• 1
  • 2
2018-05-26, 15:51
Medlem
Ena parkeringsljus är sönder men har aldrig använt skiten, kan man skita i att byta lampan?
Citera
2018-05-26, 16:08
Medlem
pollenpers avatar
Nej, bilprovningen protesterar.
Citera
2018-05-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Jag menar inte för besiktningen utan allmänt när man kör ute.
Citera
2018-05-26, 16:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Japp. I många bilar är också p-ljuset monterat i strålkastaren som ett slags positionsljus också, om strålkastarens lampa går sönder. Men som P-ljus har jag aldrig använt P-ljus. (Kört bil i över trettio år).
Citera
2018-05-26, 16:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Jag menar inte för besiktningen utan allmänt när man kör ute.
Du åker ju på att byta till besiktningen, men ska du skrota bilen innan, så, varför inte.
Citera
2018-05-27, 04:39
Medlem
Citat:
Ena parkeringsljus är sönder men har aldrig använt skiten, kan man skita i att byta lampan?

Först, bättre språkbruk tack – du menar om du kan låta bli att byta lampan, skriv då så också!

Sedan, parkeringsljus är föreskriven utrustning på alla bilar, underlåtenhet att ha sådan i funktion, eller att kunna aktivera belysningsnivån ifråga innebär att bilen har brister som vid kontroll efter väg kan rendera i böter. Vid kontrollbesiktning genererar felet en anmärkning i protokollet.

Vid parkering i mörker där tillfredsställande vägbelysning saknas föreligger skyldighet att aktivera parkeringsljus.

Sammanfattningsvis: Nej, lampan måste bytas!
Citera
2018-05-27, 06:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Bilar
/Moderator
Citera
2018-05-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först, bättre språkbruk tack – du menar om du kan låta bli att byta lampan, skriv då så också!

Sedan, parkeringsljus är föreskriven utrustning på alla bilar, underlåtenhet att ha sådan i funktion, eller att kunna aktivera belysningsnivån ifråga innebär att bilen har brister som vid kontroll efter väg kan rendera i böter. Vid kontrollbesiktning genererar felet en anmärkning i protokollet.

Vid parkering i mörker där tillfredsställande vägbelysning saknas föreligger skyldighet att aktivera parkeringsljus.

Sammanfattningsvis: Nej, lampan måste bytas!

Har aldrig använt parkeringsljus kör alltid med halvljus aldrig haft något problem med det. Så länge jag inte använder p-ljus så kan man säkert skita i att byta lampan eftersom den endå är aldrig på tills nästa besiktningen.
Citera
2018-05-27, 12:36
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Har aldrig använt parkeringsljus kör alltid med halvljus aldrig haft något problem med det. Så länge jag inte använder p-ljus så kan man säkert skita i att byta lampan eftersom den endå är aldrig på tills nästa besiktningen.
Nu är det många år sedan jag tog körkort men jag har ett svagt minne av att om du ex stannar/parkerar ute på en mindre landsväg efter mörkrets inbrott så ska de använda parkeringsljuset och INTE halvljuset.
Citera
2018-05-27, 13:01
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:

Är det inget alternativ att bara byta lampan? Brukar kosta 20 kr för två på Biltema, så kan du byta båda sidor samtidigt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ST-2000032169/

Du kan passa på att köpa en varningstriangel samtidigt.
Citera
2018-05-27, 13:51
Medlem
Citat:

Ser inte meningen med att ställa frågan här då de svar som erhålles ignoreras.

Det är föreskriven utrustning på alla bilar, det räcker med att veta det, om de används är egalt.
Citera
2018-05-27, 17:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser inte meningen med att ställa frågan här då de svar som erhålles ignoreras.

Det är föreskriven utrustning på alla bilar, det räcker med att veta det, om de används är egalt.
Liksom varningstriangel, har aldrig behövt den, men måste finnas ändå..

Byt lamp-jäveln, end of story.

Fattar du inte varför, så är det av ännu större vikt att byta den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in