2018-07-20, 07:22
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Klart att Telia köper TV4 och CMore enl. TV4 Nyhetsmorgon:

Det är väl CMore man vill åt så hoppas på "åtstramningar" på TV4. De kan börja med Nyhetsmorgon.
Ganska tydligt hur programledarna i NM idag inte är speciellt glada. Ska bli intressant att se vad Telia gör med trams-tv framföralla TV4.
Citera
2018-07-20, 07:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
Ganska tydligt hur programledarna i NM idag inte är speciellt glada. Ska bli intressant att se vad Telia gör med trams-tv framföralla TV4.
Äntligen

Ser framför mig hur många biter naglar idag då det skett extremt mkt kompis tillsättningar, tre chefer per anställd typ, flamsiga beslut om programideer o okunniga programledare.

Tilde ligger löst

Steffo ligger lösare

Sporten tar cmore över helt

Vädret kommer ske stora förändringar.

Programtablån o man lyfter in mkt cmore filmer o serier som är gratis på play.

fråga mig inte hur jag vet...

på tiden företaget rörs o görs om helt.
Citera
2018-07-20, 07:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Äntligen

Ser framför mig hur många biter naglar idag då det skett extremt mkt kompis tillsättningar, tre chefer per anställd typ, flamsiga beslut om programideer o okunniga programledare.

Tilde ligger löst

Steffo ligger lösare

Kanske är så enkelt att Bonnier är blödiga och inte vill stå där med yxan när hela Nyhetsmorgongänget får gå.
Citera
2018-07-20, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kanske är så enkelt att Bonnier är blödiga och inte vill stå där med yxan när hela Nyhetsmorgongänget får gå.

Jag tror snarare det är så att Bonnier blöder, och staten (genom Telia) hjälper Bonnier när dom behöver pengar.

Att man köper ett TV-bolag när TV är på väg nedåt, kan inte ses på något annat sätt än att man "räddar" Bonnier från att ta den smällen.

Att läsa årsredovisningen för Bonnier Broadcasting AB för 2016 (senast tillgängliga) är ju intressant:

Omsättning: 125Miljoner
Resultat: -2.2Miljarder
Senast redigerad av AndersJoh 2018-07-20 kl. 08:13.
Citera
2018-07-20, 08:25
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Äntligen

Tilde ligger löst

Steffo ligger lösare

Man kanske vill lägga ner SVT och göra om TV4 till det nya public service
Citera
2018-07-20, 08:39
Medlem
De 9,2 miljarderna behövs i Bonnier. DN och Expressen blöder. Pengarna behövs för att tills vidare hålla papperstidningarna över ytan. Reklamintäkterna här dunstar bort. Nätupplagornas reklamintäkter kan inte täcka bortfallet samtidigt som betalläsare på nättidningarna är en bråkdel av tidigare prenumerationer och lösnummersköp av papperstidningar.
Bonnier kunde inte stå emot den digitala revolutionen för samhällsinformation och bevakning. Den kom så snabbt att MSM tillsammans med Riksdagen och köpta samhällsdebattörer inte hann lobba/lagstifta bort den som samhällsfarlig. Den grundlagsskyddade yttrandefriheten unik för Sverige blev folkets klippa i de trevande tendenserna vi sett för detta syfte .
Uppgivandet av Tv 4 är ett unikt nederlag (och nedtystad prestigeförlust) i Bonniers framgångssaga och en stor vinst för allmänhetens bevakning av Makten när nu en fristående aktör lierad med Makten försvinner via denna plattform.

Staten växlar med Makten i Riksdagen och statens storägandet i Telia är i detta sammanhang oväsentligt. Den tiden är förbi när Etablissemanget kan tillsätta chefer i Tv-kanaler och styra nyhetsförmedling och propaganda eftersom Makten i Riksdagen i framtiden kommer att se annorlunda ut.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2018-07-20 kl. 08:50.
Citera
2018-07-20, 08:42
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Jag tror snarare det är så att Bonnier blöder, och staten (genom Telia) hjälper Bonnier när dom behöver pengar.

Att man köper ett TV-bolag när TV är på väg nedåt, kan inte ses på något annat sätt än att man "räddar" Bonnier från att ta den smällen.

Att läsa årsredovisningen för Bonnier Broadcasting AB för 2016 (senast tillgängliga) är ju intressant:

Omsättning: 125Miljoner
Resultat: -2.2Miljarder

Broadcasting är nog en av deras lönsammaste delar. Nyligen flyttades många över från 4an till Broadcasting, redovisningen är missvisande 2016, alla avtal/fakturor var skrivna med det gamla AB. Intressant att bara ett år sedan varslades många anställda.
Citera
2018-07-20, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Broadcasting är nog en av deras lönsammaste delar. Nyligen flyttades många över från 4an till Broadcasting, redovisningen är missvisande 2016, alla avtal/fakturor var skrivna med det gamla AB. Intressant att bara ett år sedan varslades många anställda.

Eller så är det det man vill få det att se ut som, skulle jag sälja ett bolag så skulle jag också se till att det såg ut som att jag sålde dom mest lönsamma delarna.
Men om det nu är dom mest lönsamma delarna så är det ju ännu konstigare att man säljer det.

Jag förutspår att det här är ytterligare ett Nuon eller som Telias satsningar i Central Asien.
Citera
2018-07-20, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Staten växlar med Makten i Riksdagen och statens storägandet i Telia är i detta sammanhang oväsentligt. Den tiden är förbi när Etablissemanget kan tillsätta chefer i Tv-kanaler och styra nyhetsförmedling och propaganda eftersom Makten i Riksdagen i framtiden kommer att se annorlunda ut.

Du tänker att när SD kommer till makten så kommer dom ändra på det?

Det kan ju vara så, det kan ju också vara så att Bonnier Broadcasting i allt väsentligt är värdelöst (i ordets rätta bemärkelse) och att Telia hjälper familjen Bonnier med 10Miljarder innan SD får något inflytande, men att det man faktiskt får är.."ingenting".

Sen är ju SD ett sionistiskt parti som alla andra, så..

Det är lite intressant att HBO's Succession handlar om just det här.
Citera
2018-07-20, 09:08
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Köparen är alltså ute efter en svensktalande kanal på den östra sidan av den skandinaviska halvön.

MTV3 är Nordens äldsta kommersiella tv-kanal har jag för mig.

Tyvärr är den 100% finskspråkig. När de köpte hockey-VM framför näsan på YLE för nåt år sen fick svenska kulturfonden gå in och köpa svenska kommentatorer till sändningarna. Så mycket bryr sig Bonniers om svenskfinland.
Citera
2018-07-20, 09:17
Medlem
Sant att MTV3 är helfinsk så någon språkpolitisk aspekt finns inte.

Vad följden av affären blir för broadcast är ju rätt klar på sikt: dyra(re) egna produktioner som nyheter och aktualiteter skärs ned eller slaktas helt. Det Telia vill ha är material för streaming, nyheter hör inte dit.
Broadcast kommer att bli kvar för att locka de sista reklampengarna av det äldsta publiksegmentet så det kommer att fyllas med dravel som retroserier (tänk Matlock) och dylikt.
Citera
2018-07-20, 09:17
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
en stor vinst för allmänhetens bevakning av Makten när nu en fristående aktör lierad med Makten försvinner via denna plattform.
Så enligt dig så är SVT oberoende av Makten och granskar den med lupp, ställer dom rätta obekväma frågorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in