2018-05-22, 02:53
Bannlyst
Hej!

Säkert 40% av nyskapade trådar i programmeringsforumen saknar de formatteringstaggar som rekommenderas i det allmänna meddelandet Minimikrav vid kodpostning eller kodhjälp. Då blir koden, eller i alla fall logiken som är det trassel man diskuterar och försöker lösa inom just programmering, på gränsen till oläslig.

Kan ni inte bara redigera de inläggen samtidigt som ni notifierar användaren om funktionen? Det går snabbt att lägga till ett par taggar, en före och en efter varje kodsnutt, och jag ser inte hur det inkräktar på yttrandefriheten eller privatlivet. Då slipper någon användare, dvs jag, göra det i ett andra inlägg och framstå som en besserwisser?

Indenteringar är inte nödvändiga för interpretern/kompilatorn i de flesta språk, men de är nödvändiga för människor.
Citera
2018-05-22, 07:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hej!

Säkert 40% av nyskapade trådar i programmeringsforumen saknar de formatteringstaggar som rekommenderas i det allmänna meddelandet Minimikrav vid kodpostning eller kodhjälp. Då blir koden, eller i alla fall logiken som är det trassel man diskuterar och försöker lösa inom just programmering, på gränsen till oläslig.

Kan ni inte bara redigera de inläggen samtidigt som ni notifierar användaren om funktionen? Det går snabbt att lägga till ett par taggar, en före och en efter varje kodsnutt, och jag ser inte hur det inkräktar på yttrandefriheten eller privatlivet. Då slipper någon användare, dvs jag, göra det i ett andra inlägg och framstå som en besserwisser?

Indenteringar är inte nödvändiga för interpretern/kompilatorn i de flesta språk, men de är nödvändiga för människor.

Rapporterar du dessa trådar? Det enklaste är ju att börja där.
Citera
2018-05-22, 08:46
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken justerad.

/Mod
Citera
2018-05-22, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Rapporterar du dessa trådar? Det enklaste är ju att börja där.

jag har slutat för moderatorerna visar inget konsekvent beteende vissa inlägg/trådar blir borttagna vissa låter man bara vara för vissa tipsar man om taggarna jag tror inte man vet riktigt hur man ska lösa det därför skapade jag tråden en egen regel för kodtaggar varning vid första brottet men inlägget får vara kvar klassificera det under samma regel som det här inlägget det beskriver ungefär hur mycket läsbarheten försvåras utan taggar tackar för svaret
Citera
2018-05-22, 18:42
Moderator
vhes avatar
Svaret är nog så enkelt att det vi väldigt ogärna redigerar användares inlägg, och om diskussion kommit igång känns det onödigt att korga en tråd som annars följer regelverket.

Trådstarter utan svar brukar jag i regel korga om kod ej står i kod-taggar.

Vi är öppna för förslag på hur det bör lösas bättre.

/Moderator i Systemutveckling
Citera
2018-05-22, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Vi är öppna för förslag på hur det bör lösas bättre.

Utse en av moderatorerna till "kodtaggare", med den fantastiskt enkla uppgiften att återposta oformatterad kod i ett nytt inlägg som inkluderar en varning till användaren och länk till den allmänna minimikravstråden.
Citera
2018-05-23, 14:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Utse en av moderatorerna till "kodtaggare", med den fantastiskt enkla uppgiften att återposta oformatterad kod i ett nytt inlägg som inkluderar en varning till användaren och länk till den allmänna minimikravstråden.
Fast vi ska inte göra användarnas jobb.

Jag hade gjort likadant, korgat trådar där koden inte låg inom taggar givet att det inte hade blivit någon givande diskussion i det. Det är som sagt inte vårt jobb riktigt.
Citera
2018-05-23, 15:32
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Ett par problem med ovan (även om jag förstår frustrationen).

Moderatorer bör undvika att redigera användares inlägg i mångt och mycket, med tanke på hur mycket foliehattar det finns här på forumet så kommer folk börja skrika om det står "Redigerad av XXX".

Ang. varningen så finns det ingen regel som går att tillämpa när formateringen av koden ser för djävlig ut.
Det är inte OT.

En sak som kanske skulle kunna minska problemet kanske vore att moderatorerna får ett verktyg där de kan sätta ett meddelande som visas varje gång en ny tråd skapas i sin forumdel där användaren måste manuellt klicka i "Ja" innan de kan skapa trådstarten.

På så sätt så kan ju faktiskt moderatorerna iaf göra användarna uppmärksamma på att det uppskattas om kod skrivs i kod-taggar (Då jag misstänker att de som inte fattar hur man använder kod-taggen inte heller läser forum announcements eller klistrade trådar).
Citera
2018-05-23, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast vi ska inte göra användarnas jobb.

Jag hade gjort likadant, korgat trådar där koden inte låg inom taggar givet att det inte hade blivit någon givande diskussion i det. Det är som sagt inte vårt jobb riktigt.

Vad är ert jobb?

Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Ang. varningen så finns det ingen regel som går att tillämpa när formateringen av koden ser för djävlig ut.
Det är inte OT.

Men förbjuda trippelparenteser går bra...
Senast redigerad av Eliwood 2018-05-23 kl. 15:38.
Citera
2018-05-23, 15:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Vad är ert jobb?

Att se till att reglerna följs.
Citera
2018-05-23, 16:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Vad är ert jobb?
Att se till så att reglerna följs och i att i dom fallen detta inte händer, radera inläggen. Utöver det så hör diskussioner i Outlaw, moderatorernas egna forum där bland annat vi röstar om åtgärder - och i förlängningarna diskuterar fram och tillbaka om huruvida inläggen faktiskt bryter mot reglerna eller inte - till arbetsbeskrivningen.

Men "att rätta saker som är den postande användarens ansvar" gör det inte. Undantag görs men det är just undantag och avgörs från fall till fall och är just undantag.
Citera
2018-05-23, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Att se till så att reglerna följs och i att i dom fallen detta inte händer, radera inläggen.

Om inte inlägget trots allt lyckades skapa en diskussion. Reglerna blir mindre viktiga när användare (eller snarare moderatorer) är svältfödda på nya inlägg/trådar.

Ni förlorar på att vara inkonsekventa. Då tror användarna att ni gör lite som ni vill, och de blir irriterade. Och kallar er för elaka saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in