Citat:
Ursprungligen postat av
Tankebrott
Att framställa personer som "särskilda risker" leder till myter om att det skulle vara nödvändigt att utrota dem oavsett om du kallar det för ett "försvar" eller inte. Ordvalet är inte viktigt. Innehållet är viktigt.
Du avviker dock från innehållet. Innehållet är hur vi förhåller oss till mäns respektive kvinnors olikheter och vi pratar inte om mytomspunna olikheter utan om faktum som att män och kvinnor har annorlunda fysik samt annorlunda kemicykler.
Din tankevärld kräver ett neutralt stadium som inte existerar. Du kan inte ens presentera ett funktionellt alternativ till ett sådant här ansvar - som både kvinnor och män i praktiken tar hela tiden - och behöver hänvisa till alternativa verkligheter med extra allt för att bygga motargument.
Citat:
Att föra alla premisser till sina konsekvenser är nödvändigt för vetenskap. Det är inte manipulation.
Absolut men inte genom att ta textpassager ur sitt kontext. Det är manipulation och en icke legitim premiss för diskussion.
Den här textpassagen "det finns ingen som kan ställas till svars för hur evolutionen har format oss" ska läsas i ett kontext där jag redan har förklarat,
upprepade gånger, att evolutionens resultat kommer med ett ansvar.
Hela min formel bygger på ett sådant ansvar... så att plötsligt påstå att jag skulle legitimera diverse försvar som "jag kan inte rå för det" - bara för att den aktuella textpassagen skulle kunna tolkas så i ett vakuum - är ohederlig manipulation.
Förstår du inte sådant här så är du inte kapabel till att falsifiera någonting. Du kan inte förändra objektet medan du falsifierar det - då falsifierar du inte längre samma objekt.