2018-05-20, 20:26
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, du har inte riktigt förklarat i vad mäns utsatthet består i.

Vad den består i? I de studier som gjorts, t ex Whitaker et al. (2007), har man kunnat se att av hela den undersökta gruppen, så var 49,7% av de undersökta paren ömsesidigt våldsamma mot varandra.

I de fall paren inte var ömsesidigt våldsamma mot varandra, så stod kvinnorna för 70% av det fysiska våldet. I de fall där mannen var den misshandlande parten, så orsakade hans våld oftare fysiska skador på kvinnan.
Citera
2018-05-20, 20:28
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vet du dem otrevliga tonen tycker jag nog den som började kalla andra för fullblodsidioter och mentalt skadade står för .

men jag avslutar gärna.

Du har bevisligen jättesvårt att läsa innantill. Ja, det är nog det bästa för allas trevnad.
Citera
2018-05-20, 20:30
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Du har nog missat en liten detalj:

Citera
2018-05-20, 20:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Vad den består i? I de studier som gjorts, t ex Whitaker et al. (2007), har man kunnat se att av hela den undersökta gruppen, så var 49,7% av de undersökta paren ömsesidigt våldsamma mot varandra.

I de fall paren inte var ömsesidigt våldsamma mot varandra, så stod kvinnorna för 70% av det fysiska våldet. I de fall där mannen var den misshandlande parten, så orsakade hans våld oftare fysiska skador på kvinnan.
Och hur påverkar detta tillsammans med dödsstatistiken skyddsbehovet för de olika könen?
Citera
2018-05-20, 20:44
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Och hur påverkar detta tillsammans med dödsstatistiken skyddsbehovet för de olika könen?

Det kan jag inte svara dig på, och bevisligen inte våra utredande myndigheter heller. Hade de kunnat svaret på alla dessa frågor, hade vi säkert haft betydligt färre antal dödsfall per år.
Citera
2018-05-20, 20:52
Avslutad
]
Citat:
Ursprungligen postat av MercuryMan94

Alla kvinnor som nyttjar jouren har ju inte arbetat ideellt inom den? Borde stödet endast riktas mot de som arbetar inom jouren? Jag förstår inte riktigt vad du försöker förklara.
Om det nu inte är någon typ av sexistisk tanke att de saker som en kvinna grundat, endast ska brukas av en kvinna?

Ska alla läkemedel som män uppfunnit endast brukas av män? Alla bilar? Alla maträtter? Kanske ska vi rent av ta ifrån alla kvinnor rösträtt, eftersom de kom inte på demokrati?

Inser du hur sexistiskt ditt argument låter nu?

Får dessa jourer MILJONBELOPP av svenska staten, där en övervägande del av pengarna kommer ifrån Svenska män, är det helt och hållet orimligt att se till att de kan stödja män också? Varför måste vi slösa en massa resurser helt i onödan?

Du har på dig ett par glasögon där du bara kan se kön överallt. Kanske när du blir lite äldre så kan du inse att världen består av individer, och ingen förtjänar att behandlas dåligt pga hudfärg, kön eller etnicitet.
Fast varför ska män prompt ha stöd på kvinnojourer? Det viktiga är väl att de får stöd, inte att det är på en kvinnojour.
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-20 kl. 21:13.
Citera
2018-05-20, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Det kan jag inte svara dig på, och bevisligen inte våra utredande myndigheter heller. Hade de kunnat svaret på alla dessa frågor, hade vi säkert haft betydligt färre antal dödsfall per år.
Färre än nitton kvinnor och två män 2016-2017 alltså. (Varav en man dödats av en annan man)
Senast redigerad av Ipsi 2018-05-20 kl. 21:47.
Citera
2018-05-20, 21:03
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Testosteron är ett hormon som förenklat skapar muskler/ sexdrift. De styr inte människors logik, impulskontroll och det gör inte män aggressiva. Finns åtskilligt med studier i ämnet.
Tvärtom faktiskt män med lågt testosteron kan bli arga som bin.

Varför mäns aggressioner mer ofta tar våldsamma uttryck än kvinnors har garanterat med helt andra saker att göra.

ehh ? så en man som rullas in på akuten med knivstick samt en kula i pannan kan lätt misstas för en "olycka" jag tror faktiskt man är skickligare än så att bedöma vad som är självförvållat eller inte.
Testosteronnivån har inget med våldet att göra, där har du helt rätt, men nu finns det ju studier som visar att det är vanligare att kvinnor tar till våld i relationer än vad det är att män gör det:
Att män är "bättre" på att använda våld och oftast klarar att tillfoga mer skada är en helt annan sak...
Vad säger genusforskningen om kvinnors våld i relationer, beror den på skadliga kvinnonormer eller finns det en annan förklaring?

Om någon kommer in med en kula i pannan så hamnar dom i 99,9 fall i kylrummet i väntan på politivagnen för transport till rättsmed.
I det fall att någon lever så är det inte prio ett att fråga vem som gjort det.
Jag skulle nog uppskatta att mer än 50% av fallen där en kvinna kommer in skadad efter våld i relationen så uppger man en annan anledning eller vill inte anmäla.
I dom fall där det är män som kommer in är det större andel som "gått in i dörren" eller "ramlat i trappan" eller inte vill anmäla.

Citat:
fel, "all forskning pekar inte mot detta"
sen kan vem som helst fatta att blir det mer ofta kivnnan som ska ansvaa för barn/ hem och mycket mindre fadern, så kommer detta ge utslag i inkomsten för kvinnan.
och jag tillhör nu den kategori som anser att denna norm i samhället gällande vem som ska göra vad är en form av ...ta-da!! diskriminering.
Vi har avtalsenliga löner när det gäller alla yrken i Sverige, vill du ha mer än avtalet så är det en förhandlingssak.
Nu finns det ingen ute i samhället eller någon myndighet som tvingar en kvinna att ta mer ansvar för barn eller hem så om du upplever att du gör mer med barn och hem och därmed tjänar mindre under din livstid så borde du "slåss" med din sambo om detta...vi andra har inte med ditt privatliv att göra.
Du kanske skulle kasta ut din gubbe och skaffa dig en som vill ha ett jämnlikt förhållande...eller hoppas du att "samhället" på något sätt skall tvinga honom att ha ett förhållande och dessutom ett rättvist sådant?

Om du blir diskriminerad av din sambo i ditt förhållande så är det bara en person som kan göra något åt det...Ta Da...du själv.

Citat:
fast jag har inte et skit människofientliga åsikter, jag utmanar dig att finna detta och länka. Jag har 15 000 inlägg på detta forum, sätt igång och leta.
Om nu feminismen/vänstern anser att man inte får diskriminera någon på grund av hudfärg, sexuell läggning eller könsidentitet och anser att om en transman påstår att han är kvinna så är han det och skall behandlas som en kvinna...borde inte detta göra att han skall ses som en kvinna och få hjälp av kvinnojouren?
Eller är det ok med transfobi när det kommer till kvinnojourer?
Om så, finns det fler tillfällen då det är tillåtet att diskriminera eller kränka transpersoner?

Citat:
precis min åsikt. och eftersom kvinnojourer existerat under extrem lång tid enbart driven av ideellt arbetande kvinnor utan det minsta bidrag från staten, så kanske män helt enkelt ska sätta igång och jobba med att starta jouer samt söka bidag? Istället för att sitta här och kräva del av kvinnojorernas bidrag?
Nu finns det ju mansjourer som har gjort just detta(även om dom inte är många) men ingen av dessa har beviljats stöd...
Har genusvetenskapen någon förklaring till varför samhället inte vill hjälpa utsatta män?

Citat:
Inget problem, starta en! det få ju vara var och ens jours eget beslut. så kan ju de som tycker detta är ok söka sig dit.
Jag har inga problem med att kvinnojourerna fungerar som dom gör idag om dom själva finansierar allt, men nu är dom flesta finansierade av Socialstyrelsen som fördelar statsbidragen om det ändrats senaste tiden.
Dessutom så betalar i princip alla kommuner för platserna där genom socialen.

Så varför har inte våra kommuner några avtal med dom mansjourer som faktiskt finns och varför för dessa inget stöd av staten?
Jourhemmen ser säkert olika ut över Sverige men få använder nog tältsängar...
Så här ser det ut i min kommun...
http://frideborg.se/boendet-3/
Tittar du på kommunens hemsida så hittar du mycket om hjälp riktat till kvinnor, barn och invandrare(hederproblematik...men hittar du något riktat till män?
https://www.harryda.se/omsorgochhjalp/akuthjalp/valdochhot.4.6007362914aea88947a3769.html
Jag tvivlar på att du hittar annat än möjligtvis ett fåtal kommuner som har med något om hjälp till män.
Om hjälpen finansieras av skattepengar så borde väl det finnas en väg och en plan att hjälpa alla eller?
Citera
2018-05-20, 21:15
Medlem
Citat:
Fast varför ska män prompt ha stöd på kvinnojourer? Det viktiga är väl att de får stöd, inte att det är på en kvinnojour.

Självklart, jag tänkte mer i linjerna i att effektivisera resurserna.

Istället för att starta en ny mansjour i alla kommuner så borde det ställas krav att samtliga jourer även kan stå till hands för män. Detta skulle nog vara den optimala lösningen rent kostnadsmässigt, och som ett plus så har kvinnojourerna mycket erfarenhet att hantera dessa problem.

Jag är av den åsikten att istället för att vi ska försöka segregera män och kvinnor så borde vi ena dem och tillsammans gå emot samtliga personer som inte klarar av att respektera and människor.

Det borde alltså vara Män och kvinnor mot kriminella istället för män mot kvinnor.
Citera
2018-05-20, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MercuryMan94
Självklart, jag tänkte mer i linjerna i att effektivisera resurserna.

Istället för att starta en ny mansjour i alla kommuner så borde det ställas krav att samtliga jourer även kan stå till hands för män. Detta skulle nog vara den optimala lösningen rent kostnadsmässigt, och som ett plus så har kvinnojourerna mycket erfarenhet att hantera dessa problem.

Jag är av den åsikten att istället för att vi ska försöka segregera män och kvinnor så borde vi ena dem och tillsammans gå emot samtliga personer som inte klarar av att respektera and människor.

Det borde alltså vara Män och kvinnor mot kriminella istället för män mot kvinnor.
Fast nu vill ju de flesta kvinnojourer inte alls detta, vilket man måste respektera.
Citera
2018-05-20, 21:25
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Färre än nitton kvinnor och två män 2016-2017 alltså.
Att män är "bättre" på att skada eller döda är ingen nyhet och jag försvarar inte mäns våld...men hur många av dessa fallen startade med att kvinnan slog mannen?
Inte för att dom förtjänar att dö eller misshandlas svårt på grund av att dom tar initiativet till våld, men är inte kvinnors våld mot män en del av problemet här?
Hade inte kvinnor slagit mannen först så hade kanske färre kvinnor misshandlats eller dödats.
Citera
2018-05-20, 21:30
Medlem
[quote=MercuryMan94|64104321]
Citat:

Du gör extremt många generella ologiska antaganden. Vad du anser förändrar inte verkligheten per automatik, men eftersom du verkar besitta den åsikten så tycker jag att vi inte ska gå in mer på det området. Spela schack med en duva och så vidare...
nej var exakt gör jag dessa ologiska antagen? precisera dig tack.

vi vänder på det så kanske du föstår hur jag tänker lättare.

om en man får ett barn, och han gärna vill vara hemma med detta barn, men hans fru säger nej, du är man! du ska stå för pengarna, jag ska ha hela tiden!, gå och jobba med dig...och hans arbetplats, föräldrar, vänner etc. förväntar sig samma och skrattar ut honom....anser du då att man behandlar denne man på ett annat sätt som förälder än man behandla hans fru? och är att behandla någon annorlunda enbart baserat på kön = diskriminering ? eller är det inte?

Citat:
Ursäkta mitt ordval, ordet jag sökte efter var sexistiska åsikter. Sen skulle vi kunna sitta och dividera här ifall att vara sexist är människofientligt eller inte, men jag drar tillbaka det påståendet i alla fall.

helt ok. För din kunskap jag är heller ingen manshatare.

Citat:
Alla kvinnor som nyttjar jouren har ju inte arbetat ideellt inom den? Borde stödet endast riktas mot de som arbetar inom jouren? Jag förstår inte riktigt vad du försöker förklara.
Om det nu inte är någon typ av sexistisk tanke att de saker som en kvinna grundat, endast ska brukas av en kvinna?

Ska alla läkemedel som män uppfunnit endast brukas av män? Alla bilar? Alla maträtter? Kanske ska vi rent av ta ifrån alla kvinnor rösträtt, eftersom de kom inte på demokrati?

Inser du hur sexistiskt ditt argument låter nu?

Får dessa jourer MILJONBELOPP av svenska staten, där en övervägande del av pengarna kommer ifrån Svenska män, är det helt och hållet orimligt att se till att de kan stödja män också? Varför måste vi slösa en massa resurser helt i onödan?

Du har på dig ett par glasögon där du bara kan se kön överallt. Kanske när du blir lite äldre så kan du inse att världen består av individer, och ingen förtjänar att behandlas dåligt pga hudfärg, kön eller etnicitet.

ok, jag märker att du inte helt följt med i diskussionen som varit innan.

men jag vänder på denna också:

Anse du det vara jämställt om alla som jobbar politiskt/ ideellt med att ta hand om misshandlade/ skyddsbehövande människor ska vara 95% kvinnor?

För vaken ajg eller Ipsi som svarat och resonerat i stort i samma banor som jag ( enligt mig i vart fall)
ha uttryckt en åsikt att skyddslösa män inte ska få hjälp eller inte behöver hjälp eller inte ska ha bidrag från staten. Det ska de självfallet.
Vad vi säger är ett svar till TS och den satta rubriken.
Varför ska specifikt feminister/ kvinnor bry sig om dessa skyddsbehövande män, varför inte lika gärna antifeminsiter/ män? Ingen koppling gjord i övrigt.

Vidare alla dessa kommersiella produkter du nämner
1. de är gjorda för att kvinnor även ska köpa dem, så lite dålig liknelse.
2. De har kunnat göras pga frugor i alla tider har skött dessa uppfinnande mäns hemservice.
så för att vända igen på saken:
Ska dessa män då ha någon rätt till barn? städat hem? matlagning? diskad disk, rena kläder, bäddad sänt... etc. eftersom han inte gjort ett skit arbete med dessa saker?

Vidare...alla dessa miljner till kvinnojourer, du kan ju lika gäna se det som att de är pengar som betalas PGA misshandlande män, dvs TILL män eller hur?
För om dessa kvinnor kunde välja slippa bli misshandlad elle få bidag fö att tvingas flytta pga dödshot till en trång jour, vad tro du de valt?

Get the point?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in