2020-02-16, 14:11
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kanske EGT, ej säker.

Det här va första dagen, samma dag som LW anmäldes försvunnen.
I början verkar det som att alla poliser sprang runt med huvudet under armen, eller
satt på det.
Skulle inte bli så förvånad om dom missade det, även om det låter sagolikt, eller osannolikt.

Det finns inget försvar till att samla in kläder hos folk när polisen inte vet vad som hänt 1:a dagen. De trodde ju att hon var bortförd.
Citera
2020-02-16, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Enligt Hiding,s presskonferens så är det så.

Tror det var netherworld som citerade från den.

Är du säker?
Kan inte minnas att hon sa något om det på presskonferensen?
Känns dessutom konstigt om hon skulle uttala sig om det före rättegången?

Från Na 14/2:

"Vad kan du säga om bevisningen i övrigt? Är det ett så kallat indiciemål?

– Jag skulle vilja säga att det är ett mål där det finns teknisk bevisning men också en omfattande indiciebevisning.
"

https://www.na.se/artikel/fragetecknet-tillhygget-ar-inte-hittat-mordvapnet-ar-sparlost-borta
Citera
2020-02-16, 14:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Åklagaren sa inte att det saknades DNA från SD på brottsplatsen, vad jag kunde höra. Kanske det finns på metallbiten och burkarna.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Ja, man hittade säkert en del DNA från andra på brottsplatsen. Men det binder ju knappast SD till brottet.
Citera
2020-02-16, 14:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citerar dig igen.

Kom att tänka på att man kunnat genom geotimefilm kunnat visa hur L*ena rört sig från hemmet till brottsplatsen.

Från stämningsansökan:

"Uppspelning av geofilm utvisande hur Lena Wesströms telefon rört sig från bostaden till mordplatsen den 14 maj 2018 till styrkande av tidpunkten för mordet."

https://issuu.com/honan6/docs/dokument

Så, det finns alltså en tidpunkt för mordet som kan styrkas av att man vet att brottsplatsen är mordplatsen och att man har tidpunkter för när L*ena lämnat hemmet och anlänt till pltsen bakom planket plus dalaans vittnesmål.

Så skönt!

Sorgligt att man inte lyckades göra detta snabbare för att hitta henne. Har ingen aning om vad geotimefilm är, och kanske ingen av utredarna ens hade kännedom om att detta fanns i hennes mobil. Önskar bara att någon av geocachkompisarna hade tipsat polisen om detta. Typ SD (haha).

Eller så var detta något som tog lång tid att få fixat från NFC trots att försvinnandet var rubricerat som människorov.

Önskar bara att man hade kunnat hitta henne tidigare så att man hade kunnat finna bindande bevisning mot hennes baneman.

Tänk om han går fri?

Geotime har alltså inget med geocaching att utan är en tjänst/programvara som polisen använder i utredningar för att kartlägga personers rörelser.

GeoTime is a powerful visual analysis and mapping software for law enforcement, used primarily for investigative cases involving call detail records, mobile forensic data, GPS, location-tracking data, and social media data. Uncover movements that disputes an alibi, or demonstrates criminal intent and/or geographic proximity to key events.

https://geotime.com/about-uncharted/faq/
Citera
2020-02-16, 14:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Åklagaren sa inte att det saknades DNA från SD på brottsplatsen, vad jag kunde höra. Kanske det finns på metallbiten och burkarna.

Det stod väl inget om att SD:s DNA hittades på delarna. Borde det inte ha framgått om så varit fallet? Att hans DNA hittats på ringen, kjolen, skorna finns ju med exempelvis.
Citera
2020-02-16, 14:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Hade de funnit hans DNA på brottsplatsen hade det varit sannolika skäl" från start eller fan så mycket tidigare än 15 månader efter första häktningen.

Så nej, det tror jag inte.
Citera
2020-02-16, 14:21
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Håller med, är också tveksam till detta med tidsbestämningen. Tidigare har ju detta i alla fall inte varit möjligt.

Det som dock självklart är graverande för SD är att ingen annan persons DNA hittats på kroppen/brottsplatsen. Knappast troligt att det går att mörda någon utan att lämna ett enda spår efter sig.

Det händer tyvärr. Christine Schürrer lämnade inga DNA spår men blev dömd för morden på två små barn och mordförsök på mamman om jag inte missminner mig.
Citera
2020-02-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ja du, fan vad jag skulle vilja ha FUP i mina händer, nu kan vi ju bara gissa vad fan dessa föremål har för bevisvärde, de bör ju vara viktiga eftersom de tas upp i stämningsansökan men vad fan de ska bevisa går jag bet på just nu.

Föremålen kanske är fulla med spår av båda för att de skulle ingå i en ny cache? Det stod väl något om att en HÅ skulle vittna om att LW planerade lägga ut en ny cache vid fyndplatsen där en gammal hade trashats i början på mars?
Citera
2020-02-16, 14:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Det händer tyvärr. Christine Schürrer lämnade inga DNA spår men blev dömd för morden på två små barn och mordförsök på mamman om jag inte missminner mig.
Tyskan Christine Schürrer kunde bindas till platsen via mobilen. Hon hade väl ungefär lika svårt att förklara vad hon gjorde i Arboga som SD skulle ha att förklara vad han gjorde bakom bullerplanket.
Citera
2020-02-16, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Metallbit och tre aluminiumburkar (2018-5000-BG52903 p 14-15)

Så vad tror vi att dessa föremål skall bevisa?

Kanske att man inte har hittat DNA från någon okänd person på brottsplatsen?
Men man kan inte utesluta att det kanske finns DNA från SD på dessa föremål också.

Stämningsansökan:

"Sakkunnigutlåtande, delredovisning 2:2018 (protokollbilaga NFC sid 11-27), delredovisning 4 (protokollbilaga NFC sid 34-66) och slutredovisning ( protokollbilaga NFC sid 95- 117) angående undersökning av spår på brottsplatsen utvisande att anträffade spår i terrängen på brottsplatsen härrör från Lena Wesström och att någon okänd persons DNA inte har hittats till uteslutande av alternativa gärningsmän."

https://issuu.com/honan6/docs/dokument
Citera
2020-02-16, 14:30
Medlem
Citat:
Hade de funnit hans DNA på brottsplatsen hade det varit sannolika skäl" från start eller fan så mycket tidigare än 15 månader efter första häktningen.

Så nej, det tror jag inte.

Fast hans dna på BP får kanske ett något lägre bevisvärde om det nu var så att den platsen var en vedertagen plats för dem att träffas på?
Citera
2020-02-16, 14:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om GM stängde av telefonen ett par timmar efter mordet och kastade den i skogen... plingar telefonen sedan när batteriet är på väg att ta slut? Tänker att som avstängd kan den hålla laddningen ett par dagar.
Du menar antagligen "pinga". Polisen har sett sista position för hennes mobiltelefon eftersom den hade "pingats" och förmodligen då sökt i det området.

Så pingas en mobiltelefon:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in