• 1
  • 2
2018-05-20, 16:57
Medlem
Hej kollar in lite bilar för nytt bilköp och blir fan inte klok. Vad hade ni valt V60, i40 eller avensis?

Har tidigare ägt en fransk citroen som vållat mig många reperationer och är inte ett alternativ att äga franskt igen.
Citera
2018-05-20, 17:03
Medlem
Sooks avatar
Skoda Octavia med den mindre motorn?
Citera
2018-05-20, 17:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbeh
Hej kollar in lite bilar för nytt bilköp och blir fan inte klok. Vad hade ni valt V60, i40 eller avensis?

Har tidigare ägt en fransk citroen som vållat mig många reperationer och är inte ett alternativ att äga franskt igen.

Av de tre hade jag rangordnat dem: Avensis, V60, i40. Toyota lär vara tråkigt men driftsäkert och billigt vilket väl är det man främst vill ha? Volvo har krocksäkerheten, något sämre rykte vad gäller driftsäkerhet (men bara något) och troligen högre driftkostnader. Hyundai kan vara ett kanonköp men det hade varit mer av ett vågspel enligt min åsikt allra helst vad gäller värdeminskning.
Citera
2018-05-20, 17:15
Medlem
pillenottens avatar
Minst problem och lägsta servicekostnader tror jag bestämt du får med Avensis - kul...nja, jag tycker det är roligt med bilar som alltid funkar - du har ju redan provat fransk, så du har ju redan haft ditt roliga!
Citera
2018-05-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Minst problem och lägsta servicekostnader tror jag bestämt du får med Avensis - kul...nja, jag tycker det är roligt med bilar som alltid funkar - du har ju redan provat fransk, så du har ju redan haft ditt roliga!
Ja avensis verkar inte jätte rolig haha. Hittar lite avensis med ca 10k mil från 2011-2013 för under 100k. Finns en del V60 med liknande mil fast roligare motorer för samma peng års mod 2011-2012. Är riktigt kluven. Vill helst ha en felfri bil, som jag lämnar in på service årligen för en kostnad på ca 5-8k.
Citera
2018-05-20, 18:23
Medlem
Jag är helt ointresserad av bilar, men alltid varit tvungen att haft en. Har haft alla sorters bilar. Men Toyota är lätt de bästa jag någonsin haft. Åkar numera dagligen i en 11 år gammal Auris som aldrig haft en anmärkning på besiktningen. 25k+mil. Så för ett problem fritt bilägand, köp toyota. tråkig men driftsäker.
Citera
2018-05-20, 18:58
Medlem
SophieNeveus avatar
Tror inte att du hade ångrat köpet om du köper en Volvo V60, har själv en Volvo V60 med en D3:a.
Har även provkört den mindre modellen D2 som bara har 115hk men känns bra mycket kraftigare när man trycker på gasen! (dock ingen sportbil)
Citera
2018-05-21, 03:21
Medlem
IceEyess avatar
Definitivt Toyota, förutsatt att du inte prioriterar vassa köregenskaper.
Citera
2018-05-21, 03:53
Medlem
Stivalis avatar
Trodde först det stod 140 i rubriken. Hade varit rätt intressant ändå att gå in till en handlare & fråga vilken han tycker man ska satsa på, Volvo V60 eller Volvo 140. Eller till en Toyota-handlare & fråga hur Avensis egentligen står sig mot Volvo 140. Ansiktsuttrycket när han inte vet om man driver eller är seriös.
Citera
2018-05-21, 06:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Nu köpte jag själv en V60 som nu rullat 10 500mil. Men in i det sista så stod valet mellan Avensis, Mazda6 (senaste generation) o V60 samt senaste version av Mondeo.
Tanten valde bort Mazda pga dess reklam o Avensisen föll bort av att Volvoförsäljaren gav mig ett erbjudande jag inte kunde säga nej till. Tanten godkände den när jag gav fullgas.
Mondeon föll på enbart en sak o det var att jag inte ville betala samma summa för en Ford som för en Volvo.

Min svärfar är inne på sin tredje Avensis o lär bli sur om ryktet om dess nedläggning stämmer. Har aldrig ens hört att han har haft problem med sin bil.
Vad gäller vår V60.
På de 9500mil vi kört den så har vi haft två fel o det var en givare till Bliss som pajade samt vindrutan.
En givare är en standarddetalj som finns i varenda bil för olika funktioner o rutan... Här blir det lite känsligt då det delvis är ett problem för modellen.
Mitt under kallaste vintern så fick vi en spricka över hela rutan första vintern vi ägde den. Det visade sig att första ägaren som var en leasingkund tydligen fått ett minimalt stenskott. När vi sedan körde värmaren så blåser den tropikvärme på rutan vilket ledde till en för kraftig temperaturskillnad.
Efter det så har jag en hundring per månad i vindrutebyte på min årskalkyl.

Detta löt nog positivt för dina tankar om V60. Men som nöjd ägare så kan jag inte rekomendera den o då är det din budget jag tänker på. V60 är en dyr bil, både i inköp o ägande om man jämför med dina valmöjligheter o jag kan inte tänka mig att du får en lika bra V60 som de övriga för din budget.
Lär bli en riktigt sliten Volvo.
Av de tre du funderar på så är Avensisen mitt val.
Men jag gillar att mindfucka folk.
Mazda6 o Ford Mondeo, båda av senaste generation. Kan du få någon av dessa inom din budget så är båda en trevligare bil än Avensis. Mazdan har även nybilsgaranti på 10 år så länge inte milen förstör den.
Citera
2018-05-21, 08:12
Medlem
Nu Kommer lite fler råd som kanske kommer att konfundera dig.

Jag Kör själv en Volvo V60: Som hittils inte gett mig några bekymmer(Men den har bara rullat 5000 mil så allt annat hade förvånat mig).
Det som avgjorde valet till Volvon var Säkerhet och komfort tillsamans med körkänslan.
För min del hade i40n fallit bort direkt: Går inte att jämföra med de övriga och kvaliteten har visat sig ha en del brister med de som rullat i sverige.
Toyotan är trågig och komfortmässigt lång efter Volvon framför allt säteskomfort vid långkörning, samt att den inte riktigt hänger med säkerhetsmässigt. Men Kan vara ur ett tillförlitlighetsperspektiv möjligtvis ett bättre alternativ(Dock är inte Toyota efter 2010 så mycket bättre än konkurenterna).
Mazdan är en körglad trevlig bil men tyvärr för högjudd och sämre komfort.
Så Fundera vad du prioriterar och välj därefter. Men det finns bättre alternativ än I40.
Citera
2018-05-22, 18:40
Medlem
Lutar åt en Volvo. Dock börjat oroa mig för storleken på V60 då jag har två barn som fortfarande åker i bilstol. Samt funderar på en hund om något år. Så kollar även på V70 tjejen gillar inte riktigt V70 så det är ett problem. Även kollat på Skoda Superb men är riktigt kluven. Egentligen vill jag ha en bil med skapliga köregenskaper samt vara praktisk och gärna minst 160Hk då min tidigare bil bara hade 140 så hade jag väldigt gärna haft t.ex en Volvo D5a. Finns ju en del för ca 110 000:-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in