Citat:
Ursprungligen postat av
Dark_driver
Hej var på en tillställning i dag och min bil användes som musikanläggning den stod och spelade musik från orginalstereon och laddade 2 mobiler under ungefär 5 timmar när jag skulle starta bilen så gick den i gång men startmotorn gick trökt bilen är en 5 år gammal Kia Ceed diesel batteriet är på 75 eller 80 amper nu till min fråga hyr mycket kan jag ta ur batteriet och en då kunna starta bilen utan problem? går det att räkna ut hur många timmar som är säkert på den belastningen den nu hade så jag vet till nästa gång?
Batteriets kapacitet, energimängd, mäts i Ampere-timmar, Ah, inte ampere.
Från ett batteri på 75 Ah kan man dra ur en ström på 1 A i 75 timmar eller 75 A på en timme.
Hur mycket drar en bilradio + mobiler? Har du kraftiga hötalare på 25 Watt så blir det 50 watt. 50W/12V = 4 A. På 5 timmar och 4 A drog det 20 Ah.
En startmotor kan vara på 2 hästkrafter vilket är 1500 Watt. Den drar alltså 1500W/12V = 125 Ampere. Drar man runt startmotorn i 1 minut så drar den 2 Ah.
Vid laddning gäller det motsatta. Bilgeneratorn laddar med 1 ampere på slutet så då tar det 75 timmar att ladda upp från helt tomt. Detta sker dock inte linjärt utan laddar mer i början än i slutet. Men ett dygn med en billaddare behövs nog för att få det fullt.
Vad kom jag fram till? Ingen aning.