2018-07-25, 06:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ska vi behöva ta detta igen?
1. Utredarna anser honom ensam misstänkt ( fortfarande )
2. Han har tidigare brukat visst våld mot Lena
3. De har tidigare haft en relation (statiskt sett högre risk att han är GM)
4. Han har haft kontakt med Lena den aktuella kvällen vilket han erkänt
5. Vittne har sett honom i området den aktuella kvällen

1. Källa på att utredarna fortfarande har honom som enda misstänkt? Jag har hört att de äntligen jobbar brett nu eftersom de insett att de inte kommer få högre än skäligen misstänkt nivå på SD. Hans bostad är inte längre avspärrad och bilen är återlämnad eftersom de inte längre har något där att hämta medan Lenas genomsöks igen aktivt.

2. SD är inte dömd för något våld varken mot Lena eller någon annan under sitt 44-åriga liv. Däremot har NW och kanske andra brukat våld mot Lena. NW är källan och när barn säger att föräldrar slår dem ska man ALLTID tro på dem. I det fallet är föräldern skyldig till utredd och bevisad oskyldig. Här gäller inte "oskyldig till bevisad skyldig" principen.
Det är bara när vuxen anmäler vuxen som ovan när Lena anmälde SD. Därför har Lena brukat våld mot NW om han sagt detta och utredningen inte bevisade henne oskyldig. Någon som vet om detta hann bli utrett innan hon dog?

3. SD och minst ett halvt dussin troligtvis gifta män har haft relation med Lena.

4. Lena har haft kontakt med flera under mordkvälken. Varför skulle SD vara mer intressant än de andra?

5. SD bor i området och har enligt hans sociala medier, geocachloggar, vänner o.s.v. en vana att ta nattliga turer så det är helt i sin ordning och ingenting utöver det normen att han så även gör denna natt.
Sedan misstänker jag att OM ditt vittne hade sett mordet och/eller hört dödsskriken så hade ringt 112! Du hävdar ju att hon såg honom aktuell plats och aktuell tidpunkt. Så det vittnet och din källas info finner jag icke trovärdiga.
SD kanske sågs i området dock inte nära planket vid ca 23 på en av sina nattliga promenader, eventuellt innan han lade sig för att sova!
Inte det minsta konstigt för någon som bor i området och är ute nästan varje natt.

Så här har TR bedömt det genom att titta med kritiska glasögon och inte som du/ni svalt allt med hull och hår!
Senast redigerad av Rosamund 2018-07-25 kl. 06:14.
Citera
2018-07-25, 06:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Hennes öde berör.

Tänker på hennes blogginlägg (?) om att ”jag tänker vandra på denna jord länge än” (fritt ur minnet)

Och att hon sjöng ”Utan dina andetag” när hon vigde SD och HD.

Hon verkade leva livet fullt ut. Jag kände henne inte, men jag sörjer henne faktiskt.

Jag sörjer att hon inte levde livet.. Jag tror att om hon vetat hur kortvarigt det skulle bli hade hon valt att tillbringa all tid med barnen 😭
Citera
2018-07-25, 06:37
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur är det om t ex nu en minderårig börjar tas i på förhör för grova brott som mord? Förr har det blivit väldigt tyst och locket på i sådana fall och ingenting som polisen går ut med förrän det är bevisat bortom allt tvivel d.v.s kan gå till åtal.
Nu när polisen äntligen börjat arbeta brett efter de insett att de inte får in mer på SD som räcker till mer än skäligen och därför bestämt sig för att ta bort avspärrningarna av bostaden och ge tillbaka hans bil osv.
Synd att de inte kommer gå till TR för att ta bort skälig misstanke officiellt på honom än förrän de har minst sannolika på den nya.

Ja, så brukar det vara. Man anhåller inte en minderårig utan att ha väldigt starka bevis. Då arbetar polisen i det tysta tills fallet i stort sett är löst. Frågan är vad som är minderårig.
Betr. "skäligen" så kan SD förbli det resten av livet om det vill sej illa.( Tror jag). Vi har en i vår stad som varit "skäligen" misstänkt för mord i några år. Man avskriver inte "bara för att". Jag ser fram emot när de tar in den skyldige. DÅ blir SD avskriven.
Jag uppskattar dej i tråden, och jag tror på dej.
Citera
2018-07-25, 06:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Nu när polisen äntligen börjat arbeta brett efter de insett att de inte får in mer på SD som räcker till mer än skäligen och därför bestämt sig för att ta bort avspärrningarna av bostaden och ge tillbaka hans bil osv.
Synd att de inte kommer gå till TR för att ta bort skälig misstanke officiellt på honom än förrän de har minst sannolika på den nya.
När du inte vet så misstolkar och fantiserar du.

Citat:
Visa mig gärna var jag skrivit något som inte stämmer (som jag varit tydlig med är fakta och inte vad jag tror!).
Se ovan.

Citat:
Självklart accepterar inte jag påhopp och bli ifrågasatt när jag pratar på det viset om att jag skulle ha falsk info och ditt och datt. Aldrig hänt förutom i denna tråd. Oacceptabelt beteende för mig. Värderar mig själv högt för att tolerera sådant OCH då ignorerar jag sådana människor. Punkt.

Kanske inte medvetet falsk men ändå felaktig. När åklagaren vill häkta någon måste hen ta det till tingsrätten som beslutar om häktning ska ske. Antingen grundas häktningan på sannolika skäl, vilket innebär att åklagaren kan begära en ny häktningsperiod när den första löper ut. Häktning kan också ske på skälig misstanke. Det innebär att häktning får ske högst en vecka och åklagaren har denna tid på sig för att stärka misstankarna och nå upp till sannolika skäl. Om åklagaren inte når fram till sannolika skäl efter en vecka så måste den misstänkte släppas.

När tingsrätten i det här fallet uttalade att skälen bara var "skälig misstanke" så betydde det bara att sannolika skäl inte förelåg och åklagaren inte kunde häkta personen. För övrigt innebar det inte någon definition av misstankegraden. Som Rubar skriver så är det polis och åklagare som brukar tala om ifall en person är misstänkt eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det stämmer ju att denna uppfattning, tyvärr, lever och frodas i tråden; alltså att det är TR som nu ansvarar för att graden skälig misstanke finns på SD. Och att det således bara är TR som kan besluta om att ta bort misst-graden i fråga. Den hållningen drivs hårt av ett par förståsigpåare, ingen nämnd, ingen glömd.
Anser personligen att det blir helt absurt; att åkl/utredande polis inte självständigt skulle kunna 'byta spår' mot annan GM om det skulle finnas fakta/bevis/starka indikationer för det.
Att åkl på något märkligt vis skulle vara tvungen att inkomma med någon form av överklagan mot TR beslutet att försätta SD på fri fot eftersom man inte kom upp till sannolika skäl för att åkl sedan skall kunna besluta att det finns någon annan som åkl anser vara skäligen/sannolikt misstänkt.
Tycker det faller tungt på sin egen orimlighet.

Och de som driver tesen att TR nu håller i misstankefrågan gör sitt bästa för att ducka för frågor om hur detta formellt funkar. Man får bara veta att det minsann är så.😐
Citera
2018-07-25, 06:43
Medlem
Citat:
Vittnet som verkar vara boende i området dvs en granne till både LW och SD borde känt igen SDs röst också. Varför kände hen bara igens Lena?
Av uppgifter som framkommit verkade SD mer nära med sina grannar, han frågade dem t ex om de skulle ha färskt bröd och/eller fika också när han skulle handla.
Lena å sin sida lånade t ex tomater en gång av sin närmaste granne och det verkade vara den första gången de pratat iom Lena först då insåg vilken trevlig granne hon hade.

Om jag minns kartan rätt bor SD ändå en bra bit ifrån LW. Han är alltså inte granne med hennes grannar. Även om han erbjudit sig att handla åt HDs grannar, som är närmre LWs lgh och planket, bor de åt fel håll där.
Citera
2018-07-25, 06:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
De fick upp info i deras system om att SD var "Person of interest" (vet ej vad ni kallar detta på svenska) i en mordutredning i Sverige.

HD fick komma in dock men hon ville inte utan sin man.
Det här är ny info och du känner antagligen till det bättre än vad vi svenskar gör. Ingen har tidigare skrivit om att det var HD som inte fick komma in. Så den informationen tackar vi för.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det har ju det. Och jag uppfattade Rosamunds uppgifter nyss som ny info: att jänkarna hade fått upp SD i sina register, att det alltså inte var tal om konkret info från svensk polis; en begäran om att de inte skulle släppas in. Rosamund skriver också att HD hade kunnat resa in, din länk hävdar annat.

Edit: såg Rosamunds svar. Är tveksam till att man 'får upp' uppgifter om att någon har suttit anhållen vid passkanning. Så bra koll har ni inte.😏
Jag tror på Rosamunds uppgifter. Jänkarna har numera koll på allt. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om de är direktuppkopplade till den svenska polisens register.

Citat:
Jo det har vi. Tekniken har utvecklats efter 9/11. Om du vet vad som hände. Kanske inte med tanke på att du har svårt att tro på att vi har så bra säkerhet på flygplatserna.
Eller så är det mig du har svårt att tro på. Vet vet. Kanske för att jag inte är svensk. I så fall set jag bara en anledning till varför du hoppar på mig och mitt inlägg nu när jag bara försöker dela info här!

Just för att du inte är svensk så tror jag på dig när det gäller den här informationen. Jag tror att svenskar är helt okunniga om hur USA har koll på allt som händer i hela världen.
Sverige (och antagligen hela EU) sitter sedan länge i knäet på USA. Tänk bara på alla absurda frågor man tvingas besvara när man öppnar ett nytt bankkonto, eller för att behålla sina gamla konton. EU har gått med på detta i ett avtal med USA.
Citera
2018-07-25, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det här är ny info och du känner antagligen till det bättre än vad vi svenskar gör. Ingen har tidigare skrivit om att det var HD som inte fick komma in. Så den informationen tackar vi för.

Jag tror på Rosamunds uppgifter. Jänkarna har numera koll på allt. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om de är direktuppkopplade till den svenska polisens register.

Just för att du inte är svensk så tror jag på dig när det gäller den här informationen. Jag tror att svenskar är helt okunniga om hur USA har koll på allt som händer i hela världen.
Sverige (och antagligen hela EU) sitter sedan länge i knäet på USA. Tänk bara på alla absurda frågor man tvingas besvara när man öppnar ett nytt bankkonto, eller för att behålla sina gamla konton. EU har gått med på detta i ett avtal med USA.
Rosamund skriver att HD FICK komma in...
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-07-25 kl. 07:13.
Citera
2018-07-25, 07:29
Medlem
Citat:
1. Källa på att utredarna fortfarande har honom som enda misstänkt? Jag har hört att de äntligen jobbar brett nu eftersom de insett att de inte kommer få högre än skäligen misstänkt nivå på SD. Hans bostad är inte längre avspärrad och bilen är återlämnad eftersom de inte längre har något där att hämta medan Lenas genomsöks igen aktivt.

2. SD är inte dömd för något våld varken mot Lena eller någon annan under sitt 44-åriga liv. Däremot har NW och kanske andra brukat våld mot Lena. NW är källan och när barn säger att föräldrar slår dem ska man ALLTID tro på dem. I det fallet är föräldern skyldig till utredd och bevisad oskyldig. Här gäller inte "oskyldig till bevisad skyldig" principen.
Det är bara när vuxen anmäler vuxen som ovan när Lena anmälde SD. Därför har Lena brukat våld mot NW om han sagt detta och utredningen inte bevisade henne oskyldig. Någon som vet om detta hann bli utrett innan hon dog?

3. SD och minst ett halvt dussin troligtvis gifta män har haft relation med Lena.

4. Lena har haft kontakt med flera under mordkvälken. Varför skulle SD vara mer intressant än de andra?

5. SD bor i området och har enligt hans sociala medier, geocachloggar, vänner o.s.v. en vana att ta nattliga turer så det är helt i sin ordning och ingenting utöver det normen att han så även gör denna natt.
Sedan misstänker jag att OM ditt vittne hade sett mordet och/eller hört dödsskriken så hade ringt 112! Du hävdar ju att hon såg honom aktuell plats och aktuell tidpunkt. Så det vittnet och din källas info finner jag icke trovärdiga.
SD kanske sågs i området dock inte nära planket vid ca 23 på en av sina nattliga promenader, eventuellt innan han lade sig för att sova!
Inte det minsta konstigt för någon som bor i området och är ute nästan varje natt.

Så här har TR bedömt det genom att titta med kritiska glasögon och inte som du/ni svalt allt med hull och hår!
Punkt 3 Var får Du den uppgiften ifrån... halvdussin ev gifta män?
Citera
2018-07-25, 07:33
Medlem
Citat:
Jag sörjer att hon inte levde livet.. Jag tror att om hon vetat hur kortvarigt det skulle bli hade hon valt att tillbringa all tid med barnen 😭
Du pratar om att bli påhoppad... läser ironi här och dessutom mot någon som inte kan försvara sig!
Citera
2018-07-25, 07:51
Medlem
flixa81s avatar
[quote=EnGodTanke|64730642]
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tänker inte svara på dig mer än jag redan gjort, kan inte uttrycka mig tydligare, tyvärr.

Men på frågan om barnen minns jag det inte ens, så denna fick jag gräva efter i det bakre hjärnkontoret.
Vi har en bild vi nu tagit bort på tre barn med SD/HD. Troligen är det en kompis till barnen som är med på bilden. Jag ville minnas att dom har nämnt 2st barn på eventet "Geo-tour", men var osäker när jag tittade på bilden.
Det är en ganska talande bild på vår relation med TeamD, barn var inte direkt det man pratade om när vi sågs.

Det är så du gör EGT, svarar att du inte tänker svara, att du har uttryckt dig så tydligt du kan...
När du egentligen bara skrivit runt oC inte alls svarat på frågan du fått.

Du reggar dig här i samband med att Lena mördas.
Du får stor plats i tråden och verkar sitta inne med mycket information om misstänkt GM och dennes familj.

5 juni skriver beskriver du hur du och din partner funnit likasinnade i SD och HD.
Hur ni umgås och har samma humor och intelligensnivå.
Att ni trivs tillsammans.

6 juni skriver du att du INTE känner SD och skulle du träffa honom på ett event skulle du inte drömma om att ens fota honom.

Förstår du att din trovärdighet är noll?

Nu helt plötsligt har du kontakter inom rättsväsendet och känner någon som har insyn i utredningen.
Varför kommer den här informationen nu?

Du har tyvärr alldeles själv trasslat in dig i dina egna lögner och nu förstår nog de flesta i tråden att det luktar skumt här..

Som någon tidigare i tråden skrev:

”Om man talar sanning behöver man aldrig komma ihåg vad man har sagt”
Citera
2018-07-25, 08:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Då får du länka till det. Jag har nu kollat igenom hela tråden och inte funnit något sådant.

Har googlat i en halvtimme nu utan att finna någon sådan uppgift. Kanske jag är dålig på att googla. Men det kan vara så att det ligger bakom betalvägg hos NA.

Browndawg verkar ha utgått från vad skribenten Rosamund skrivit i tråden. Tyvärr så är Rosamund en väldigt faktaosäker skribent, vilket ni lätt kan märka ifall ni läser alla hennes inlägg i tråden. Hon har varit fruktansvärt påfrestande och förpestat tråden med att påstå saker som inte stämt, både om vad åklagare sagt och vad som skrivits i media. När Rosamund blivit ombedd att ge oss källa på sådant har hon vägrat och blivit upprörd.

Leta gärna ni också lite på internet, om ni är intresserade av vad som är sant. Ni kanske lyckas bättre än mig med källa på att försvarare eller någon annan svarat nej på fråga om SD numer belagts med reseförbud.

Lite förvånad att denna fråga kommer upp igen. Sök på "inga restriktioner" i denna tråd 12 träffar .

I artikeln uttalar såg både Åk, Åsa Hiding och advokat Ingvar Backman.

"Mannen som var häktad, och fortfarande är misstänkt, har inga restriktioner och får röra sig fritt."
https://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning

I AB uttalar sig Åsa Hiding Åk.
"Även om häktningen hävs så är mannen fortsatt misstänkt, om än fortfarande på den lägre misstankegraden. Han har dock inga restriktioner."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wKye1/misstankt-for-orebromord-slapps

Som jag skrivit tidigare skrivit utfärdas reseförbud oftast om misstänkt GM har koppling till annat land vilket ju inte är fallet med SD.

" Ett reseförbud kan meddelas om det finns risk för att den misstänkta personen avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff."
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/andra-tvangsmedel/
Citera
2018-07-25, 08:30
Medlem
Honan6s avatar
De flesta som mördat, frivilligt eller ofrivilligt, hamnar till slut bakom låsta dörrar. Något som jag sett vara påtagligt i de få trådar jag följt, är att GM återkommande ändrar sin historia utifrån vad hen får reda på i bevisföringen och lite sanning blandas med påhitt.
De vill gärna hjälpa till med att kasta fokus på andra möjliga GM som avledningsmanövrar för att vinna tid till att bygga upp sin egna story medan utredarna måste kontrollera uppgifterna.

Jag tog igår upp hur LGW i Veckans Brott talar om hur GM, under olika psedonymer, rör sig i olika forum som detta för att fiska uppgifter och/eller rikta misstankar åt annat håll och vi kan nog räkna med att så sker även här. Beware!

En GM med samvete berättar sanningen , men en sån har vi tydligen inte med att göra i detta fall (ännu, kanske aldrig). Det går alltså en mördare lös och inga förväntas vara oroliga över det faktumet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in