Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-23, 20:13
  #13
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Om inte inlägget trots allt lyckades skapa en diskussion. Reglerna blir mindre viktiga när användare (eller snarare moderatorer) är svältfödda på nya inlägg/trådar.

Ja, nu är det alltså inte en regel vi pratar om, utan en riktlinje för forumdelen Systemutveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Ni förlorar på att vara inkonsekventa. Då tror användarna att ni gör lite som ni vill, och de blir irriterade. Och kallar er för elaka saker.

Fast vi är inte inkonsekventa, eller försöker åtminstone inte att vara det. Däremot så har du rätt i att vi inte har en tydlig intern policy för hur det skall hanteras.

Men min algoritm, så att säga, är rätt enkel, och jag tror den i princip används även av mina kollegor:

Har inlägg med kod använt kodtaggar på ett acceptabelt vis?
Om ja: Låt stå.
Om nej: Radera om det är obesvarat, eller inte ligger till grund för nämnvärd vidare diskussion. Låt stå annars.

Kan vi vara snabbare på att nypa dåliga inlägg av den har typen? I teorin ja, i praktiken troligen nej. Vi sitter inte och lusläser forumdelen dagarna i ända. Personligen loggar jag in någon timme per dag, så det kan lätt gå ett dygn eller mer mellan inloggningstillfällena, och då läser jag heller inte samtliga nya inlägg. Så fungerar det helt enkelt inte. Däremot läser jag rapporter, så vill man snabba upp processen så kan man rapportera inläggen.

Att redigera användares inlägg är dock inte en acceptabel lösning.
Citera
2018-05-23, 21:51
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Men min algoritm, så att säga, är rätt enkel, och jag tror den i princip används även av mina kollegor:

Har inlägg med kod använt kodtaggar på ett acceptabelt vis?
Om ja: Låt stå.
Om nej: Radera om det är obesvarat, eller inte ligger till grund för nämnvärd vidare diskussion. Låt stå annars.

Kan vi vara snabbare på att nypa dåliga inlägg av den har typen? I teorin ja, i praktiken troligen nej. Vi sitter inte och lusläser forumdelen dagarna i ända. Personligen loggar jag in någon timme per dag, så det kan lätt gå ett dygn eller mer mellan inloggningstillfällena

Men det innebär ju att ni lägger ansvaret på användarna att lösa tramset medan ni inte inte är inloggade. Och tar ifrån dem det när ni råkar vara inloggade.

Är det inte bättre att ni ger alla brottslingar en enkel varning med den auktoritet ni har, än att jag ska kalla dem för böghoror och andra saker?
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-05-23 kl. 21:55.
Citera
2018-05-24, 18:18
  #15
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Men det innebär ju att ni lägger ansvaret på användarna att lösa tramset medan ni inte inte är inloggade. Och tar ifrån dem det när ni råkar vara inloggade.

Lösa? Mja, jag vet inte hur du eller någon skulle kunna lösa "tramset". Det är var användares ansvar att inte tramsa själv. Vad andra gör bör kommenteras i så liten utsträckning som möjligt, även om det givetvis är OK att påminna om kodtaggar och hänvisa till riktlinjerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Är det inte bättre att ni ger alla brottslingar en enkel varning med den auktoritet ni har, än att jag ska kalla dem för böghoror och andra saker?

Problemet är att rutinerna är att varningar i regel implicerar raderande av inlägg, och att det är tveksamt om vi ens har auktoriteten att varna för detta, då det inte rör sig om ett strikt regelbrott. Jag skall lyfta idén att varna och sedan återställa inlägg internt med mina kollegor, och se hur den mottas.
Citera
2018-05-24, 19:16
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Problemet är att rutinerna är att varningar i regel implicerar raderande av inlägg, och att det är tveksamt om vi ens har auktoriteten att varna för detta, då det inte rör sig om ett strikt regelbrott. Jag skall lyfta idén att varna och sedan återställa inlägg internt med mina kollegor, och se hur den mottas.

Tack, men bemöda dig inte att "lyfta idén med dina kollegor" (som jag väl redan har gjort med den här tråden), för det slutar alltid med kommentaren "byt till ett annat forum då".

Ett nöje att diskutera med sin favoritprogrammeringsmoderator i alla fall, men det är uppenbart att admins misslyckas med att anställa de socialt begåvade ledare som behövs särskilt på ett forum som Flashback.

Jag inser att ni har kravet på er att agera allt ifrån förälder till präst, men det är väl vad chefer gör? Och de bra hittar man inte utan utbildning och utan betalning. Det känns som om Sveriges största diskussionsforum drivs från mammas garage, och att det är något positivt med det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback