2018-05-26, 11:46
Bannlyst
Nu har den nya lagen börjar verka. Jag vill radera exakt allt som finns om mig på internet, ratsit, allt. Hur gör jag? Kommer jag behöva stämma en massa företag?
Citera
2018-05-26, 11:50
Medlem
Banangurkazzs avatar
Går ej att radera, är du verkligen så naiv att du tror en ny lag kommer radera all information du lagt ut? När ska folk vakna och inte bara lägga upp massa bilder och skriva kommentarer på forum, tuben och facebook och sen inte stå för det ?
Citera
2018-05-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Nu har den nya lagen börjar verka. Jag vill radera exakt allt som finns om mig på internet, ratsit, allt. Hur gör jag? Kommer jag behöva stämma en massa företag?
Om det inte går att ta kreditupplysning på dig pga dessa uppgifter raderats, så lär du ju aldrig få handla på kredit heller, så då är det ju bara att betala lägenheten eller vad du nu vill införskaffa med cash, men det är väl kanske inget problem för dig?
Citera
2018-05-26, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Går ej att radera, är du verkligen så naiv att du tror en ny lag kommer radera all information du lagt ut? När ska folk vakna och inte bara lägga upp massa bilder och skriva kommentarer på forum, tuben och facebook och sen inte stå för det ?
På den fronten är jag säker, har aldrig använt mitt riktiga namn online eller så. Det är företag som ratsit osv som jag inte är okej med, att vem som helst kan kolla upp saker om mig.
Citera
2018-05-26, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Om det inte går att ta kreditupplysning på dig pga dessa uppgifter raderats, så lär du ju aldrig få handla på kredit heller, så då är det ju bara att betala lägenheten eller vad du nu vill införskaffa med cash, men det är väl kanske inget problem för dig?
Om jag inte bryr mig om kredit så går det alltså att få allting raderat?
Citera
2018-05-26, 12:04
Bannlyst
Jag tror att du behöver läsa på lite om vad GDPR egentligen är och hur det påverkar dig. Finns massor med information på nätet. Bara att googla.
Citera
2018-05-26, 12:06
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
På den fronten är jag säker, har aldrig använt mitt riktiga namn online eller så. Det är företag som ratsit osv som jag inte är okej med, att vem som helst kan kolla upp saker om mig.
Hur gör du när du ansöker om jobb? Söker utbildning? Köper något på nätet? Använder du bara blanketter? Är du inte kund hos något företag? Svårt att använda internet utan att aldrig ange sitt riktiga namn.
Citera
2018-05-26, 12:12
Medlem
Citat:
Om jag inte bryr mig om kredit så går det alltså att få allting raderat?

Nej, Just dessa uppgifter kommer aldrig till fullo gå att raderas i dagens samhälle. Du behöver ju ex. kort att handla med och för att få dessa behövs en kreditprövning. Om man ska hyra en lägenhet också, så behövs kreditprövning. Om du rent seriöst vill ha ett exakt svar på det, så får du vända dig till Datainspektionen, men du lär få leva ett liv som en riktigt eremit i en egenbyggd koja i skogen. Det finns ingen som vill göra några osäkra affärer eller avtal pga man inte kan göra en kreditprövning på en persons vandel och idag finns det så många som är skuldsatta upp över öronen, samt har ett merän rymligt samvete när det kommer till bedrägeri och brott i allmänhet.
Citera
2018-05-26, 13:06
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Hur gör du när du ansöker om jobb? Söker utbildning? Köper något på nätet? Använder du bara blanketter? Är du inte kund hos något företag? Svårt att använda internet utan att aldrig ange sitt riktiga namn.

Företaget måste ju självklart få ditt personnummer, men sen när du har fått ett kund nummer, anställnings nummer mm så radesras personuppgifter.

Men i vissa fall som kund kan det sparas som tex garantier och bokföring.

Men folk med udda efternamn går också under GDPR, är du själv som heter som du gör i Sverige så.. Spelar det ingen roll om ditt personnummer är raderat
Citera
2018-05-26, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Nej, Just dessa uppgifter kommer aldrig till fullo gå att raderas i dagens samhälle. Du behöver ju ex. kort att handla med och för att få dessa behövs en kreditprövning. Om man ska hyra en lägenhet också, så behövs kreditprövning. Om du rent seriöst vill ha ett exakt svar på det, så får du vända dig till Datainspektionen, men du lär få leva ett liv som en riktigt eremit i en egenbyggd koja i skogen. Det finns ingen som vill göra några osäkra affärer eller avtal pga man inte kan göra en kreditprövning på en persons vandel och idag finns det så många som är skuldsatta upp över öronen, samt har ett merän rymligt samvete när det kommer till bedrägeri och brott i allmänhet.
Jo jag är införstådd med att samhället ser ut på ett visst sätt, det är det som är hela grejen. Nu med den nya lagen tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att börja slita sig loss ifrån samhällets gigantiska övervakningsapparat. Men GDPR är alltså bara en fasad som det låter på er?

Enligt det jag läst på internet ska man få mer kontroll över sina uppgifter, det betyder väl också radering av ens uppgifter? https://www.zerohedge.com/news/2018-05-25/everything-you-need-know-about-gdpr

Citat:
Everything You Need To Know About GDPR
Citera
2018-05-26, 13:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fast har ratsit egna register? Hämtar dom inte snarare information från offentliga register? I så fall är väl skyddad identitet ända sättet så att uppgifterna beläggs med sekretess?
Citera
2018-05-26, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast har ratsit egna register? Hämtar dom inte snarare information från offentliga register? I så fall är väl skyddad identitet ända sättet så att uppgifterna beläggs med sekretess?
Kan mycket väl stämma att det är så, jag vet inte. Skyddad identitet får man väl bara om det är en fråga om liv eller död?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in