2021-07-28, 20:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tja, vi har ju en privatdeckare i tråden. Är man väldigt mån om hela sanningen går det alltid att samla ihop till ekonomin och kanske hitta något intressant.

Jasså? Och vem skulle det vara menar du?
Citera
2021-07-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Varför fortsätter ni älta detta?
Galenpanna slog ihjäl kvinna av de vanliga skälen.
Han dömdes. ● Stack sig i halsen och lyckades förblöda. Det är över.
Släppt det nu

● St*fan Davidss*n stack sig i halsen och sålunda lyckades med att förblöda ? ? ?

Det gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 är långt ifrån över och slutdiskuterat, det finns fortfarande en mängd frågetecken att räta ut, och så länge, som dessa frågetecken kvarstår outrätade, så kommer fallet att diskuteras vidare i L*na Wesstr*m-tråden av några medlemmar som har ett seriöst intresse för att gräva vidare.

Beträffande mig själv, så gräver jag vidare i detta mordfallet utanför själva förundersökningsprotokollet och jag har ett mycket stort och seriöst intresse för att kunna finna olika svar på mina tankar och frågor.

Som jag tidigare i L*na Wesstr*m-tråden har framfört, det vill säga, om jag får den minsta lilla chans till att kunna daska HD på stjärten eller knäppa JG på nosen, så kommer jag inte att tveka en enda liten sekund. Jag tror på det jag vet och känner till, och du, får vila din tro på vad du själv vet och känner till.

Mitt mål, är att gå till botten med vissa saker som har med det gamla mordfallet L*na Wesstr*m att göra vilket i sin tur sker utanför själva förundersökningsprotokollet.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-28, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
När jag nu läser det faktiska att JG uppdaterade sin facebook, med vila i frid Softis, blir det väldigt tydligt. Hur kunde han veta? Teknikerna jobbade vid tiden på brottsplatsen med kroppen?! Hela människan är ett nervvrak, varför "knäckte" inte förhörsledarna honom?
Han försvårade utredningen med sitt raderande, om inte annat?
Han är absolut involverad, mycket konstigheter med den "mannen"

Tror inte han var direkt involverad i mordet, men av SDs kryptiska uttalanden till JG att döma, "bara jag vet om jag dödade Lena ellerinte", så begrep JG tidigt sammanhangen men valde att skydda SD. Det var hans stora misstag.

Som den skvallerbytta han verkar vara och med nerverna dallrandes utanpå kroppen, så var det inte svårt för honom att i ett mycket tidigt skede inse att den döda kroppen tillhörde Lena. Och då var han lite för snabb med att uttrycka sin sorg, eller vafan det nu var han kände. Skam och skuld? Eller rent av en slags vriden sensationslystnad "first to find out" ?

I detta läge insåg han, alltför sent för sitt eget bästa, att han nu kunde åka dit för skyddande av brottsling och få fängelsestraff för detta.

Så tror jag och har hela tiden trott att det ligger till med JGs del i det hela. Han hade tagit fan i båten och nu var han "tvungen" att ro honom iland.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-28 kl. 21:25.
Citera
2021-07-28, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte han var direkt involverad i mordet, men av SDs kryptiska uttalanden till JG att döma, "bara jag vet om jag dödade Lena ellerinte", så begrep JG tidigt sammanhangen men valde att skydda SD. Det var hans stora misstag.

Som den skvallerbytta han verkar vara och med nerverna dallrandes utanpå kroppen, så var det inte svårt för honom att i ett mycket tidigt skede inse att den döda kroppen tillhörde Lena. Och då var han lite för snabb med att uttrycka sin sorg, eller vafan det nu var han kände. Skam och skuld? Eller rent av en slags vriden sensationslystnad "first to find out" ?

I detta läge insåg han, alltför sent för sitt eget bästa, att han nu kunde åka dit för skyddande av brottsling och få fängelsestraff för detta.

Så tror jag och har hela tiden trott att det ligger till med JGs del i det hela. Han hade tagit fan i båten och nu var han "tvungen" att ro honom iland.
Han tyckte ju de skulle leta efter en "kropp" hos HD dagen innan hon hittas, så han verkar inställd på att hon inte levde.

Om nu HD är snabb att förmedla info till JS och sen når infon SD (som skickar vidare till UP och JO runt kl 16.20) så är väl JG en som de likaväl skulle kunna prata med.
Han är ju tight med bägge två.
Citera
2021-07-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han tyckte ju de skulle leta efter en "kropp" hos HD dagen innan hon hittas, så han verkar inställd på att hon inte levde.

Om nu HD är snabb att förmedla info till JS och sen når infon SD (som skickar vidare till UP och JO runt kl 16.20) så är väl JG en som de likaväl skulle kunna prata med.
Han är ju tight med bägge två.

Ja, helt klart skulle det vara bra om man hörde JG igen. Begriper inte hur man kunde slarva bort denna möjlighet i ett så tidigt skede.

Har svårt att begripa många av de prioriteringar man gjorde, till nackdel för vad en del andraville dölja. Däribland att hålla flera och tuffare polisförhör med t.ex JG och HD i inledningsskedet. Men det är inte för sent än.

Några trådskrivare verkar tycka att det räcker med att SD åkte fast, men det tycker inte jag. Förutom att den skyldiga åkte fast så bör även ev medhjälpare tvingas ta sitt ansvar. Det handlar om bl.a rättssäkerheten samt rättsmedvetandet hos gemene man.
Citera
2021-07-28, 22:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, helt klart skulle det vara bra om man hörde JG igen. Begriper inte hur man kunde slarva bort denna möjlighet i ett så tidigt skede.

Har svårt att begripa många av de prioriteringar man gjorde, till nackdel för vad en del andraville dölja. Däribland att hålla flera och tuffare polisförhör med t.ex JG och HD i inledningsskedet. Men det är inte för sent än.

Några trådskrivare verkar tycka att det räcker med att SD åkte fast, men det tycker inte jag. Förutom att den skyldiga åkte fast så bör även ev medhjälpare tvingas ta sitt ansvar. Det handlar om bl.a rättssäkerheten samt rättsmedvetandet hos gemene man.
Håller med. Retar mig främst på samtalet till JS, de surrar runt det hela men kommer inte till kärnan. Vart tog telefonlista vägen med inkommande samtal till JS mobil?
Hans uppgifter flyter liksom bort.
Sen konstateras bara (av HovR) att HD och SOA inte är värst trovärdiga och att SD ljuger?
Flum för att det inte är utrett och då kan de inte konfronteras heller.

Det är lite katt på hett plåttak över det hela, som om de inte vill grotta i det här och gör en halvhjärtad utredning.
Polisen (FhL) sa inget till HD i förhör. Punkt slut. Det lär finnas andra poliser med insyn som kan läcka.
Tror inte ens de vill rodda i det här.

När det sen är ett direktsamtal till polishuset istället för till 112 blir det ånyo märkligt.
Att polisen ens gick ut med info är udda eftersom ärendet är hos åklagarmyndigheten.
Helkonstiga turer.

En annan sak är vad JG säger att HD sagt i tiden upp till mordet. Att LW hotat henne.
Fick han mer frågor om detta i TR?
Det är i högsta grad av vikt men det passade kanske inte motivbilden.
Den som är i centrum är HD, men hon tonar bort som en fjärt i horisonten.
Det är hon som bråkar med LW om cacher och det är pga henne som SD är paranoid (att LW ska hålla tyst och inte avslöja dem).
Senast redigerad av develi 2021-07-28 kl. 22:50.
Citera
2021-07-28, 22:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
SD skulle inte kunna "drivas" till någonting. Har man inte lärt känna honom via fupen så vet jag inte. Hans sista försvarstal i Hovrätten visar också hur uppblåst han är. Såna människor kan inte drivas till något alls om han inte själv tycker det är en god idé.
Såna personer kan också falla hårt.
Tydligt bevisat här, om han nu inte blev mördad?
Citera
2021-07-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Såna personer kan också falla hårt.
Tydligt bevisat här, om han nu inte blev mördad?
Jodå, han föll hårt. Så hårt att han inte klarade av att se någon i ögonen efter domen och därför tog livet av sig. Det retar mig att reglerna tydligen inte tillät att man tog in honom innan domen meddelades.
Citera
2021-07-28, 23:54
Medlem
Citat:

Det är i detta sammanhang en stor skillnad mellan vad som är klandervärt och vad som är straffbart.

Även om man i efterhand förstår sammanhangen så kan man inte straffas för detta. Det vore kanske också olämpligt om man riskerar att dömas för att man dröjer för länge med att ange någon.

Man kan dömas för underlåtenhet att avslöja särskilt allvarliga brott (mord, våldtäkt mm), men det finns ingen skyldighet att avslöja ett redan avslutat brottsligt förfarande för den som först i efterhand får vetskap om brottet. Det spelar då heller ingen roll om det rör en närstående person eller inte. Även om vårt rättsmedvetande tycker något annat och även om man kanske borde vara skyldig att vittna om allvarliga brott som man får kunskap om i efterhand.

I detta fall hade mordoffret förmodligen redan avlidit (även om kroppen inte hittats) när de aktuella personerna väl fått kännedom om försvinnandet och kanske fått någon form av indirekt erkännande. Även om människorov kan anses vara ett pågående brott så är brottet avslutat när offret har dött.

Skyddande av brottsling är ett annan brott som kräver någon form av aktiv handling, det räcker inte med att underlåta att tala om att personen erkänt (i efterhand) eller att låta bli att berätta vad man vet i polisförhör. Däremot kan det bli ett brott i ett senare skede att förtiga sanningen i domstol.

För den som är intresserad finns det examensarbete vid Juridiska Institutionen Lunds Universitet med titeln "Underlåtenhet att avslöja brott - En möjlighet att kringgå beviskravet för medverkan?" 2017 som tar upp några av dessa problemställningar på ett lite mer lättläst sätt.
Citera
2021-07-29, 00:11
Medlem
develis avatar
Multitaskande SOA tycks ha andra regler än gemene man.
Förutom att storstäda och sota skorstenar (utan tillstånd) direkt efter avspärrningarna, så vattnar han gräs under avspärrning.
Han ringde kanske till polishuset och fick grönt ljus.

"L har sett att vattenspridaren varit igång åtminstone två gånger när huset var avspärrat, hon tror att hon har sett den igång vid något tillfälle efter att avspärrningen hävts.
Vid ett av de tillfällen som vattenspridaren var igång under avspärrning var det svärfar som var där. "

"L såg vid ett tillfälle att svärfar satt på Stefans trapp när huset var avspärrat och pratade med grannarna på Betesvägen (..)"
(LH, Ab 150)
Citera
2021-07-29, 01:40
Avslutad
Citat:

Just precis, rätt ska vara rätt, som sotarmästaren kände sig nödgad att påpeka..
Citera
2021-07-29, 01:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med. Retar mig främst på samtalet till JS, de surrar runt det hela men kommer inte till kärnan. Vart tog telefonlista vägen med inkommande samtal till JS mobil?
Hans uppgifter flyter liksom bort.
Sen konstateras bara (av HovR) att HD och SOA inte är värst trovärdiga och att SD ljuger?
Flum för att det inte är utrett och då kan de inte konfronteras heller.

Det är lite katt på hett plåttak över det hela, som om de inte vill grotta i det här och gör en halvhjärtad utredning.
Polisen (FhL) sa inget till HD i förhör. Punkt slut. Det lär finnas andra poliser med insyn som kan läcka.
Tror inte ens de vill rodda i det här.

När det sen är ett direktsamtal till polishuset istället för till 112 blir det ånyo märkligt.
Att polisen ens gick ut med info är udda eftersom ärendet är hos åklagarmyndigheten.
Helkonstiga turer.

En annan sak är vad JG säger att HD sagt i tiden upp till mordet. Att LW hotat henne.
Fick han mer frågor om detta i TR?
Det är i högsta grad av vikt men det passade kanske inte motivbilden.
Den som är i centrum är HD, men hon tonar bort som en fjärt i horisonten.
Det är hon som bråkar med LW om cacher och det är pga henne som SD är paranoid (att LW ska hålla tyst och inte avslöja dem).
Väldigt konstiga vändningar och hemlighetsmakeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in