2020-12-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Gick han på stan? Vid bakhållet fick han visa upp händerna väl? Inga fickor på jackan Höll han synligt i en 30 cm stor ficklampa? Han hade ju pannlampa att se bra ut med.

Bra du ifrågasätter men den behövde väl inte vara 30 cm? Det är den längd du pratar om. 18-20 cm var den han beställde från Kina.

Han hade kunnat ha den innanför jackan eller i bakfickan/byxlinningen.
Citera
2020-12-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänk på skadorna på trädstammen som verkade vara en syren. Det är ett väldigt hårt träslag. Jag vet själv när jag ska såga ner lite äldre stammar. Tänk också på att skallen är spräckt till den grad att åk misstänkte att det saknades bitar av skallen.

Jag tänker också på att det finns en bild i FUP, där SD har lagt en skivstång på en ställning och utredarna har markerat denna. Ett grövre tillhygge borde ge en annan typ va skada, där man möjligen skulle kunna avgöra bredden till ett bredare tillhygge än skivstången?

Tillhygget måste också ha hållit ihop, inte spräckts.
Personligen tror jag mer på ett hårdare och tyngre vapen med större hållfasthet. Kanske längden på en skivstång är besvärande, både för dådet men också förtransport. Men det kan vara just det som har orsakat skadorna på trädstammen och det förlängda dödsförloppet; dvs att det är otympligt ur träffsynpunkt. Man behöver ha viss distans, men ändå kunna få tillräcklig precision. Och inte träffa annat i omgivningen innan man träffar offret.

Jag kan ha fel.
Har haft många fel i denna tråd.

Jag tror att det cylinderformade tillhygget
Ja, det torde vara mera sannolikt. Ett tyngre föremål.Cylinderformat med diagonal.Och kanske inte helt enkelt att träffa rätt. Bekräftat från säker källa: använts professionellt som vapen i yrket.Nej, inte skivstång.
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-09 kl. 14:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, inte som jag sett.
Det finns bara från före mordet och sedan till Arlanda.

Vid storstädningen kördes det också till återvinningen, men det var ju långt efter, den 24 maj var det väl.

Ok så summa summarum är att både mattor och ficklampor har man missat utreda närmare i utredningen.

Matta kan alltså ha funnits kvar i bostaden 14-15/5, efter loppisen alltså. Finns väl ingen kartläggning hur släpet hanterades 13(då det enligt uppgift kan ha lastats efter loppis)-15 maj heller eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det torde vara mera sannolikt. Ett tyngre föremål.Cylinderformat med diagonal.Och kanske inte helt enkelt att träffa rätt. Bekräftat från säker källa: använts professionellt som vapen i yrket.

Vad menar du med ”diagonal”?
Citera
2020-12-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Bra du ifrågasätter men den behövde väl inte vara 30 cm? Det är den längd du pratar om. 18-20 cm var den han beställde från Kina.

Han hade kunnat ha den innanför jackan eller i bakfickan/byxlinningen.
Ja, bakficka alt innerficka..Påvisar inte obduktionen att det var ett föremål runt 30 cm?
Citera
2020-12-09, 14:19
Medlem
Citat:
Vad menar du med ”diagonal”?
I FUP står det om märken på offret cylinderformade och det finns även märken ( vet ej exakt vart) som är diagonala.
Citera
2020-12-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ja, bakficka alt innerficka..Påvisar inte obduktionen att det var ett föremål runt 30 cm?

Men då måste det vara 30 cm långa märken eller?

Hur ska de kunna avgöra att mordvapnet var av en viss längd? I såna fall är det ju bara en teori de har.

Men som sagt, ficklampan kan ha varit 30 cm, tyngre också och då även effektivare som tillhygge.
Citera
2020-12-09, 14:23
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Så tänker jag. Pannlampan i all ära men han säger ju själv i förhör att han har ficklampor bara dagar innan mordet. Vid bakhållet pratar de om att han hade med sig ficklampa/ficklampor. Npn modell större. Det kommer en leversns från AliExpress på en icklampa typ veckan innan mordet?

Men får inga tagna i beslag och inga frågor på det i 19(!) förhör?

Vansinne...

Teorin om ficklampa har varit upp för diskussion i tråden ett antal gånger och det ligger helt i linje med SD:s personlighet att använda något som ingen i området skulle reagera på att han har.

SD uppgav till polisen på natten till lördagen att han hade ficklampa och det hade nog inte de hotfulla. Polisen tyckte att han hade ett skumt avvikande beteende och den ena beskrev honom som att han gav dryga svar och det är ju verkligen ett signum för SD. Hade dessa Mållgans funnits på riktigt borde SD oroat sig för att de kunde varit beväpnade med kniv eller skjutvapen. Istället för att smyga i skogen borde han sett till att kontrollera att Lena var i säkerhet eftersom han hade lurat ut henne genom att påstå att cachen Absolute X-mas låg för synligt.

En ficklampa i stål kan vara det ultimata vapnet att attackera med för den rasande hänsynslöse mördaren. Fast hen hade nog inte räknat med hur mycket mer kraft och tid det krävdes för att lyckas, men hen hade bestämt sig och efter minst 17 slag avslutas raseriet med att stampa på hennes kropp ett antal gånger med skyddsbeklädda skor? Kanske det var de nya pjäxöverdragen som ingen verkar ha hittat i beslagslistan - inte heller ficklampor?

Modus operandi och avsaknad av erkännande säger att mördaren är kall som stål. Blodsmaken i munnen som SD känner kanske är ett starkt etsat minne från mordet? Må rovdjuret inte väckas igen.
Citera
2020-12-09, 14:25
Medlem
Citat:
I FUP står det om märken på offret cylinderformade och det finns även märken ( vet ej exakt vart) som är diagonala.

Jag får läsa protokollet för jag förstår inte det här med diagonala märken.
Citera
2020-12-09, 14:26
Medlem
Citat:
Men då måste det vara 30 cm långa märken eller?

Hur ska de kunna avgöra att mordvapnet var av en viss längd? I såna fall är det ju bara en teori de har.

Men som sagt, ficklampan kan ha varit 30 cm, tyngre också och då även effektivare som tillhygge.
De har sett spår och utgått från att mordvapnet klarar av att ge dessa spår. Ledtråden är ju att vapnet kan göra så det verkar som det är ca 30 cm långt.
Citera
2020-12-09, 14:28
Medlem
Jag har förstått nu vad det var för vapen. För övrigt är jag stort imponerad över bra IT gräv.Wow. Mordvapnets storlek: Ej statisk.Kunde med lätthet stoppas ner i den proppfullla röda 30l ryggsäcken.
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-09 kl. 14:34.
Citera
2020-12-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Teorin om ficklampa har varit upp för diskussion i tråden ett antal gånger och det ligger helt i linje med SD:s personlighet att använda något som ingen i området skulle reagera på att han har.

SD uppgav till polisen på natten till lördagen att han hade ficklampa och det hade nog inte de hotfulla. Polisen tyckte att han hade ett skumt avvikande beteende och den ena beskrev honom som att han gav dryga svar och det är ju verkligen ett signum för SD. Hade dessa Mållgans funnits på riktigt borde SD oroat sig för att de kunde varit beväpnade med kniv eller skjutvapen. Istället för att smyga i skogen borde han sett till att kontrollera att Lena var i säkerhet eftersom han hade lurat ut henne genom att påstå att cachen Absolute X-mas låg för synligt.

En ficklampa i stål kan vara det ultimata vapnet att attackera med för den rasande hänsynslöse mördaren. Fast hen hade nog inte räknat med hur mycket mer kraft och tid det krävdes för att lyckas, men hen hade bestämt sig och efter minst 17 slag avslutas raseriet med att stampa på hennes kropp ett antal gånger med skyddsbeklädda skor? Kanske det var de nya pjäxöverdragen som ingen verkar ha hittat i beslagslistan - inte heller ficklampor?

Modus operandi och avsaknad av erkännande säger att mördaren är kall som stål. Blodsmaken i munnen som SD känner kanske är ett starkt etsat minne från mordet? Må rovdjuret inte väckas igen.

Ja saker är på vift och det är oroande för utgången av detta fall.

Jag var inne på ficklampor modell större i mars:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Maglite D6 är en stabil pjäs. Men detta måste ju vara lampor han ägde vid tillfället. Väldigt nyfiken på hur hans ficklampa modell ”större” från bakhållet såg ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in