
a) vad exakt som länkar Ben-Gurion till mordet, och
b) vad ett 70 års gammalt brottsmål har att göra med Israels demokratiststus.
2018-05-27, 08:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Det är stor skillnad mellan "vetskap" och bevis. I riktiga domstolar får alla en rättvis rättegång.
Hycklare där, du som hyllar israeliska dödspatruller runt om i världen. Uppenbarligen var en rättvis rättegång inte möjlig i Israel. Staten måste ju skydda sina mördare.
2018-05-27, 08:57
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Jag känner till stern-ligans historia.

Historian är att staten Israel dödade Folke. det vet alla.
Du har helt rätt,mordet på greven av Visborg har stötts och blötts tidigare och det är knappast troligt att det skulle komma fram annan än vad som står på wikipedia sidan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

En intressant infallsvinkel skulle var om man diskuterade den huvudlösa flathet Sverige visade efter mordet.
2018-05-27, 09:06
  #9
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hycklare där, du som hyllar israeliska dödspatruller runt om i världen. Uppenbarligen var en rättvis rättegång inte möjlig i Israel. Staten måste ju skydda sina mördare.
Det är Targeted Killings av terrorister. Mordet på Bernadotte var förstås orättfärdigat, men vilka bevis fanns tillgängliga 1948?
2018-05-27, 09:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Det är Targeted Killings av terrorister.
Så varför visade inte Israel sin opartiskhet genom "targetted killings" av terroristerna inblandade i mordet på Bernadotte? Då behövs inga rättegångar eller bevis, men det kanske bara gäller arabiska terrorister, inte judiska? De väljer man ju till premiärministrar på löpande band som belöning istället.
[quoe]Mordet på Bernadotte var förstås orättfärdigat, men vilka bevis fanns tillgängliga 1948?[/quote]
Mördaren har suttit i israelisk TV och erkänt. Hur mycket mer bevis behöver du?
2018-05-27, 09:20
  #11
Medlem
longbow4ys avatar
Den engelska wikisidan har med detaljer om mordet
Bernadotte was assassinated on Friday 17 September 1948 by members of the armed Jewish Zionist group Lehi (commonly known as the Stern Gang or Stern Group).
It is alleged that a three-man 'center' of Lehi had approved the killing: Yitzhak Yezernitsky (the future Prime Minister of Israel Yitzhak Shamir), Nathan Friedmann (also called Natan Yellin-Mor) and Yisrael Eldad (also known as Scheib).
...
The first public admission of Lehi's role in the killing was made on the anniversary of the assassination in 1977. The statute of limitations for the murder had expired in 1971. The murder case was identified as 148/48 in Israeli police records, The weapon (Shmesier serial number 2581) which was used in the assassination was lost, and was only found again in 2018 during an inventory check in the Heritage house of the Israeli Police when an unidentified box had a Shmeiser gun and the curator (Shlomi Shitrit) decided to identify the history of the gun.
https://en.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte
2018-05-27, 09:33
  #12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Mördaren har suttit i israelisk TV och erkänt. Hur mycket mer bevis behöver du?
Är detta någonting du säkert vet? (upp till bevis) eller någonting du tror/har hört?
Har du några belägg på¨att det verkligen förhåller sig så?
I så fall borde Sverige rimligen ha begärt honom utlämnad.
__________________
Senast redigerad av borriz 2018-05-27 kl. 09:38.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback