2020-03-06, 09:21
Medlem
T34Panzers avatar
Från rättssalen:

FICK KORRIGERA det fetade.

Noas förhör sker med att Stefan Davidsson får lämna salen och vara någon annanstans där han hör. Försvaret kan ändå ställa frågor. Åhörare får även lämna.

Domaren beslutar det med tanke på brottets art och vad Noa blivit anklagad av Stefan för under tiden från 14/5 tills Stefan häktades aug 2019.

Stefan förs ur salen, sammanbiten som om han skulle gråta.
Inget skratt, han var allvarlig.

Han förs in i något annat rum, med bojor och bälte.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-06 kl. 10:09.
Citera
2020-03-06, 09:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så där ja. Även SD fördes ut.

Bra beslut av lagmannen. Stör mig förresten på NA:s rapportering och besvarande av läsarfrågor som bara ska tacka. Fokusera på att rapportera fler detaljer från det som sker i rättegången istället!
Citera
2020-03-06, 09:27
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tror PS misstar sig grovt på SD. Han är inte särskilt empatiskt orienterad som person.

SD:s ”emotionella” bekräftelse av HD i kommunikationen är bara utstuderat och manipulativt.
Det funkar för han vet vilka knappar han ska trycka på då hennes ökade åtrå/kärlek växer.

Som både jag och några till i tråden misstänker är SD:s mål att återuppta relationen med HD för att få bort det ekonomiska strypkopplet hon har på honom.
Som jag ser det, spelar SDs sanna motiv till återföreningen eg. inte så stor roll. Motivet att får bort LW är lika stort eller t.o.m större (?) för SD. Springare trycker på att SD hade fått möjlighet till återförening. Det var "bara ett litet hinder" kvar...

(Jag har bara hunnit läsa de första förhören med SD.)
Citera
2020-03-06, 09:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tolkar det som natten mellan 17-18 maj

151/43:

De*nice informeras om attförhöret gäller att hon i tjänsten hade ett telefonsamtal den 18:e maj gällande enförsvunnen kvinna i Örebro. Samtalet kopplades från henne till RLC.
Hon bekräftar att hon minns samtalet då det sticker ut från andra samtal hon haft. Samtalet inkom under natten då Region Mitt, där Denice arbetar, tar emot samtal tillhörande Örebro.

Ja han var orolig och upprörd. Men operatören tyckte ändå att han uppförde sig avvikande.
Och just att han frågar om KROPPEN hittats, tyckte hon också var udda.
Jag antar att det här skall antyda att JG kan ha känt till något som han inte skulle ha känt till om han inte var gm (eller hade fått information från gm). Lite märkligt dock att hänvisa till polisens sex månader gamla minnesbild av vad JG skall ha sagt, särskilt med tanke på all uppmärksamhet som varit kring fallet och som kan ha påverkat hennes minnesbild. Hade väl varit bättre att lägga fram en utskrift från en inspelning av själva telefonsamtalet här. Kan man hitta en sådan utskrift i fupen?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-06 kl. 09:36.
Citera
2020-03-06, 09:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Lite från gårdagens rättegångsdag:

Domaren säger att han vill betona att vid A’s första förhör är han bara 12.
Vidare säger domaren då vet bara A att hans mamma är försvunnen och inte död.

Ett första förhör med A spelas upp. Han sitter i en mjuk fåtölj med en barnförhörsutredare.
Han stryker handen på filten pratar klart och tydligt, jag uppfattar honom som väluppfostrad.
Han säger tex ”jag vet inte säkert.”

Förhörsledaren frågar vad han gjort idag och A berättar att han varit i skolan för pappa, mormor, morfar, farmor, farmor och farfar har pratat med mig om att det är bättre försöka fast jag saknar mamma.
Ja förlåt att jag jag gråter men mamma va mitt allt.
Men jag hoppas polisen hittar henne, jag vill bara krama mamma och spela tennis igen.

Så jag var på tre lektioner engelska. A berättar utan fråga vad dom gör på engelskan. Sen hade vi idrott det gillar jag. Så var jag med på rasten så, om man tar med rasten kan man säga tre lektioner. Sen hämtade pappa mig.

Vi alla - jag och syskonen sover i pappas dubbelsäng med pappa. Vi kramas och gråter.
Ja du vet att mamma och pappa är vänner, så pappa är med ledsen. Alla är ledsna.

Jag vet ju att mamma och pappa gjorde slut, men min mamma och pappa har alltid fixat kalas. Som i helgen gjorde mamma och pappa smörgåstårta och annat som var gott. Sen hade vi gäster i pappas hus. Det har vi alltid, även syskonen för pappas hus är större än mammas.
Så var det mormor, morfar, farmor, farfar några till kusiner, kommer inte ihåg namn.

Fl: Såg du mamma göra något
A: hon hjälpe pappa att duka och fixa så att allt var fint till gästerna kom. Sen hjälptes mamma och pappa åt att städa efter kalaset

FL: Ah jag tänker gjorde mamma något med mobilen
A: jag vet inte men mamma som ALLA andra har ju alltid mobilen.
F: Vet du om mamma sa men hon hade kontakt med
A: Nä jag frågade inte så jag vet inte. Kanske något men Geo men jag vet inte

FL: I fredags var ni och spela tennis träffa ni någon där.
A: Ja dom som sålde glass, jag och mamma åt glass.
FL: Ah men någon annan
A: nä inte vad jag vet.

FL: När gick du och mamma hem från pappa på lördagen?
A: runt 22 22:30

Fyyy faaaaan, sovit dåligt efter ha hört pojkens förhör.
I dag ska den stora pojken förhöras. Med en önskan om per telefon då han inte orkar se Stefan Davidsson, som han pekat ut den att ha dödat hans mamma.
Rätten ger svar om det är ok kl. 09”

Fy sjutton vad jag har gråtit efter att ha läst det här...
Citera
2020-03-06, 09:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Springare beskriver SDs motiv bra i de första förhören. Han återkommer flera ggr till hur kärleksfullt SD o HD chattar med varandra. HD visar mer och mer att hon åtrår och älskar SD. Lena hotar med att återigen ta kontakt med HD, och ett direkt hot är att om SD åker till USA så kommer hon att avslöja allt för HD. Detta får inte ske, SD såg USA-resan som en nystart för honom och HD.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Brin
Men ändå:
Förhör 2018-05-29,
Aktbil 147,sid 96:

PS Prata ni nånting om den USA-resan då?
MT:Nej det tror jag inte, för den trodde inte hon var aktuell.
PS: Vad sa du?
MT: Hon trodde inte att den var aktuell.
PS: Trodde hon inte att den var aktuell?
MT:Nej.
JR: Varför det?
MT: Därför jag hade sagt till henne att den var inte aktuell. För jag ville själv berätta för Hanna nu äh efter separationen att jag och Lena fortsätter och ha kontakt. Och Lena har sagt att "åker du till USA, då berättar jag för, för Hanna.

Just så! Där har vi motivet, snyggt paketerat i en liten ask.

Det blev akut.
De hade inte informerat många omkring dom om resan.
Medvetet? För att inte det skulle komma till LWs vetskap?
Hon fick nog reda på det i ett väldigt sent skede.

Resan var alltså ”inte aktuell. Men hur länge?
Är det någon som har i minnet eller kan ta fram när SD och LW tar upp att USA-resan blir av?
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-06 kl. 09:42.
Citera
2020-03-06, 09:36
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som natten mellan 17-18 maj

151/43:

De*nice informeras om attförhöret gäller att hon i tjänsten hade ett telefonsamtal den 18:e maj gällande enförsvunnen kvinna i Örebro. Samtalet kopplades från henne till RLC.
Hon bekräftar att hon minns samtalet då det sticker ut från andra samtal hon haft. Samtalet inkom under natten då Region Mitt, där Denice arbetar, tar emot samtal tillhörande Örebro.

Ja han var orolig och upprörd. Men operatören tyckte ändå att han uppförde sig avvikande.
Och just att han frågar om KROPPEN hittats, tyckte hon också var udda.
Var det datumet när SD blev häktad igen?
Enl ett av förhören med Terese hade JG varit till SD:s hus och hämtat sina grejor "för att han inte ville bli inblandad", bla hade han hämtat en cementblandare.
Citera
2020-03-06, 09:37
Medlem
Citat:
Från rättssalen:

Noas förhör sker med att Stefan Davidsson får lämna salen och vara någon annanstans där han hör. Försvaret kan ändå ställa frågor. Åhörare får även lämna.

Domaren beslutar det med tanke på brottets art och vad Stefan blivit anklagad för under tiden från 14/5 tills han häktadesi aug 2019.

Bra du rapporterar!

Gråta? Tror han är väldigt frustrerad för han inte kan kontrollera situationen.

Han ser sig som offret här och totalt oskyldig.
Citera
2020-03-06, 09:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tror PS misstar sig grovt på SD. Han är inte särskilt empatiskt orienterad som person.

SD:s ”emotionella” bekräftelse av HD i kommunikationen är bara utstuderat och manipulativt.
Det funkar för han vet vilka knappar han ska trycka på då hennes ökade åtrå/kärlek växer.

Som både jag och några till i tråden misstänker är SD:s mål att återuppta relationen med HD för att få bort det ekonomiska strypkopplet hon har på honom.

Nja om SD tänkte ekonomiskt kunde han lätt bytt partner. Skulle tro att en pastor tjänar mer än en sjuksköterska som dessutom bara orkar jobba deltid.

SD kan mycket väl älska och vilja ha åter sin fru och äktenskap sedan 21 år tillbaka. Så många år plus gemensamma barn skapar ett band och en djupare kärlek som SD svårligen kan känna för LW. I synnerhet inte när deras relation från första början grundar sig på fysisk attraktion och inte på djupare själslig nivå.

Jag tycker det framgår tämligen klart att HD är och alltid varit kvinnan i SD:s liv. LW bara var ett andrahandsalternativ som fick duga tills HD blev frisk. Lena är själv medveten om detta och anklagar SD för att ha utnyttjat och sedan kastat bort henne direkt när HD började tillfriskna. Du får läsa deras chattar igen
Citera
2020-03-06, 09:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Från rättssalen:

Domaren beslutar det med tanke på brottets art och vad Stefan blivit anklagad för under tiden från 14/5 tills han häktadesi aug 2019.

Jag frågar mig om han grät när AW vittnade?

Läste chärmdumpar på sms som SD hade haft med någon vän efter mordet,där SD uttrycker att han inte känner sorg över att L*ena är död. Sedan skriver han till vännen: Skrämmande. Minns tyvärr inte vem det var till.

Han har också skrivit många gånger till vänner att han pga av att han är misstänkt (underförstått) aldrig får tid att sörja. Minns inte orden, men de är lika stackato formulerade och repetitiv som en skiva som hakat upp sig; "värst för L*ena förstås", som han säger på slutet av varje sms för att han vet att det är sådant man säger.

Jag tror inte alls att han sörjer L*ena och om han nu känner sig ledsen är det för honom själv. Att han vet att allmänheten tycker att barn har högsta status i det här fallet och att han förlorar sitt Mr Nice ansikte. Det värsta som kan hända.
Citera
2020-03-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Som jag ser det, spelar SDs sanna motiv till återföreningen eg. inte så stor roll. Motivet att får bort LW är lika stort eller t.o.m större (?) för SD. Springare trycker på att SD hade fått möjlighet till återförening. Det var "bara ett litet hinder" kvar...

(Jag har bara hunnit läsa de första förhören med SD.)

Nja det gör det till viss del. Kanske ett Liljeholmens hinner gå upp för HD innan hon når vittnesbåset.

Sant att SD:s strategi väger lika mycket både för att få bort LW och återförenas ekonomiskt med HD.

Motivet eller slutmålet är enligt mig uteslutande egoistiskt. Tro något annat är naivt i detta fall.
Citera
2020-03-06, 09:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det fetade. Menar du att han är så pass verklighetsfrånvänd och psykotisk att han inte minns att han mördat henne? Kan vara möjligt enligt det jag läst om psykoser. Dom kanske skulle köra det försvaret vid rättegången.

Du jobbar i motvind i detta fall Draifos. Satan vad motvind du har. Det var enklare att så tvivel i Kajs mardrömsåtal. Men det är bra att ha en kritiskt granskande part här för att kunna upptäcka hål i åtal före rättegång. Det är nyttigt.
Nej, jag spekulerade utifrån möjligheten att SD talar sanning i förhören, och att han i så fall inte har något med brottet att göra. Försökte väl hitta en möjlig förklaring till hur SD skulle ha kunnat bli så här oerhört misstänkt givet att han inte är gärningsmannen. Någon "motvind" känner jag inte av, eftersom jag till skillnad från många andra inte driver någon speciell linje. Jag hör alltså till den minoritet som gärna vill se objektiv bevisning innan jag tar ställning i skuldfrågan, och någon sådan har jag inte sett ännu.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-06 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in