• 1
  • 2
2018-05-19, 23:07
Medlem
Dark_drivers avatar
Hej var på en tillställning i dag och min bil användes som musikanläggning den stod och spelade musik från orginalstereon och laddade 2 mobiler under ungefär 5 timmar när jag skulle starta bilen så gick den i gång men startmotorn gick trökt bilen är en 5 år gammal Kia Ceed diesel batteriet är på 75 eller 80 amper nu till min fråga hyr mycket kan jag ta ur batteriet och en då kunna starta bilen utan problem? går det att räkna ut hur många timmar som är säkert på den belastningen den nu hade så jag vet till nästa gång?
Senast redigerad av Dark_driver 2018-05-19 kl. 23:09.
Citera
2018-05-19, 23:34
Medlem
sommarlovs avatar
Det är inte enkel matte att räkna ut det.
Förhållandet är inte linjärt.

Kanske kan du skaffa ett batteri till, så du slipper bli stående med bilen.
Ett fritidsbatteri är mer lämpligt att ge ström under en längre tid, än ett klassiskt bilbatteri.
Citera
2018-05-19, 23:38
Medlem
falskmustarens avatar
Frågan är ju också i vilket skick ditt nuvarande batteri är i. Ett gammalt, slitet batteri som hängt med i 5 år orkar inte med lika mycket som ett fabriksnytt....
Citera
2018-05-20, 00:59
Medlem
Dark_drivers avatar
Saken blev ju inte bättre av att det fanns miljömuppar på plats hade först tänkt ha bilen i gång drar i runda slängar runt 6 deseliter i timmen vilket inte är så farligt
Citera
2018-05-20, 03:25
Medlem
pantywankers avatar
Beror ju även på hur bilen är konstruerad. När nyckeln står i läge 1 = radioläget om det bara är stereon som får ström då eller om det är fler komponenter som automatiskt börjar att dra ström.
Citera
2018-05-20, 07:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Hej var på en tillställning i dag och min bil användes som musikanläggning den stod och spelade musik från orginalstereon och laddade 2 mobiler under ungefär 5 timmar när jag skulle starta bilen så gick den i gång men startmotorn gick trökt bilen är en 5 år gammal Kia Ceed diesel batteriet är på 75 eller 80 amper nu till min fråga hyr mycket kan jag ta ur batteriet och en då kunna starta bilen utan problem? går det att räkna ut hur många timmar som är säkert på den belastningen den nu hade så jag vet till nästa gång?

Batteriets kapacitet, energimängd, mäts i Ampere-timmar, Ah, inte ampere.

Från ett batteri på 75 Ah kan man dra ur en ström på 1 A i 75 timmar eller 75 A på en timme.
Hur mycket drar en bilradio + mobiler? Har du kraftiga hötalare på 25 Watt så blir det 50 watt. 50W/12V = 4 A. På 5 timmar och 4 A drog det 20 Ah.

En startmotor kan vara på 2 hästkrafter vilket är 1500 Watt. Den drar alltså 1500W/12V = 125 Ampere. Drar man runt startmotorn i 1 minut så drar den 2 Ah.

Vid laddning gäller det motsatta. Bilgeneratorn laddar med 1 ampere på slutet så då tar det 75 timmar att ladda upp från helt tomt. Detta sker dock inte linjärt utan laddar mer i början än i slutet. Men ett dygn med en billaddare behövs nog för att få det fullt.

Vad kom jag fram till? Ingen aning.
Citera
2018-05-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Batteriets kapacitet, energimängd, mäts i Ampere-timmar, Ah, inte ampere.

Från ett batteri på 75 Ah kan man dra ur en ström på 1 A i 75 timmar eller 75 A på en timme.
Hur mycket drar en bilradio + mobiler? Har du kraftiga hötalare på 25 Watt så blir det 50 watt. 50W/12V = 4 A. På 5 timmar och 4 A drog det 20 Ah.

En startmotor kan vara på 2 hästkrafter vilket är 1500 Watt. Den drar alltså 1500W/12V = 125 Ampere. Drar man runt startmotorn i 1 minut så drar den 2 Ah.

Vid laddning gäller det motsatta. Bilgeneratorn laddar med 1 ampere på slutet så då tar det 75 timmar att ladda upp från helt tomt. Detta sker dock inte linjärt utan laddar mer i början än i slutet. Men ett dygn med en billaddare behövs nog för att få det fullt.

Vad kom jag fram till? Ingen aning.

Du kom fram till ett gott råd som många inte gör.
Att det krävs ett dygn för att ladda batteriet fullt.

De flesta gör felet att de bara laddar batteriet tills bilen startar.
Citera
2018-05-20, 09:58
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Du kom fram till ett gott råd som många inte gör.
Att det krävs ett dygn för att ladda batteriet fullt.

De flesta gör felet att de bara laddar batteriet tills bilen startar.
Nu är ju TS problem lite speciellt. Vanligtvis de som laddar ett bilbatteri och är i tidsnöd laddar ju ofta ett batteri tills startmotorn orkar dra igång bilen och sedan ska ge sig ut och köra. Generatorn laddar ju batteriet med avsevärd mycket högre ström än vad en enkel laddare kan göra. Vad laddaren presterar på ett dygn fixar kanske generatorn på 1 timma eller 2 vid långkörning.
Citera
2018-05-20, 11:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...Från ett batteri på 75 Ah kan man dra ur en ström på 1 A i 75 timmar eller 75 A på en timme...
Som jag skrev i mitt första inlägg, är inte förhållandet linjärt.
Redan på 1800-talet beskrev Peukert förhållandet mellan ett batteris kapacitet och belastning.
Förenklat får ett batteri högre kapacitet vid låg last och lägre kapacitet vid hög last.
I siffror kan det betyda att ett batteri som anges som 75Ah, kan ge både 15Ah och 200Ah, utan att något är fel!

För din referens:
https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
Citera
2018-05-20, 12:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Nu är ju TS problem lite speciellt. Vanligtvis de som laddar ett bilbatteri och är i tidsnöd laddar ju ofta ett batteri tills startmotorn orkar dra igång bilen och sedan ska ge sig ut och köra. Generatorn laddar ju batteriet med avsevärd mycket högre ström än vad en enkel laddare kan göra. Vad laddaren presterar på ett dygn fixar kanske generatorn på 1 timma eller 2 vid långkörning.

Där har du nog lite fel ändå. Åtminstone enligt vissa:

Citat:
Att ladda batteriet till ca 90% med generatorn tar sannolikt någonstans emellan ett par till 60 timmar beroende på vilken överkapacitet som finns tillgänglig. Dock så är en generator i regel anpassad för att underhållsladda batteriet, inte att ladda det från tomt. Ska man ladda från tomt, anslut en laddare.

Sedan ska blybatterier inte laddas med så mycket mer än 20-30% av sin kapacitet, det ska alltså ta lite tid att ladda batteriet (blybatterier kan ej snabbladdas). När ett blybatteri laddas så kommer laddningen först att ske fortare för att sedan tappa hastighet, att nå 100% laddning tar exempelvis dubbelt så lång tid som att nå 70% av fulladdat.

Annat svar, 4 - 5 timmar:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/b...till-batteriet

Det beror som sagt på vad som blir över när allt annat har fått sitt. Laddar man för häftigt blir batteriet varmt och vattnet försvinner och batteriet pajar.

Råder mycket osäkerhet om detta. Många bud. På Tudor borde man veta bäst men man undrar ju:

En tumregel är att man kan ladda med lika mycket ampere som antal Ah som försvunnit. D.v.s. att om det förvunnit 50 Ah så kan man ladda fullt med 50 A på 1 timme. En bilgenerator ger cirka 140 A så det skulle ju gå rent teoretiskt men jag tror inte de gör så. Laddningregulatorn sätter nog någon gräns.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-20 kl. 12:20.
Citera
2018-05-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak

Vi har olika åsikter.
Din rådgivning biter säkert på någon.
Citera
2018-05-20, 12:54
Medlem
graFFes avatar
Behövs väl ca 12.5 volt för att starta bilen. Bara o mäta med multimeter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in