• 1
  • 2
2018-05-26, 11:46
Bannlyst
Nu har den nya lagen brjar verka. Jag vill radera exakt allt som finns om mig p internet, ratsit, allt. Hur gr jag? Kommer jag behva stmma en massa fretag?
Citera
2018-05-26, 11:50
Medlem
Banangurkazzs avatar
Gr ej att radera, r du verkligen s naiv att du tror en ny lag kommer radera all information du lagt ut? Nr ska folk vakna och inte bara lgga upp massa bilder och skriva kommentarer p forum, tuben och facebook och sen inte st fr det ?
Citera
2018-05-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Nu har den nya lagen brjar verka. Jag vill radera exakt allt som finns om mig p internet, ratsit, allt. Hur gr jag? Kommer jag behva stmma en massa fretag?
Om det inte gr att ta kreditupplysning p dig pga dessa uppgifter raderats, s lr du ju aldrig f handla p kredit heller, s d r det ju bara att betala lgenheten eller vad du nu vill infrskaffa med cash, men det r vl kanske inget problem fr dig?
Citera
2018-05-26, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Gr ej att radera, r du verkligen s naiv att du tror en ny lag kommer radera all information du lagt ut? Nr ska folk vakna och inte bara lgga upp massa bilder och skriva kommentarer p forum, tuben och facebook och sen inte st fr det ?
P den fronten r jag sker, har aldrig anvnt mitt riktiga namn online eller s. Det r fretag som ratsit osv som jag inte r okej med, att vem som helst kan kolla upp saker om mig.
Citera
2018-05-26, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Om det inte gr att ta kreditupplysning p dig pga dessa uppgifter raderats, s lr du ju aldrig f handla p kredit heller, s d r det ju bara att betala lgenheten eller vad du nu vill infrskaffa med cash, men det r vl kanske inget problem fr dig?
Om jag inte bryr mig om kredit s gr det allts att f allting raderat?
Citera
2018-05-26, 12:04
Bannlyst
Jag tror att du behver lsa p lite om vad GDPR egentligen r och hur det pverkar dig. Finns massor med information p ntet. Bara att googla.
Citera
2018-05-26, 12:06
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
P den fronten r jag sker, har aldrig anvnt mitt riktiga namn online eller s. Det r fretag som ratsit osv som jag inte r okej med, att vem som helst kan kolla upp saker om mig.
Hur gr du nr du ansker om jobb? Sker utbildning? Kper ngot p ntet? Anvnder du bara blanketter? r du inte kund hos ngot fretag? Svrt att anvnda internet utan att aldrig ange sitt riktiga namn.
Citera
2018-05-26, 12:12
Medlem
Citat:
Om jag inte bryr mig om kredit s gr det allts att f allting raderat?

Nej, Just dessa uppgifter kommer aldrig till fullo g att raderas i dagens samhlle. Du behver ju ex. kort att handla med och fr att f dessa behvs en kreditprvning. Om man ska hyra en lgenhet ocks, s behvs kreditprvning. Om du rent serist vill ha ett exakt svar p det, s fr du vnda dig till Datainspektionen, men du lr f leva ett liv som en riktigt eremit i en egenbyggd koja i skogen. Det finns ingen som vill gra ngra oskra affrer eller avtal pga man inte kan gra en kreditprvning p en persons vandel och idag finns det s mnga som r skuldsatta upp ver ronen, samt har ett mern rymligt samvete nr det kommer till bedrgeri och brott i allmnhet.
Citera
2018-05-26, 13:06
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Hur gr du nr du ansker om jobb? Sker utbildning? Kper ngot p ntet? Anvnder du bara blanketter? r du inte kund hos ngot fretag? Svrt att anvnda internet utan att aldrig ange sitt riktiga namn.

Fretaget mste ju sjlvklart f ditt personnummer, men sen nr du har ftt ett kund nummer, anstllnings nummer mm s radesras personuppgifter.

Men i vissa fall som kund kan det sparas som tex garantier och bokfring.

Men folk med udda efternamn gr ocks under GDPR, r du sjlv som heter som du gr i Sverige s.. Spelar det ingen roll om ditt personnummer r raderat
Citera
2018-05-26, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Nej, Just dessa uppgifter kommer aldrig till fullo g att raderas i dagens samhlle. Du behver ju ex. kort att handla med och fr att f dessa behvs en kreditprvning. Om man ska hyra en lgenhet ocks, s behvs kreditprvning. Om du rent serist vill ha ett exakt svar p det, s fr du vnda dig till Datainspektionen, men du lr f leva ett liv som en riktigt eremit i en egenbyggd koja i skogen. Det finns ingen som vill gra ngra oskra affrer eller avtal pga man inte kan gra en kreditprvning p en persons vandel och idag finns det s mnga som r skuldsatta upp ver ronen, samt har ett mern rymligt samvete nr det kommer till bedrgeri och brott i allmnhet.
Jo jag r infrstdd med att samhllet ser ut p ett visst stt, det r det som r hela grejen. Nu med den nya lagen tnkte jag att det kunde vara ett bra tillflle att brja slita sig loss ifrn samhllets gigantiska vervakningsapparat. Men GDPR r allts bara en fasad som det lter p er?

Enligt det jag lst p internet ska man f mer kontroll ver sina uppgifter, det betyder vl ocks radering av ens uppgifter? https://www.zerohedge.com/news/2018-...now-about-gdpr

Citat:
Everything You Need To Know About GDPR
Citera
2018-05-26, 13:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fast har ratsit egna register? Hmtar dom inte snarare information frn offentliga register? I s fall r vl skyddad identitet nda sttet s att uppgifterna belggs med sekretess?
Citera
2018-05-26, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast har ratsit egna register? Hmtar dom inte snarare information frn offentliga register? I s fall r vl skyddad identitet nda sttet s att uppgifterna belggs med sekretess?
Kan mycket vl stmma att det r s, jag vet inte. Skyddad identitet fr man vl bara om det r en frga om liv eller dd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in