2020-03-04, 11:13
Medlem
Nu har jag inte fått det intrycket, men OM U/familjen W hade ett extra SIM-kort till Lenas abonnemang, skulle U möjligen ha satt i det i en telefon som då tagit emot sms:et? (Som sagt, jag tror inte detta är förklaringen till att sms:et plötsligt markeras som "läst" - det borde ha kommit fram i så fall. Men sånt behöver kanske uteslutas i vart fall.)

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Var det inte på NW:s första förhör? Mobilen pingades inte förrän torsdag ellet fredag. Så den bör ha varit avstängd från 1.47 måndag natt fram till den pingas. Om ett SMS läses i mellantiden har ju polisen fel att dess senaste aktivitet var 1.47. Vad mer har de då fel om? (Kommer försvaret fråga).
Citera
2020-03-04, 11:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, sant.
Men var det inte också mellan snörningen, på plösens ovansida?

Har inte bilden framför mig nu, och jag kan för lite om teknikaliteterna.
Tänker mer att om det skulle var DNA från hudceller som fastnat från SDs strumpor, borde det vara mer inne i hela skon? Stora fält och inte punktvis. Om du förstår hur jag menar.

Ja, på bilden ser det mer punktvis ut. Låter logiskt att det borde vara stora fält om det varit naturlig överföring av hudceller. Så dålig man är på detta tekniska.
Citera
2020-03-04, 11:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hmmm… vad menar din postare med det fetade? Skrivit nr? Begriper inte tyvärr.

Något har lämnats in till rätten, nytillkommet och inte numrerat. Ytterligare bevis?
Citera
2020-03-04, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Stort tack! Mycket målande beskrivning av vad som händer därinne. NA:s rapportörer är fullständigt värdelösa. Aldrig sett en sämre live-rapportering - och jag har sett många.

Den är ganska torftig, men jag såg att de i en artikel också förklarade att mycket av det som ingår i denna rättegång är av känslig natur. Av skäl för att ta hänsyn till integritet väljer de att inte rapportera vissa delar.

Det kan förklara en del, men inte allt.

Jag har sett sämre, tror det var från rättegången på mordet på Tova.

Här skriver iaf NA artiklar varje efter rättegången så att man får lite mer kött på benen.
Men jag håller med; två reportrar borde kunna fylla på lite mer.
Citera
2020-03-04, 11:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Från NA:s direktrapporterin:

"– Det är skillnad mellan blod och dna. Det som hittats på skon är spår av dna från två personer, säger Christoffer Olsson."

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

Fast frågan kvarstår; hur skulle L*enas DNS kunna krypa in så långt in?
Och är det fläckvis?
Säger det något?

Skulle vara intressant att höra en utläggning om hur det kröp in där..
Ja vad gör man om man är desperat?!
Griper efter halmstrån, försöker så tvivel såklart.
Citera
2020-03-04, 11:27
Medlem
Citat:
Från NA:s direktrapporterin:

"– Det är skillnad mellan blod och dna. Det som hittats på skon är spår av dna från två personer, säger Christoffer Olsson."

https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-advokaterna-att-lagga-fram-sin-sakframstallan-folj-rapporteringen-fran-rattegangen- om-hjarstamordet

Fast frågan kvarstår; hur skulle L*enas DNS kunna krypa in så långt in?
Och är det fläckvis?
Säger det något?

Från aktbilaga 160, sid 114 NFCs slutredovisning:

Bit av plös. Vänster sko (G121), skumstoppning inuti plös,
positiv med leuko. C
Forums materia/nr: 20180/0081154
Indikation på blodförekomst erhölls, vid utförd DNA-analys
påvisades DNA. Analysen visar en blandning av DNA frän minst
två personer. Resultaten talar extremt starkt för att del av DNA:t
kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten
talar extremt starkt för att del av DNA:t kommer från Stefan
Davidsson ( Grad +4), om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för
att DNA:t inte kommer från någon av de övriga under jämförelse
material nämnda personerna ( Grad -4).
Citera
2020-03-04, 11:30
Medlem
Draifoss avatar
Jag läste lite i ett förhör med SD där man bl.a. diskuterar vad som hände natten mellan lördag 11/5 och söndag 12/5, alltså natten då han ringer till polisen angående ligister han skall ha träffat på. Det är intressant läsning eftersom det visar hur man ofta kan se saker ur två helt olika perspektiv. Man kan tolka SD:s redogörelse som polis och åklagare tydligen gör, dvs. som rena lögner. Man kan också läsa det ur ett helt annat perspektiv, dvs. att allt som SD berättar där är sant. Vilken av de här två tolkningar man gör bestäms antagligen av vilken utgångspunkt man har i skuldfrågan.

Här började jag läsa, aktbil.147, s.314:

...och här är jag nu, på sid 360:

Finns det förresten någon NA-prenumerant här som kan berätta på vilket sätt åklagaren menar att det här skulle ingå i 45-åringens lömska mordplan?
Åklagarens teori: Mystiska män i skogen ingick i 45-åringens lömska mordplan
https://www.na.se/logga-in/aklagarens-teori-mystiska-man-i-skogen-ingick-i-45-aringens-lomska-mordplan
Senast redigerad av Draifos 2020-03-04 kl. 11:32.
Citera
2020-03-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”Jobbet är gjort”. Märk väl att det är ” din personliga ” tolkning.

Men Rubar...det kommer nu med allra största sannolikhet en Hovrättsförhandling.
Du vet mycket väl att väl att nya bevis då kan komma att tas upp.

Vad vet vi om vad som pågår i bakgrunden?
Kanske jobbas det på att trots allt få ut uppgifterna från Google?
Eller att NFC kommer att få nytt direktiv om att undersöka hans Googlelkonto-aktivitet 00.07-01.42.

Ja och nej; menar att fup:et är färdigställt. Och det har varit polisens jobb. Lett av Hiding. Om detta borde det råda konsensus, alltså ej min personliga uppfattning.
Sedan är ju rättsprocessen som sådan långt ifrån avgjord. Men det är en annan sak.

Nya bevis kan inkomma, självklart. Men de får ju då behandlas av berörda instanser om så sker.

Och om poliserna i salen verkligen måste vara där för att utföra sina arbetsuppgifter (vilka de nu är) i samarbete med Hiding så borde de väl också som aktiv part i målet vara placerade vid Hiding och ej på åhörarbänken?

Alltså bara en fundering, blir nog OT att fördjupa sig.
Citera
2020-03-04, 11:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Från aktbilaga 160, sid 114 NFCs slutredovisning:

Bit av plös. Vänster sko (G121), skumstoppning inuti plös,
positiv med leuko. C
Forums materia/nr: 20180/0081154
Indikation på blodförekomst erhölls, vid utförd DNA-analys
påvisades DNA.
Analysen visar en blandning av DNA från minst
två personer. Resultaten talar extremt starkt för att del av DNA:t
kommer från Lena Wesström (Grad +4),
om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten
talar extremt starkt för att del av DNA:t kommer från Stefan
Davidsson ( Grad +4), om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för
att DNA:t inte kommer från någon av de övriga under jämförelse
material nämnda personerna ( Grad -4).

Som jag tolkar det DNA i blod?
Citera
2020-03-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, på bilden ser det mer punktvis ut. Låter logiskt att det borde vara stora fält om det varit naturlig överföring av hudceller. Så dålig man är på detta tekniska.

Men jag undrar kring detta med Dna på plösen och SDs sko från två personer. De inblandade har ju haft mycket varierad sexuell samkväm på många olika platser både inomhus likväl som utomhus har de varit intima. Så vilken bäring har den typen av Dna-spår?

Utomhus vid sex kan man ju ha skorna på. Föreställ er många olika sexuella ställningar, är det inte naturligt att komma i kontakt med varandras kläder och skor? I buskar, snår, på berghällar och överallt i naturen där de söker burkar? Om det inte är sperma eller blod kanske det är svett, saliv eller andra avsöndringar? Våren -18 var ju särdeles het.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-04 kl. 11:48.
Citera
2020-03-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag läste lite i ett förhör med SD där man bl.a. diskuterar vad som hände natten mellan lördag 11/5 och söndag 12/5, alltså natten då han ringer till polisen angående ligister han skall ha träffat på. Det är intressant läsning eftersom det visar hur man ofta kan se saker ur två helt olika perspektiv. Man kan tolka SD:s redogörelse som polis och åklagare tydligen gör, dvs. som rena lögner. Man kan också läsa det ur ett helt annat perspektiv, dvs. att allt som SD berättar där är sant. Vilken av de här två tolkningar man gör bestäms antagligen av vilken utgångspunkt man har i skuldfrågan.

Här började jag läsa, aktbil.147, s.314:

...och här är jag nu, på sid 360:

Finns det förresten någon NA-prenumerant här som kan berätta på vilket sätt åklagaren menar att det här skulle ingå i 45-åringens lömska mordplan?
Åklagarens teori: Mystiska män i skogen ingick i 45-åringens lömska mordplan
https://www.na.se/logga-in/aklagarens-teori-mystiska-man-i-skogen-ingick-i-45-aringens-lomska-mordplan
Dessa mystiska män/hotfulla män skulle han senare kunna skylla på att det var just dom som tog livet av LW. Polisen körde ju runt i området och hittade inte en enda märklig person. Och framförallt inte några som gick i grupp.

Jag kanske missuppfattade din fråga iofs.
Citera
2020-03-04, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Skulle vara intressant att höra en utläggning om hur det kröp in där..
Ja vad gör man om man är desperat?!
Griper efter halmstrån, försöker så tvivel såklart.

Här är en till:

"En fibertuss hittades på Lena Wesströms kropp när hon skulle obduceras.
– Polisen har undersökt en mängd kläder som tillhör 45-åringen utan att kunna koppla fibertussen till honom, säger Christoffer Olsson.
"

Det är ju inte en plats där ingen annan människa har befunnit sig på tidigare.

Är det inte så med teknisk bevisning ganska ofta.
Det är svårt att avgöra när och hur, väldigt ofta.

Det är alltså lät att ha invändningar.
Men hur troligt är det om man har mängder av indicier och invändningarna är inte helt oviktiga att ta hänsyn till, men tillsammans väger indicierna tungt. Invändningarna är inte alltid väldigt väsentliga.

Hur sannolikt är det att om man har ett alibi, genom att man har suttit vid datorn att man inte samarbetar?
Fibertuss från vem fasiken som helst kan ju ligga på brottsplatsen. Den kan ju ha kommit dit när som helst.

På det anpassningar och vägran att samarbeta.

Hoppas på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in