2020-03-06, 02:15
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jerry en stor bullrig klant, som inte tänker särskilt långt.
Svårt att hålla tyst....hans ”insatser” gör nog ofta mer skada än nytta.

Han ringde till polisen mitt i natten och betedde sig högst märkligt:

”Hon har fått många samtal i tjänsten med personer som är oroliga för en anhörig. Då hon pratade med mannen agerade han på ett sätt som skiljde sig mot hur andra brukar prata. Han var mer stissig och stressad samt ställde frågor på ett konstigt och intensivt sätt. Det var som att han inte accepterade att hon inte kunde lämna ut någon information till honom och att han ville veta mer än att bara försökta ta reda på om kvinnan levde. Det utmärkte sig då andra brukar vara förstående medan han var ihärdig. Samtalet med mannen pågick under minst I0 minuter. ”

De*nice uppfattade det som att mannen ville ha svar på vilka adressen man letat, var på adresserna man letat samt om man hittat kvinnans kropp. Mannen frågade inte om kvinnan hittats vid liv utan frågade om "hennes kropp hade hittats". I samband med det nämnde han de olika adresserna. Hon hakade upp sig på att han frågade om man hittat hennes kropp. ”

Vilket i princip bekräftas av JGs polisbekant Marco:

”Marco gav rådet att Jerry skulle hålla sig utanför och inte engagera sig. Marcos erfarenhet gällande Jerry är att han brukar "lägga näsan i blöt" lite för mycket för hans eget bästa då han
är känslig och har lätt för att engagera sig och att det då kan få jobbiga konsekvenser för honom.
Marco har egen erfarenhet av det när de dömt innebandy tillsammans och även när Jerry kommenterat inlägg och åsikter på klubbens hemsida. Marco har ibland fått medla och ställa till rätta för sådant som Jerry uttryckt i "stridens hetta" och inte tänkt sig för. Det har handlat om åsikter och missförstånd och inget av allvarligare karaktär.”

När ägde detta telefonsamtal rum? Ber om ursäkt om dum fråga, men har inte hunnit dit i FUP än. Kan ju tolkas som att JG är riktigt nervös då han börjar undra om kompisen SD utnyttjat honom till något han kan få skulden för. Han ger iaf inte intryck av att vara orolig för LW om han bara frågar upprepat om kroppen, inte om hon är vid liv. Adderar man detta till det här vi tidigare diskuterade om i tråden kring hans agerande där under de första dagarna, omständigheterna för när han gick ut till vänner med uppmaningen att inte leta efter LW samt hänvisade till MP osv... så blir det ju lite märkligt. Kan tyckas.
Senast redigerad av Philomena 2020-03-06 kl. 02:24.
Citera
2020-03-06, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för informationen! Nej, jag menade inte att principerna i GC skulle lämpa sig för mord men att GM(s) skulle kunna vara inspirerade av att t ex gömma föremål klurigt, tänka i koordinater osv då de verkar ha andats GC dygnet runt. Ungefär som du skriver om mystar. Var så jag menade men uttryckte mig kanske klumpigt då jag inte är så insatt alls i sporten.

När i tid vandaliserades LWs cache? Var det för länge sedan eller mer nära inpå mordet?

En sak som jag inte riktigt förstått är varför inte, ifall GM(s) är inom GC-kretsar, man begick det hemska dådet i något mer avskilt friluftsområde eller i någon djup skog med tanke på alla risker som måste ha funnits med att ta livet av en människa mitt i ett villaområde en stilla vårnatt. Man tänker sig ju att GC:are är friluftsmänniskor med god kännedom om var det kunnat ske olyckor. Men visst, då kanske alla vetat om att LW skulle iväg med någon och det hade inneburit en risk att förknippas direkt med att hon dött ifall GM(s) misslyckats med att få det att se ut som en olycka.

Nu verkar mordet istället nästan planerat och repeterat i en annan del av villaområdet den 11 maj. Ville SD få det att se ut som om LW dödats av något ungdomsgäng? Kanske lägga skulden på något av de barn hon arbetade med på Nova? Samtidigt så känns övervåldet 17 slag mot huvudet inte så planerat och smart. Men det kanske bara var planerat i allmänhet men att det blev just där och då var oplanerat?

Jag har funderat om det kunnat vara så att SD planerat att "bli av med" LW under en längre tid då hans dubbelfruande med både HD och LW inte höll i längden, och det inte längre var kul att trigga de två kvinnorna mot varandra utan mest innebar att han fick höra på bådas klagan. Men att mordet, när det ändå skedde, berodde på att HD smög efter SD om han gick för att möta LW en sista gång innan deras resor. Varpå HD tappade det totalt och var den som utförde mordet trots SDs tidigare planering? Men Hiding verkar ju säker på sin sak.

Klart är iaf att USA-resan verkar ha varit en av de saker som var mycket laddade just där i dagarna kring mordet, sett till det ultimatum som LW ska ha ställt. Då vi spekulerat så mycket om vem som skulle åka med vem och ifall någon ställt ultimatum osv, varpå tråden blivit otrevlig och knäpp så känns det ju som att det ändå ligger något laddat i resan. Hade SD lovat HD en nystart och återföreningsresa till HD samtidigt som han lovat en förlovningsresa till Kilimanjaro till LW? Snacka om att måla in sig i ett hörn och bita sig själv i svansen.

Hon upptäckte att den var vandaliserad 5/3 -18. Hände månne något speciellt då eller dagarna precis innan?

Jag tror det hade inneburit risker att ta livet av henne under en cachingtur. Det gick inte att garantera att hon inte läckte information under sitt ständiga chattande på mobilen. Sedan verkar de ju ha delat sina positioner med varandra on-line.

Det omedelbara motivet är svårt att se. Om vi nu antar att allt detta skedde inom ”triangeln”, så är det ju svårt att frigöra sig från tanken att USA- eller Norgeresan hade med saken att göra. På ett eller annat sätt.
Citera
2020-03-06, 03:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Aktbilaga 150, s 689-702.
Förhör med Aströ*m, Hel*ena

Lenas cacher har granskats av olika reviewers. Jona*s Da*hl in är den reviewer som är mest
produktiv. Hele*na menar att han granskat flest av Lenas cacher dels är en tillfällighet, dels
utifrån att han velat granska hennes cacher.
Hel*ena har tagit del av ett mail från Jo*nas innehållandes information om att de som reviewers
inte får delge hemlig information de har tillgång till via sitt reviewerkonto till utredningen.

Hele*na säger att hon kommer att visa informationen för utredare utifrån att ett rör mordet på
hennes vän.

Den 13:e maj skapade Lena tre cacher som aldrig blev klara och aldrig publicerats offentligt.
Jona*s är den reviewern som godkänt de reservationerna
Cachnamn: "Katt åt racerbil"

Cachen skapades: 13:e maj -18.
Cachen är inte publicerad.
"To*ra No*rik", Jon*as Da*hlin, skriver 2018-05-13 att cachen är reserverad. He*lena säger att
Jo*nas och Lena sannolikt hade en privat chatt gällande den cachen. Jo*nas har berättat att det
var den sista cachen som Lena arbetade aktivt i, vilket Hel*ena förde vidare till polisen.
Cachen är kopplad till ett träd som blixten slog ner i vid ett oväder i närtid.

Cachen: "Nötknäckarkalendern -Absolut Chris/mas 2017-03"
I den arkiverade loggen framgår att Hanna loggade cachen 9 april -I 8 med en utförlig text
kring kontosplitten från TeamDavidsson till SysterHax och HerrTeamDavidsson. Denna logg har sannolikt Lena raderat. Den I 0:e juni loggade "SysterHax"
åter cachen med ett nytt meddelande i loggen. He*lena har hört från flera
andra att det fatum att Hanna loggat Lenas cacher efter hennes död anses vara magstarkt
utifrån att Lena själv tog bort Hannas loggar.

2017-12-03 12:00 var flera personer på platsen och var "FTF" (First to Find). Gänget bestod
av Pet*er Ka*brio, "ma*sesa_", "Bass*e05", "TeamDavidsson". "Mas*esa_" är S*ara Se*ling som är
flickvän till Pet*er. "Bas*se05" är Pe*ters son.

Cachen, "Ord som beskriver världen".
Lena har raderat Hannas loggande av cachen.

Hel*ena tror att det faktum att loggremsan inte är vid cachen utlösts av något. Det kan
vara så att Lena blivit förbannad på någon eller något, hon hade ett humör och kunde bli arg.

...det enda skäl vi kunde komma på till att L W själv skulle ha tagit in den där loggremsan, ...är den rätt... infekterade loggdispyten som fanns mellan softpocahontas/L W och systerhax/HD.
Jag pratade ju i telefon med båda parter 8/4 (jag ringde L W för att prata om flera saker vi hade "på G", HD ringde mig som reviewer för att rådgöra kring loggandet) och uppmuntrade dem till eftertanke med kommentarer som "låt saken vila ett par dygn innan du ev. agerar", "välj dina strider" och "man väljer själv vad man vill bli ihågkommen för".
Jag såg loggar komma och gå på några cachesidor och fick känslan av att båda ville ha "sista ordet" i frågan,
Citera
2020-03-06, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Han säger att han kom till gymmet 21.30.
Gymmet stänger 22. Skulle han hinna både gymma OCH bada/simma?
Han kan ju inte ens förklara för utredarna varför han har badbyxorna på sig och bar överkropp på selfien.
Han berättar ju om allt annat han gör den kvällen. Allt utom att han simmat.
Kan bilden vara tagen vid ett annat tillfälle än på just den kvällen?
Bilden på Södra Vattentornet är den verkligen tagen vid 22-tiden, som jag minns bilden verkar det vara ljust ute. Något mysko är det med att han varit vid Gustavsvik just vid dessa två datum.
Citera
2020-03-06, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men varför finns den inte med i beslaget då?
Och om du just har sått gräsmattan, varför gömma den längst bak i garaget om man ska resa bort, särskilt som det var så hett.

Vad är vitsen att ta med den i åtalet?
Har SD växthus? Jag har för mig att han vid förhör sa att vattenspridaren var där och låg lågt ner efter golvet (som förklaring varför inte grannarna sett den).
Citera
2020-03-06, 04:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Aktbilaga 150, s 703-708.
Förhör med Ast*röm, L*ars.

La*rs kännedom om Lenas vänskapskrets och relationer
Lena hade ett otroligt stort kontaktnät. Hon kunde träffa en person vid ett tillfälle och bli nära
vän utifrån det. Hon var snabb på att snappa upp kontakter. L*ars tror att Lena haft närmare
kontakt, ev. kärleksrelationer till bl.a. Jo*nas Da*hlin, M*ats La*rsson, Stefan Davidsson och
Jim*my Holmq*vist från Stockholmstrakten. Jim*my har hon haft mycket kontakt med på slutet.
Jö*rgen Joh*ansson från Umeå har Lena också haft kontakt med. L*ars uppfattning är att alla
män som figurerat runt Lena vad gäller kärleksrelation är andrahandsval efter Stefan
Davidsson.

Jörg*en Joh*ansson (geocachingalias: Mr V*inter)
L*ars känner inte Jö*rgen närmare och har bara pratat med Jör*gen vid ett tillfälle. Det var när
Jö*rgen kontaktade honom och berättade om den information som L*ars senare mailade till
polisen. Jörg*en visste om att La*rs bor i Örebro och att han kände Lena.
De har setts på något event och endast hejat. Jör*gen berättade när han ringde La*rs att han och
Lena haft en relation och att de pratat i telefon väldigt mycket på senare tid. De har pratat
både morgon och kväll och även när Lena varit på väg till och från träning. Jör*gen nämnde
även att han hade några telefonsamtal inspelade mellan honom och Lena. La*rs vet inte hur
länge kontakten varit så. La*rs tror inte att de varit ett par p.g.a. avståndet mellan dem.

Jerr*y har sagt att han skjutsat Stefan och Hanna en gång efter att de kom hem från USA. Den
29:e maj skrev Jer*ry att han körde S och H i fredags (25:e maj). Han skjutsade hem dem till
deras hus, tror La*rs. Han vet inte vart de åkte ifrån. Enligt Jer*ry uppmärksammades det på
Flashback utav någon granne som skrev att de kom med Je*rrys bil.

Vad känner La*rs till om Stefan och Lenas relation?
Lena och Stefan har haft en relation sedan flera år tillbaks under tiden som Stefan var gift
med Hanna. Lena såg Stefan som sitt första val. Hon kunde inte släppa tanken på att vara med
honom och hoppades in i det längsta att det skulle bli dom.
Hon hade andra kärleksrelationer
under tiden men La*rs uppfattar de relationerna som andrahandsval för Lena i avvaktan på att
Stefan skulle lämna Hanna. La*rs uppfattar det som att relationen var pågående och inte
avslutad som det förespeglades.

När fick Lar*s reda på deras relation?
Några amerikanska gäster kom till Örebro och deltog i GeoTouren i juni -17. I och med att
Hel*ena och La*rs är reviewer så ordnade de en träff hemma hos sig efter eventet. De bjöd in
amerikanarna och makarna Davidssons. Lena fick reda på det och frågade La*rs och Hele*na
om inte även hon kunde få följa med.
De tyckte att det var en självklarhet och bjöd även in
henne. Då alla gästerna var på plats sa makarna Davidsson plötsligt att de inte kunde vara
kvar och att de skulle gå hem. De gav ingen närmare förklaring till varför och även Stefan
och Hannas dotter Wil*ma ställde frågan, så att alla hörde, men de sa bara att de måste gå. Det
uppstod en konstig situation och alla var frågande till varför Davidssons så hastigt lämnade.
Amerikanarna, Lena, Hele*na och La*rs var kvar resten av kvällen.
Senare under kvällen berättade Lena om sin relation till Stefan och att de haft ett förhållande
vid sidan om under en tid. Enligt Lena kände Hanna till att Stefan och Lena haft en relation
men att Hanna trodde att den var avslutad. Hanna hade förbjudit Stefan att ha kontakt med
Lena på något sätt och Stefan fick inte heller vistas på samma plats som henne, inte ens vid
events. Lena uttryckte att hon var väldigt sur över detta och situationen som helhet. La*rs
tänkte att det ändå var en ganska naturlig reaktion från Hanna.

La*rs vet att Lenas och Stefans relation fortsatt under hösten -17 och även fortsatt fram till
våren -18 fast den officiellt var avslutad. Lar*s uppfattning är att Hanna under denna tid
trodde att det var avslutat. Ett exempel är då Lena och La*rs i september -17 var och hälsade
på Jon*as Dah*lin i Örnsköldsvik och var på ett event tillsammans. När La*rs och Lena åkte hem
därifrån skulle de logga en burk och hamnade vid en gömma med ett kodlås som de inte hade
räknat med. Lena ringde då till Stefan för att få råd och L*ars märkte på sättet de pratade med
varandra att kontakten inte var bruten och att det inte var konstigt att de pratade.
Citera
2020-03-06, 05:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Aktbilaga 150, s 708.
Förhör med Ast*röm, L*ars.

Lena berättade för La*rs någon gång under sommaren 2017 om att Stefan lovat Lena att de
skulle förlova sig under våren -18 och att det skulle ske uppe på Kilimanjaro. Det krävdes att
Stefan skulle avsluta med Hanna men det skedde aldrig och Lena var besviken över att han
inte höll det han lovat. Det hände ofta att han lovade saker som sedan inte blev av.

Lena var orolig för att Stefan skulle läsa hennes Facebookchattar och komma över privata
meddelanden/konversationer med andra. Hon gav inte uttryck för vilken konversation eller
till vem det handlade om. Lar*s vet inte om det var så att Stefan hade läst chattar eller sms men
Lena uppfattade det som att Stefan snokade. Lena var väldigt snabb med att låsa sin mobil
och dator då hon vände ryggen till, det gick av ren rutin för att ingen skulle kunna läsa.
Citera
2020-03-06, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brin
Men ändå:
Förhör 2018-05-29,
Aktbil 147,sid 96:

PS Prata ni nånting om den USA-resan då?
MT:Nej det tror jag inte, för den trodde inte hon var aktuell.
PS: Vad sa du?
MT: Hon trodde inte att den var aktuell.
PS: Trodde hon inte att den var aktuell?
MT:Nej.
JR: Varför det?
MT: Därför jag hade sagt till henne att den var inte aktuell. För jag ville själv berätta för Hanna nu äh efter separationen att jag och Lena fortsätter och ha kontakt. Och Lena har sagt att "åker du till USA, då berättar jag för, för Hanna.

Jaha, så Lena förstod inte att USA-resan skulle bli av, S vågade inte avslöja det, för då skulle L tjalla till H att de fortsatte träffas. Ja, det vore ju ett motiv om något. Lenas väninna H Å menar i sitt förhör att Lena sagt under våren -18 till henne att hon och S ska åka och bestiga Kilimanjaro och där skulle de ha sin förlovningscermoni.
Citera
2020-03-06, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Här kommer jag, iklädd min nya passande huvudbonad:
Nu är det bara att pudla och be dig öppet om ursäkt. Det var inte du som skrev om att SD vid P7-bedömningen befunnits vara normal, det var kontot Mirandamirage
Så här såg det ut:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Ber dig alltså uppriktigt om ursäkt, Picasso2!
Ja,, jag hade fel, tänkte skevt. Ber om ursäkt.
Citera
2020-03-06, 07:17
Medlem
Aktbil 150 "Förhör bekanta/vittnen"

Laddade hem denna tidig morgon tog nästan 30 minuter...

Förhöret med HD:s kompis sedan lång tid tillbaka (Terese) är intressant att läsa. Hon är brutalt ärlig i sina kontakter med både HD och SD (mest via sms).

Tar lång tid att läsa orkade inte ens ner till förhören med JG som börjar vid sid 218 och Terese:s förhör började på sid 88 (iaf runt där).

Hon har också intressanta uppgifter/tankar som hon lämnar i sina förhör.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-03-06 kl. 07:22.
Citera
2020-03-06, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad är det för konstigt med det då? Ingen kände igen honom på beskrivningen i gymlokalen enligt förhören. Men han hade faktiskt gått igenom en grind inne på området med sitt passerkort. Han simmade men kanske sa till några andra att han tränade. Tränade simning! Jag reagerade på den korta tiden för ett träningspass men för en simtur för en motionär var det nog ganska lagom.
SD kanske var där och drog sitt kort men gick aldrig in (vet inte vad som ska vara vitsen med att han varit där men någon tanke hade han kanske vad gäller alibi).
Som jag skrivit tidigare i morse... ser bilden på vattentornet ut att vara tagen i kvällsljus? Kan ha varit fotat vid ett annat tillfälle precis som fotot med badbyxorna på.
Citera
2020-03-06, 08:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brin
Men ändå:
Förhör 2018-05-29,
Aktbil 147,sid 96:

PS Prata ni nånting om den USA-resan då?
MT:Nej det tror jag inte, för den trodde inte hon var aktuell.
PS: Vad sa du?
MT: Hon trodde inte att den var aktuell.
PS: Trodde hon inte att den var aktuell?
MT:Nej.
JR: Varför det?
MT: Därför jag hade sagt till henne att den var inte aktuell. För jag ville själv berätta för Hanna nu äh efter separationen att jag och Lena fortsätter och ha kontakt. Och Lena har sagt att "åker du till USA, då berättar jag för, för Hanna.
Springare beskriver SDs motiv bra i de första förhören. Han återkommer flera ggr till hur kärleksfullt SD o HD chattar med varandra. HD visar mer och mer att hon åtrår och älskar SD. Lena hotar med att återigen ta kontakt med HD, och ett direkt hot är att om SD åker till USA så kommer hon att avslöja allt för HD. Detta får inte ske, SD såg USA-resan som en nystart för honom och HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in