Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Tystnaden från polis och åklagare måste nog tolkas som att man redan från början kom in på fel spår, och det skulle vara intressant att veta hur man går vidare nu. Fortsätter man att in absurdum leta efter något som talar för att SD skulle vara gärningsmannen, eller börjar man titta åt annat håll? I den senaste artikeln i NA talas lite kryptiskt om "nya grejer", och SD benämns nu som "huvudmisstänkt". Det skulle ju faktiskt kunna tolkas som att man nu har börjat undersöka även andra möjligheter.
När det gäller den här tråden verkar den dominerande uppfattningen (åtminstone om man ser till antalet inlägg) fortfarande vara att SD är gärningsmannen. Problemet med den teorin är väl att det verkar vara svårt att få till ett övertygande motiv för SD att döda LW. Otaliga varianter har krystats fram i försöken att göra åklagarens intresse för SD begripligt, alltifrån "den försmådde narcissisten" till "kaninen i grytan", men fortfarande saknas väl belägg för att SD och LW ens skall ha haft en närmare relation efter tjafset i bilen 2017.
På senare tid har det också föreslagits att det skulle finnas vittnesiakttagelser av SD på platsen, och att det skulle finnas teknisk bevisning som talar för att han är inblandad. Ännu så länge måste dock allt det här betraktas som trådsanningar.
Det som stör mig mest är att åklagaren försökte två gånger att få till sannolika skäl och gick på pumpen ab tingsrätten, det är ovanligt att tingsrätter inte följer åklagare så min slutsats är att det inte finns något av substans på MGM, anmälningarna och vagt alibi är det som har använts och det gick ju inte så bra.
Jag hoppas de tittar brett nu och betar av eventuella andra kandidater, LW verkar ha varit tämligen frigjord och inte levt efter den tro hon trots allt predikat.
Vi får se om det händer något snart eller om vi kan rikta in oss på ett "cold case", normalt sett brukar sådana här fall vara enkla att lösa men det här sticker ut lite.