2020-02-12, 14:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ja, du diskuterar iallafall om dem och utgår från dem båda som kvinnor, och misshandlade och huruvida anhöriga känner och bör känna skuld.

Men deras bakgrund och förutsättningar är helt åtskilda, menar jag, och därför inte jämförbara.

Vad gäller Lenas död är det ett förväntat utfall, då man är 45 år, men inte har bättre utvecklad intuition. Det finns inga vänner eller närstående som kan klandras överhuvudtaget. Lenas mor och far vet ej heller om vad som pågår. Trots att vännerna avrådde henne, ville hon inte lyssna.

I Ts fall är saken en annan. Jag kan garantera att Tovas mor känner en djup skuld, en maktlöshet, som är outgrundlig och totalt dränerande. En maktlöshet som utgår från att vara mamma, kvinna och bra mycket äldre än sin dotter, utan att lyckas nå fram till sitt barn. Det är en ofattbar sorg, speciellt när hon inte får någon fler chans.

Nu blandar jag förmodligen ihop dig med @sno. Du är intill förvillelse lik det nicket.

Jag jämförde INTE fallen.

Det jag skrev om handlade om vad samhället kan bidra med.

"Det ska inte vara så att som när Tovas kompisar anmälde till polisen om misshandel och grova kränkningar så fick de inte göra det. Inte utan att Tova var med."

Alltså; att man inte kan polisanmäla misshandel och kränkningar utan att den det gäller anmäler det själv.
Senast redigerad av notknapparen 2020-02-12 kl. 14:55.
Citera
2020-02-12, 14:56
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vi vet väl inte när hoten och trakasserierna
gjordes? Det kanske var i november 2016
när SD var svartsjuk på MgL.

Sedan blev HD informerad om affären och
när SD insåg att han var på väg att förlora
sin familj så kanske han kom till sans och
valde dem.

HD valde ändå skilsmässa så småningom
och LW trodde att hon vunnit. Men SD
ville ändå inte ha henne? Han ville bara
ha tillbaka sin familj?

LW kanske hade egna foton, filmer, SMS
som hon hotade att visa för HD?
För att förstöra alla chanser till en
återförening mellan SD och HD.
För att hämnas på SD.
Och för att fortsätta att vara vinnare
över HD.

Men vad du hittar på! Ingenting av det är sant, ditt hat förgör dig och ditt omdöme.
Blev SD mördad kanske?
Nej LW.
Citera
2020-02-12, 15:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Men vad du hittar på! Ingenting av det är sant, ditt hat förgör dig och ditt omdöme.
Blev SD mördad kanske?
Nej LW.

Förhoppningsvis så får vi snart se FUP
och slipper spekulera längre.
Citera
2020-02-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror att många av de kvinnor som blir misshandlade av sina partners vill bryta förhållandet, men de vill att båda ska vara överens. Kanske få en ursäkt? När de inser att det inte kommer att ske vill de bryta ändå, men klarar det inte av tidigare beskrivningar i tråden. Att få höra att "jag dödar dig om du försöker lämna mig, jag hittar dig vart du än tar vägen, jag kan vänta hur länge som helst" etc etc gör nog att många kvinnor i destruktiva förhållanden är så livrädda och tror att det inte finns någon väg bort från "ödet". Vilka som än säger sig stå bakom kvinnans beslut att lämna (polis, släkt och vänner) och att inget skydd är heltäckande. Offren försöker hitta en annan utväg.

Utgår du från dig själv när du menar att du tror kvinnor vill vara överens och fatta ett gemensamt beslut med mannen om att förhållandet är över? Varför vilja ha en ursäkt? Anledningen till att jag undrar är att det verkar ologiskt, eller är misshandlade kvinnor ologiska?

Om jag är misshandlad, borde inte jag vara livrädd för att också bli mördad? Föreställer mig att jag skulle fly för mitt liv, inte stanna för att vara överens och kanske få en efterlängtad ursäkt? För mig låter det som ett lyxproblem, i sammanhanget? Eller en gigantisk felprioritering och att jag saknar förmåga att värdera rätt? Mitt omdöme saknas.

Min uppfattning är att många misshandlade kvinnor tror att de själva älskar sin misshandlare, och därför kan de inte bryta sig loss. Att de inbillar sig att man får ta det goda med det onda.
Citera
2020-02-12, 15:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Utgår du från dig själv när du menar att du tror kvinnor vill vara överens och fatta ett gemensamt beslut med mannen om att förhållandet är över? Varför vilja ha en ursäkt? Anledningen till att jag undrar är att det verkar ologiskt, eller är misshandlade kvinnor ologiska?

Om jag är misshandlad, borde inte jag vara livrädd för att också bli mördad? Föreställer mig att jag skulle fly för mitt liv, inte stanna för att vara överens och kanske få en efterlängtad ursäkt? För mig låter det som ett lyxproblem, i sammanhanget? Eller en gigantisk felprioritering och att jag saknar förmåga att värdera rätt? Mitt omdöme saknas.

Min uppfattning är att många misshandlade kvinnor tror att de själva älskar sin misshandlare, och därför kan de inte bryta sig loss. Att de inbillar sig att man får ta det goda med det onda.

Det är väl också så att många
misshandlande sker när mannen har
druckit alkohol?
Då kan väl det användas som ursäkt?
”Han älskar mig och är ju så snäll när han
är nykter”.

Det går ju inte att jämföra med det här
fallet. De var ju tvungna att hålla sig
nyktra så de kunde sticka iväg på
FTF-jakt 24/7.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-02-12 kl. 15:17.
Citera
2020-02-12, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blandar jag förmodligen ihop dig med @sno. Du är intill förvillelse lik det nicket.

Jag jämförde INTE fallen.

Det jag skrev om handlade om vad samhället kan bidra med.

"Det ska inte vara så att som när Tovas kompisar anmälde till polisen om misshandel och grova kränkningar så fick de inte göra det. Inte utan att Tova var med."

Alltså; att man inte kan polisanmäla misshandel och kränkningar utan att den det gäller anmäler det själv.

Jag trodde att misshandelsfall hamnade under allmänt åtal. Iaf var det på G tidigare, men blev kanske inte av? Det hade varit en god ide' om det var så. Då kan inte förövaren alltid skylla på att offret har anmält. Trodde att sjukvårdspersonal och polis hade anmälningsplikt. Men kanske polisen inte behöver utreda om offret spjärnar emot? Eller är det åklagaren som avgör det?
Senast redigerad av zilvereko 2020-02-12 kl. 15:29.
Citera
2020-02-12, 15:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
gjordes?
Det kanske var i november 2016

valde dem.

ha tillbaka sin familj?

För att hämnas på SD.
över HD.
Det jag fetat, jag har hela tiden trott att de eventuella hoten och trakasserierna var i nära anslutning till mordet, åtminstone under 2018, men så var kanske inte fallet?
Citera
2020-02-12, 15:27
Medlem
Citat:

Första meningen: Ja, delvis. Men jag blev av med fanstyget till slut. Nu vet jag dock bättre än att tro att det skulle fungera att tala en rabiat galning till rätta.

En rädd människa uppträder säkert ologiskt i andras ögon, men i sina egna så finns det bara att vinna eller försvinna.
Citera
2020-02-12, 15:31
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det jag fetat, jag har hela tiden trott att de eventuella hoten och trakasserierna var i nära anslutning till mordet, åtminstone under 2018, men så var kanske inte fallet?

Nej första anmälan om trakasserier kom väl 2016 om jag minns rätt.
Citera
2020-02-12, 15:36
Medlem
Citat:
Det är väl också så att många
misshandlande sker när mannen har
druckit alkohol?
Då kan väl det användas som ursäkt?
”Han älskar mig och är ju så snäll när han
är nykter”.

Det går ju inte att jämföra med det här
fallet. De var ju tvungna att hålla sig
nyktra så de kunde sticka iväg på
FTF-jakt 24/7.

Nej, det går inte jämföra med detta fallet. De verkar inte förtära alkohol i någon vidare mening, varken L eller S. En människa kan väl inför sig själv hitta 1000 olika anledningar och ursäkter till att man accepterar att bli misshandlad.

Han måste slå mig, för han blev uppretad på sin chef idag. Eller han blev förbaskad för att jag är gravid, och han vill ej ha barn. Eller han blev sur, då han snubblade i trappan i morse. Eller så beror det på att jag slamrar för högt när jag diskar.

Men det är bara att se på symptomen och förneka rötterna. Män slår för att de känner maktlöshet.

Djupast sett tror jag att dessa kvinnor älskar sina män, utifrån sin egen definition av kärlek. Därför vill de inte göra slut utan stanna kvar. Men det är ett tabubelagt ämne, med tanke på konsekvensen av alla ihjälslagna kvinnor.
Citera
2020-02-12, 15:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag trodde att misshandelsfall hamnade under allmänt åtal. Iaf var det på G tidigare, men blev kanske inte av? Det hade varit en god ide' om det var så. Då kan inte förövaren alltid skylla på att offret har anmält. Trodde att sjukvårdspersonal och polis hade anmälningsplikt. Men kanske polisen inte behöver utreda om offret spjärnar emot?

Nu är jag inte rätt person att svara på det juridiska.
Jag har googlat tidigare och läst på lagen, men måste nog isf repetera.

Har det inte betydelse om det sker på offentlig plats eller inom hemmets slutna väggar?

En sak som jag däremot har minne av att jag har läst någonstans är att det även om det faller under allmänt åtal, så är det svårt att driva ärendet om den som ärendet gäller inte medverkar. Det blir svårt när det kommer till bevisningen.

Sjukvårdspersonal får bryta sekretessen och kontakta polisen om det handlar om misstanke om brott som ger fängelsestraff mer än ett år tror jag. Enda gången de har anmälningsplikt att anmäla om brott är om sjukvårdspersonal misstänker att ett barn far illa (yngre än 18 år).

I Tovas fall hade de två vännerna inga bevis som de själva kunde presentera kanske (minns ej längre) utan det var Tova som hade bilderna, sms:en osv. Men de hade hade både hört och sett sms och annat som de ansåg var allvarligt, men kunde alltså inte göra en polisanmälan enligt deras vittnesberättelse.
Citera
2020-02-12, 15:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
gjordes? Det kanske var i november 2016

valde dem.

ha tillbaka sin familj?

För att hämnas på SD.
över HD
.

Om du inte kan ta ditt straff,Begå inte brottet då,Så jävla enkelt är det.Varför skulle LW vilja vinna över HD?LW och HD hade väl ingen affär? Jag tror hellre att LWs avslöjande var en signal till SD att så här beter man sej inte.Misstaget LW gjorde var att avslöja för SD att hon tänkte lägga korten på bordet.Tyvärr så blev det hennes död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in