2020-02-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Det har inte varit min mening att irritera. Artiklarna jag läst är låsta nu så tyvärr så kan jag inte länka. Jag ber så mycket om ursäkt

Lykta dörrar kommer det att bli när det visas bilder från fyndplatsen där offret ligger kvar.
Samma sak när dom visar bilder från obduktion.
Kanske även om det ska läsas upp psykutlåtanden.
Citera
2020-02-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Sista sidan i stämningsansökan, längst ned, talar om delvis stängda dörrar.
Japp, inte alls ovanligt. Men att hela förhandlingen skulle vara bakom stängda dörrar reagerade jag emot.
Citera
2020-02-18, 12:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, lite långsökt tycker nog jag, oktober 2017 var väl inte krisen i full blom utan det tuffade väl på som vanligt mellan de två tror jag i alla fall.

Åklagaren vill nog fan bevisa allt och lite till så den teorin verkar mer rimlig än att MGM planerade att mörda BO redan då.

Typisk stödbevisning. Mycket viktigt att ha i indicie-mål. Sådant finns det ju fullt av i stämningsansökan; kunna bräcka vad SD uppgett i förhör, vad han sagt att han gjort och befunnit runt mordtillfället m.m.
Citera
2020-02-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Typisk stödbevisning. Mycket viktigt att ha i indicie-mål. Sådant finns det ju fullt av i stämningsansökan; kunna bräcka vad SD uppgett i förhör, vad han sagt att han gjort och befunnit runt mordtillfället m.m.
Visst är det så. Det ÄR viktigt att visa att han har den tekniska kunskapen. Att ta 900-ish bilder av ingenting i princip i närtid till mordet är också ett starkt indicium med tanke på vad den här poliskompisen berättat ett drygt halvår tidigare. SD gjorde exakt som han blivit lärd den gången.
Citera
2020-02-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Teknikens under tillåter Säpo att spåra "avstängda" mobiler. Kan vara så enkelt som att operatören på polisens order låser upp apparaterna. Inget som är officiellt, tror jag.

Sådana rykten har gått nästan sedan mobilens födelse.
Från början va det FBI å CIA, som kunde göra det.

Själv är jag lite skeptisk, men jag säger varken BU eller BÄ för jag är inte säker.

Har du någon källa?, helst en säker källa
Citera
2020-02-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Se själva splittringen och splittrings-såret i trädet:s trä, vilket och vilka har uppkommit efter det att skydds-barken exploderat av slaget med hjälp av ett tillhygge.

Man ser tydligt och klart hur och i vilken riktning slaget och slagen från tillhygget har träffat trädet:s stam.

Skadan ovanför och skadan under har träff-skillnader.

Det översta in-slaget i trädet:s stam med hjälp av tillhygget kommer framifrån av den då stående personen, det understa in-slaget på och i trädstammen är slaget i sidled med hjälp av det då av Gärningspersonen brukade tillhygget.

1: ) Det översta in-slaget i trädet:s stam vilkets sår [okulärt] visar vid den understa kort-kanten av stam-såret en diagonal linje.

2: ) Det understa såret i trädet:s stam visar [okulärt] vid den korta sido-kanten och sett till vänster sida en diagonal linje.

Illustration.

⬛Det översta såret i trädet:s stam.
↙ Den understa linjen:s diagonala riktning.

↖⬛Det understa såret:s diagonala linje i vänster sido-kant.

Mvh/ @JokerMannen
Då kanske det understa slaget var för att krossa knäskålarna som någon hade en teori om?
Citera
2020-02-18, 12:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Yes, "Better be safe than sorry" verkar ju vara mottot i åtalet, merparten av yrkandena i stämningsansökan ägnas ju åt att vederlägga det MGM påstår, enligt mitt tycke väldigt defensivt men det brukar ju se ut så i indiciemål när det inte finns vanlig bevisning att använda.

Om jag uppfattade artikeln i Aftonbladet rätt så är det två åklagare i målet, har du samma uppfattning?
Citera
2020-02-18, 12:56
Medlem
Blessedfruits avatar
Alltså, det där med integritetsaspekten på att inte lämna ut FUP, kan inte det ha att göra med att det är barn och hot mot två(?) hela familjer inblandade?
Citera
2020-02-18, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja orsaken till "panikraderandet" kan ha varit något helt annat än att dölja saker som hade med mordet att göra.

Det intressanta nu är alibit. Jag tror inte att det så töntigt, som någon föreslog tidigare, att han har alibi mellan till exempel 21-23 men inte mellan 23 till klockan 1. Ett sådant "alibi" är ju nästan som ett erkännande, bättre än så måste försvaret ha skrapat fram.

Varje människa förstår att om man döljer något för polisen, så kastar det omedelbart skugga över en. Även om detta i sig inte är "hårda" bevis, så vet SD med all sannolikhet att (om) detta upptäcks så är det graverande. Jag är säker på att han vet att det kommer att upptäckas mao.

Det säger mig, att det han har att dölja är värre än att det upptäcks att han raderar och skriver över. Att han inte har gjort detta tidigare beror på att han tror att han försöker visa att han "hjälper" polisen genom att "ärligt" visa sin mobil.

I själva verket har han förmodligen raderat texter (gissar jag) som gör att det ser ut som att den sista kontakt han hade med henne var 23.01, vilket han tror ska cleara honom.

Det han har visat är säkert helt oskyldig konversation, inget om att de ska ses eller något annat. Gissar.
Citera
2020-02-18, 13:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Detta är vad jag kommer ihåg från NA, hoppas det stämmer. De som har NA får rätta om något är fel.

SD gick till polishuset dagen efter mordet (som jag uppfattat det självmant). Visat sin telefon och det hade varit div SMS under dagen... morgon och kväll det sista 23.01.

Polisen blev misstänksam mot SD och någon överordnad bad henne ringa till SD och be honom komma in samma dag igen för flera frågor. SD kom tillbaka vid 17.45.
Strax innan dess hade SD knäppt 937 bilder (bla utanför polishuset) och filmat div videosekvenser. Skickat SMS bla till Hanna när han befann sig utanför polishuset.

Hanna: hon frågar "när hade du kontakt med henne sist"

SD svarar snabbt, "kort igår eller i förrgår raderar löpande" och knäppte sedan 120 bilder i snabb följd.

Jag är nyfiken på varför polisen blev så misstänksam mot SD under förhöret att det slutade med att hon gick till spaningsledningen?
Han visar självmant upp mobilen, det är väl kanske inte så konstigt om de hade haft mycket kontakt under dagen och ända till 23.01.

"“NN visade självmant upp sin mobiltelefon för mig, och visade kontakterna han hade haft med Lena den 14 maj. De hade mycket sms-kontakt på morgonen men inte så mycket under dagen, utan jag tror att sms:en började vid 20-tiden igen. Den sista SMS-kontakten mellan dem var klockan 23.01 ”, skriver polisen i ett PM."

https://www.na.se/artikel/polisen-misstanker-45-aringen-rensade-spar-efter-mordet-sekunder-innan-han-togs-in-pa-forhor

Efter förhöret lämnade 45-åringen polishuset. Polisen som höll i förhöret gick till spaningsledningen för att avrapportera. Hon hade under förhöret börjat fatta misstankar mot mannen."
Citera
2020-02-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det var nog tur för daalans att de inte fann L•ena den där kvällen .
Den minnesbilden hade de fått ha med sig i minnet resten av livet precis som det dödsskrik de hörde henne göra.

Tänk om de två småkillarna som fann henne , kom nära och såg hur illa GM hade gjort ?
Det är inte lätt att bära i sitt minne - en sådan syn -för ett barn .

SD hade vänt henne så hon låg på mage, så troligen såg dom inte ansiktet. Tack och lov.

Men tänk chocken när polisen? vände på kroppen.
Citera
2020-02-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, "Better be safe than sorry" verkar ju vara mottot i åtalet, merparten av yrkandena i stämningsansökan ägnas ju åt att vederlägga det MGM påstår, enligt mitt tycke väldigt defensivt men det brukar ju se ut så i indiciemål när det inte finns vanlig bevisning att använda.

Om jag uppfattade artikeln i Aftonbladet rätt så är det två åklagare i målet, har du samma uppfattning?

Försvaret verkar ju nödgade att presentera ett alibi så en del besvärande omständigheter lär de ju tycka att det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in