Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Jag trodde att misshandelsfall hamnade under allmänt åtal. Iaf var det på G tidigare, men blev kanske inte av? Det hade varit en god ide' om det var så. Då kan inte förövaren alltid skylla på att offret har anmält. Trodde att sjukvårdspersonal och polis hade anmälningsplikt. Men kanske polisen inte behöver utreda om offret spjärnar emot?
Nu är jag inte rätt person att svara på det juridiska.
Jag har googlat tidigare och läst på lagen, men måste nog isf repetera.
Har det inte betydelse om det sker på offentlig plats eller inom hemmets slutna väggar?
En sak som jag däremot har minne av att jag har läst någonstans är att det även om det faller under allmänt åtal, så är det svårt att driva ärendet om den som ärendet gäller inte medverkar. Det blir svårt när det kommer till bevisningen.
Sjukvårdspersonal får bryta sekretessen och kontakta polisen om det handlar om misstanke om brott som ger fängelsestraff mer än ett år tror jag. Enda gången de har anmälningsplikt att anmäla om brott är om sjukvårdspersonal misstänker att ett barn far illa (yngre än 18 år).
I Tovas fall hade de två vännerna inga bevis som de själva kunde presentera kanske (minns ej längre) utan det var Tova som hade bilderna, sms:en osv. Men de hade hade både hört och sett sms och annat som de ansåg var allvarligt, men kunde alltså inte göra en polisanmälan enligt deras vittnesberättelse.