2018-07-25, 08:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Rosamund skriver att HD FICK komma in...

Oj då, fel av mig.
Naturligtvis menar jag att det var SD som inte fick komma in.

Tidigare spekulationer i tråden har handlat mycket om att det var HD som inte fick komma in för att hon inte hade ansökt i tid.

Det har också spekulerats om att SD inte kom in därför att polisen rapporterade till USA att han var på väg.

Den nya infon från Rosamund är att kontroller sker automatiskt, mot det som verkar vara direktuppkopplingar mellan USA:s myndigheter och svenska rättsmyndigheter och det är väldigt intressant att få veta.
Citera
2018-07-25, 08:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
De flesta som mördat, frivilligt eller ofrivilligt, hamnar till slut bakom låsta dörrar. Något som jag sett vara påtagligt i de få trådar jag följt, är att GM återkommande ändrar sin historia utifrån vad hen får reda på i bevisföringen och lite sanning blandas med påhitt.
Jag antar att du syftar på MV:s (och möjligen enskilda polisers) föreställning om att SD skulle ha ändrat sina uppgifter i förhör allteftersom, och att det här skulle kunna tala för att han hade något att dölja. Som jag har tolkat de referat av förhören som har postats i tråden kan det lika gärna handla om att förhörsledarna gjorde rejält subjektiva tolkningar utifrån en förhastad föreställning om att SD skulle vara GM.

Om du vill antyda att SD "återkommande ändrar sin historia utifrån vad hen får reda på i bevisföringen" (dvs. att han skulle ha ljugit i polisförhör) så bör du också kunna förklara hur du har kommit fram till det.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-25 kl. 08:51.
Citera
2018-07-25, 08:56
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
De flesta som mördat, frivilligt eller ofrivilligt, hamnar till slut bakom låsta dörrar. Något som jag sett vara påtagligt i de få trådar jag följt, är att GM återkommande ändrar sin historia utifrån vad hen får reda på i bevisföringen och lite sanning blandas med påhitt.
De vill gärna hjälpa till med att kasta fokus på andra möjliga GM som avledningsmanövrar för att vinna tid till att bygga upp sin egna story medan utredarna måste kontrollera uppgifterna.

Jag tog igår upp hur LGW i Veckans Brott talar om hur GM, under olika psedonymer, rör sig i olika forum som detta för att fiska uppgifter och/eller rikta misstankar åt annat håll och vi kan nog räkna med att så sker även här. Beware!

En GM med samvete berättar sanningen , men en sån har vi tydligen inte med att göra i detta fall (ännu, kanske aldrig). Det går alltså en mördare lös och inga förväntas vara oroliga över det faktumet?
Håller med dig, jag känner en viss oro över att någon kan tänkas komma undan med det.
Sedan borde andra märka av personligheten hos GM ett ganska så avvikande beteende.
För jag tror det var LGWP som sa att passera gränsen mord så har man gått ganska långt och det tror jag med sedan att vara ganska säker på att komma undan med det talar för att något inte riktigt står rätt till någonstans iaf min tankegång :/
Citera
2018-07-25, 09:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Åklagaren LÄR ha gått in med standarden och som är mer eller mindre fakta även här på tråden:

- Det finns en motivbild (väldigt lös, bl.a. anmälan finns där och skvalpar).
- Han hade/har en relation till offret.
- Han saknar alibi.
- Han har förmågan till gärningen.
- Han hade möjligheten till gärningen.
- Han fanns inom området för gärningen vid den fastslagna tidpunkten.
- Han hade digital kontakt med offret under kvällen.

Detta räcker gott och väl till skäligen, som TR ansåg.
Frågan är om detta är vad åklagaren tyckte räcker för sannolika skäl eller om det fanns mer.
Var vittnet redan presenterat här, jag tror inte det. Lite ont om tid för det, känns det som (MIN SPEKULATION).

Till andra förhandlingen TROR jag åklagaren gick in med vittnet, för hon måste presentera NY bevisning. Och detta föll då. Det skulle då betyda att vittnet, (om det stämmer att det finns ett sånt vittne), sett SD på sådan plats och/eller tidpunkt så det inte passar in i brottet, eller finns andra förklaringar som inte ger sannolika skäl.

Jag TROR inte att den digitala kontakten gav mer än att dom sa hej till varandra eller liknande. Skulle den ha innehållit något mer graverande skulle SD sitta på sannolika, TROR jag.

DNA (som tar 3-4 dagar, upp till en vecka att analysera), gav inget konkret besked till åklagaren att ta med i häktningsförhandlingarna. Kvar att hoppas på är annan teknisk bevisning, som tar längre tid och inte var klar till förhandlingarna. Dessa svar kan ha trillat in, men det kan åklagaren vila på, det finns ju inga restriktioner på SD.
Det här låter som en fullt rimlig förklaring till turerna kring häktningsförhandlingarna. Som du skriver kan det säkert ha funnits ett vittne, men att det här kanske kunde tolkas på olika sätt.
Citera
2018-07-25, 09:04
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
De vill gärna hjälpa till med att kasta fokus på andra möjliga GM som avledningsmanövrar för att vinna tid till att bygga upp sin egna story medan utredarna måste kontrollera uppgifterna.

Jag tog igår upp hur LGW i Veckans Brott talar om hur GM, under olika psedonymer, rör sig i olika forum som detta för att fiska uppgifter och/eller rikta misstankar åt annat håll och vi kan nog räkna med att så sker även här. Beware!

En GM med samvete berättar sanningen , men en sån har vi tydligen inte med att göra i detta fall (ännu, kanske aldrig). Det går alltså en mördare lös och inga förväntas vara oroliga över det faktumet?

Det är ju det jag säger. Han/de skriver i tråden. Helt säkert. Finns ingen chans att på annat vis förklara detta sjuka jagandet efter SD. Iaf i detta läge, när ingen vet om det öht finns nåt graverande på honom. Då kan man ej gå "all in" med sån aggresivitet. De som gör så har en agenda.
Sammanfattningsvis måste man konstatera än en gång att det är INTE SD SOM JAGAR SEJ SJÄLV I TRÅDEN. Knappast en vuxen ansvarstagande människa heller. Antingen en väldigt sjuk vuxen(vilket jag inte tror),eller en omogen yngling som njuter av detta och roar sej i tråden.
Senast redigerad av Sockerhals 2018-07-25 kl. 09:13.
Citera
2018-07-25, 09:06
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag antar att du syftar på MV:s (och möjligen enskilda polisers) föreställning om att SD skulle ha ändrat sina uppgifter i förhör allteftersom, och att det här skulle kunna tala för att han hade något att dölja. Som jag har tolkat de referat av förhören som har postats i tråden kan det lika gärna handla om att förhörsledarna gjorde rejält subjektiva tolkningar utifrån en förhastad föreställning om att SD skulle vara GM.

Om du vill antyda att SD "återkommande ändrar sin historia utifrån vad hen får reda på i bevisföringen" (dvs. att han skulle ha ljugit i polisförhör) så bör du också kunna förklara hur du har kommit fram till det.

Jag har inte skrivit något alls om SD i mitt inlägg. Det är din tolkning. Fast nu blev jag nyfiken på vad du menar med "referat av förhören"?
Citera
2018-07-25, 09:12
Medlem
Citat:
Jag har inte skrivit något alls om SD i mitt inlägg. Det är din tolkning. Fast nu blev jag nyfiken på vad du menar med "referat av förhören"?
Du hann före mig... jag vill också höra "referat av förhören"!
Citera
2018-07-25, 09:15
Medlem
[quote=flixa81|64732935]
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke

Det är så du gör EGT, svarar att du inte tänker svara, att du har uttryckt dig så tydligt du kan...
När du egentligen bara skrivit runt oC inte alls svarat på frågan du fått.

Du reggar dig här i samband med att Lena mördas.
Du får stor plats i tråden och verkar sitta inne med mycket information om misstänkt GM och dennes familj.

5 juni skriver beskriver du hur du och din partner funnit likasinnade i SD och HD.
Hur ni umgås och har samma humor och intelligensnivå.
Att ni trivs tillsammans.

6 juni skriver du att du INTE känner SD och skulle du träffa honom på ett event skulle du inte drömma om att ens fota honom.

Förstår du att din trovärdighet är noll?

Nu helt plötsligt har du kontakter inom rättsväsendet och känner någon som har insyn i utredningen.
Varför kommer den här informationen nu?

Du har tyvärr alldeles själv trasslat in dig i dina egna lögner och nu förstår nog de flesta i tråden att det luktar skumt här..

Som någon tidigare i tråden skrev:

”Om man talar sanning behöver man aldrig komma ihåg vad man har sagt”
Varför tar du upp samma frågor som dryftats flera gånger tidigare och jag har svarat på dessa?
Patetiskt att olika användare tar upp samma fråga, fast jag svarat. Ni för verkligen inte tråden vidare. Det räcker nu. Ta upp förtydliganden eller vad ni har för ytterliga frågor, gå inte i loop. Det nedvärderar er själva.

Är det så svårt att förstå vår relation med SD/HD? Gå till dig själv. Du har garanterat någon på jobbet som du gärna pratar med lite extra, ni kan skratta ihop och ta lunchpromenader. Men du ringer inte till den personen på helgen eller svänger förbi hemma hos hen.
Skulle du, om SD var din kompis, be att ta ett kort på hans hand och ge till vargarna?

Förstår inte hur ni ens dryftar detta, det är för mig och många andra, fullt naturlig bekantskapskrets och hur man skulle beskriva den.

Mina och våra kontakter ger som sagt inte mycket, eller inget alls just nu. Även om jag kanske sitter inne med mer, så är det information som inte ska ut till allmänheten.
Exemplet att (tror det var du, men minns inte exakt just nu), SD haft digital kontakt med LW under kvällen. Jag visste det redan 2:a-3:e veckan. Men höll inne med det, det var vikt för utredningen. Men när det sedan släpptes av dig (eller annan), så verifierade jag den uppgiften.
Citera
2018-07-25, 09:16
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Det är ju det jag säger. Han/de skriver i tråden. Helt säkert. Finns ingen chans att på annat vis förklara detta sjuka jagandet efter SD. Iaf i detta läge, när ingen vet om det öht finns nåt graverande på honom. Då kan man ej gå "all in" med sån aggresivitet. De som gör så har en agenda.
Sammanfattningsvis måste man konstatera än en gång att det är INTE SD SOM JAGAR SEJ SJÄLV I TRÅDEN. Knappast en vuxen ansvarstagande människa heller. Antingen en väldigt sjuk vuxen(vilket jag inte tror),eller en omogen yngling som njuter av detta och roar sej i tråden.
Pokémon word puzzles (Geocaching) som blivit Jigsaw - truth will set him free
Citera
2018-07-25, 09:19
Medlem
Honan6s avatar
Angående att SD blev stoppad för inresa i USA, kan ju bero på att länderna kan söka i respektives fingeravtryckregister för brott som kan ge minst 1 års fängelse.
Utbytet har varit igång sen förra året. Se länk: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-kan-utbyta-fingeravtryck-med-usa
Citera
2018-07-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Den enda som det finns något "graverande" på är väl SD i detta läge.
På fb behöver man inte ha en agenda utan får gå på det som framkommer i tråden och efter tycka, fundera och försöka få ihop det så gått man kan. Inte ens polisen lyckas få ihop det... så här är det upp till var och en att spekulera. Och att Du sen har annan tro får Du så klart ha.
Citera
2018-07-25, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Källa på tiden för DNA-analys?
Du tycker inte det som skrivits i tråden och dom källor som hänvisats till räcker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in