2021-06-22, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Återigen klistrar du på folk åsikter och formuleringar.
Jag har exempelvis aldrig kallat SD för psykopat.

Inte heller påstått följande om HD;
"hjärntvättad, rädd/under nåt dödshot eller styrd av SD."
(-så mycket har jag läst av dig att jag vet att du mycket väl förstår att manipulerad respektive "styrd" eller "hjärntvättad" är olika saker).

Att HD "kör dubbelt" har ju diskuterats och dissekeras sönder i omgångar i tråden.
- Där håller jag med de trådisar som menar att HDs fling med JS inte kan jämföras med SDs alla år med LW.

Och som vanligt tar du vad andra skrivit till dig och serverar det som dina egna slutsatser gentemot andra...

"Klarar du öht av att skriva i sak bortom min person?"

"dina patetiska försök att förvränga och ditt eviga OT som fortsätter i spoilers"

Jag återgår till mitt liv IRL och låter dig svänga på orden här bäst du kan.

Kunde inte låta bli att markera när du svarade nötis på det där sättet med en massa påståenden bara.

Nötis har haft tålamod med dig så länge och försökt bemöta dig i sak, lyssna in dig och ge dig sakliga, genomtänkta och sjyssta svar utan att hävda att hon sitter på nån absolut sanning.
Förväntat att du går helt off topic. Ja, jag finner det patetiskt att gå i samma hjulspår oavsett om du gör spoiler.
Nötis hit och Nötis dit. Jag skriver till dig.

Sensmoralen var att HD var lättmanipulerad som deprimerad.
2014/15 är det fara å färde med äktenskapet.

När hon vaknar till från 2015 så ses nåt helt annat.
Ju bättre medicinsk behandling, ju mer kraftfull verkar det som.
En successiv förbättring varav terapi däremot tycks inte ha hjälpt henne värst mycket:

I din spoiler nyss nämnde du skam. Det har jag skrivit ett par ggr till dig i april/maj.

Kränkt relaterar som sagt till skam och förödmjukelse.
Det är hon som vill dölja otrohet och ger förhållningsorder. Det är hon som håller skam i schack, vilket producerar ångest.

Kränkt är en farlig känsla om den övergår i intensivt hat som pågår för länge och kan övergå till en känsla att vilja triumfera.
I sin värsta form kan hat mynna ut i hämnd.

Det är när HD tar ut skilsmässa som han blir farlig.
Ju mer kontrollförlust för SD, ju mer makt får HD över situationen och det mångåriga triangeldramat.

Edit.
Förtydligande.
Att jag la till psykopatbegreppet berör snarare kontext än dig - ser dock att texten kan ge syftningsfel.
Om SD som psykopat har du citerat in ur FUP, vi har därmed diskuterat begreppet, dock är narcissism det du upprepat.
Senast redigerad av develi 2021-06-22 kl. 21:06.
Citera
2021-06-22, 20:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ber om ursäkt, vill absolut inte att du ska uppfatta det som att jag "förklarar" något för dig. Det handlar om att förklara vad jag utgår från när jag spekulerarar. Jag är ju själv ingen expert på våld i nära realtion, utan det är ett ganska nytt område för mig som jag försöker sätta mig in i. Först i samband med mordet på Tova började jag läsa in mig något på det, och har bara (tack och lov) insyn i ett förhållande där vi var vänner till ett par.

Och i det förhållandet kan jag säga att kvinnan (som blev misshandlad) var en mycket stark person på många sätt. Där var det verkligen hon som talade om var skåpet skulle stå. Oroligt bestämd. Men som det visde sig var det andra faktorer i förhållandet som avgjorde. Man kan vara stark på ett sätt och svag på ett annat.

Allt handlar om spekulationer och hur man tolkar det som finns i FUP, och jag ser inga problem med att man tror olika.

Att SD ville ha skilsmässa, det ser jag som ett av SDs försök till att manipulera sin omgivning. Han vill visa vilken hedersknyffel han är. Minns inte ordagrannt hur han utrrycker det i rätten; men det handlade typ om att han tyckte att han var ovärdig HD, och att han sa till henne att hon borde skilja sig från honom.

Det är hans knep, att få henne att tycka synd om honom och samtidigt visar han vilken superduper man han är.

Jag ser det här greppet som att det liknar hans grepp där han vill visa att han uppmuntrar både HD och Lena att träffa andra; att han inte alls är svartsjuk. Men i grunden är det bara ett av hans manipulationer, knep för att få ett övertag. I själva verket går han in i HDs enheter och kolllar hennes mail, spanar på Lena utanför hennes fönster. Till den grad att det handlar om övervakning, vilket HD också uttrycker till honom, medan i rätten förnekar hon det.

SD fråntar sej dessutom allt ansvar för den uteblivna skilsmässan våren -17 genom att deklarera att HD ”gjorde fel” som inte skilde sej ”där och då”. Han blir då, som vanligt, oskyldig som en brud enligt sitt bakvända resonemang.

Att han är så ivrig att hävda att han inte är det minsta svartsjuk tror han kanske kan tala till hans fördel.
Det normala är väl annars att vara åtminstone något svartsjuk när ens drömkvinna/drömman ska dela hotellrum med sin nye Mycket Gode Vän.

Tycker jag.
Citera
2021-06-22, 21:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helvete vad du ältar. Du håller ju på att behöva luktsalt om man skrivet nåt om HD.
Lägg ner om härskarteknik.
Jag skriver vad fan jag vill och har lämnat citat.
Det är mina slutsatser att han rövar efter HD likt JG, en annan fjant.

Faktum är att han är en skitstövel mot LW, har allierat sig med SD och HD när det gäller burkar och att han har tät kontakt med lögnhalsen HD efter skilsmässan.

Råkade på det här när jag läste i A 168A /334 ff om J*ani och hans fula grej att ta med sig alla koordinater till TD på gemensamt inarbetade cacher under en lång tid där flera deltagit och Lena menade sig ha arbetat fram minst 100.

Här ser man att Lena misstänker SD och inte HD:

"Lena Wesström
Jag frågade om vi skulle titta på datum, då hade de redan bestämt med TD, skulle åka bara ett par
dagar senare
7 apr 2018 19:00

"Lena Wesström
Han blev såklart generad, han hade ju gjort jordens svek. Pinsamt och jobbigt. Så han skyllde på
mig, sa att jag visste och att det var larvigt av mig att fråga
7 apr 2018 19:02"
"

"Lena Wesström
Vi (mest jag) har löst 200 mystar. Jag skulle åkt med M*attan, J*ani och T*essa at ligga så många
mystar vi kunde på ett dygn. Jag löste kanske 100+, J*ani hade fått hela silverskogen av nån (50 st)
och så löste han och M några var. Tiden gick och det blev jämt uppskjutet. Till slut tog han alla
koordinater och åkte med TD!
7 apr 2018 18:59
"

"Lena Wesström
Nä. Jag och M skulle åkt med J*ani (J*Oikarinen) och T*ess (f*reakylikemee). J*ani och T*ess åkte med
TD. Idag åkte jag och M med L*atorp och G*rafC
7 apr 2018 22:17
"
//
"Lena Wesström
Det var ju jag som liksom projekterat gårdagens tur, med böran för över ett år sen. Så mycket har
hänt längs vägen. J*ani som visade sig vara en ynkrygg (visste jag redan, men det hade dittills inte
drabbat just mig) och det kopplar indirekt till S (som blivit den han tyr sig till istället - och S gottar sig i det, precis som med YD, han skiter i att de beter sig illa mot mig, bara fortsätter njuta av deras
beundran som om inget hänt
)
8 apr 2018 10:48
"
Citera
2021-06-22, 21:21
Medlem
Både HD och Lena har daltat och gullat med SD men på olika sätt och från helt olika utgångslägen. SD = en totalmanipulatör och lögnare, en skitstövel som bara brydde sig om sig själv. Trots den "uppskattning" han låtsades visa dessa båda kvinnor - och det handlade inte om kärlek. Inte det vi normala kallar kärlek. Han fick 2 kvinnor att må dåligt och särskilt Lena skulle jag tro. Tror hon blev tämligen ensam mot slutet, bortskuffad av såna som JG.

En sån person som SD var är en känslomässig krympling men lider inte av det. Snarare njuter över och skrattar åt hur "överspända, känsliga, gråtmilda och lättlurade" andra är.

Och det gäller ju inte bara partners och älskarinnor/älskare - det handlar om vänner, chefer, arbetskamrater, grannar - varenda jävel som kommer i deras väg. Det är dessa skithögars sätt att leva, de kan inget annat men känner sig omnipotenta och ler i mjugg.

Manipulation, mer eller mindre förtäckta hot, lögner och kontroll är inte kärlek, det är ett begär att ÄGA en annan persons hela innersta väsen. Stöpa om, internalisera och förråda.

Kan inte påstå att jag gråter över att detta kräk har lämnat jordelivet, men hade hellre önskat att han hade tvingats in i fängelse. Men livet på kåken skulle han aldrig ha klarat av.
Citera
2021-06-22, 21:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Råkade på det här när jag läste i A 168A /334 ff om J*ani och hans fula grej att ta med sig alla koordinater till TD på gemensamt inarbetade cacher under en lång tid där flera deltagit och Lena menade sig ha arbetat fram minst 100.

Här ser man att Lena misstänker SD och inte HD:

"Lena Wesström
Jag frågade om vi skulle titta på datum, då hade de redan bestämt med TD, skulle åka bara ett par
dagar senare
7 apr 2018 19:00

"Lena Wesström
Han blev såklart generad, han hade ju gjort jordens svek. Pinsamt och jobbigt. Så han skyllde på
mig, sa att jag visste och att det var larvigt av mig att fråga
7 apr 2018 19:02"
"

"Lena Wesström
Vi (mest jag) har löst 200 mystar. Jag skulle åkt med M*attan, J*ani och T*essa at ligga så många
mystar vi kunde på ett dygn. Jag löste kanske 100+, J*ani hade fått hela silverskogen av nån (50 st)
och så löste han och M några var. Tiden gick och det blev jämt uppskjutet. Till slut tog han alla
koordinater och åkte med TD!
7 apr 2018 18:59
"

"Lena Wesström
Nä. Jag och M skulle åkt med J*ani (J*Oikarinen) och T*ess (f*reakylikemee). J*ani och T*ess åkte med
TD. Idag åkte jag och M med L*atorp och G*rafC
7 apr 2018 22:17
"
//
"Lena Wesström
Det var ju jag som liksom projekterat gårdagens tur, med böran för över ett år sen. Så mycket har
hänt längs vägen. J*ani som visade sig vara en ynkrygg (visste jag redan, men det hade dittills inte
drabbat just mig) och det kopplar indirekt till S (som blivit den han tyr sig till istället - och S gottar sig i det, precis som med YD, han skiter i att de beter sig illa mot mig, bara fortsätter njuta av deras
beundran som om inget hänt
)
8 apr 2018 10:48
"
Detta har jag nyss citerat för att visa hur taskigt JO beter sig mot LW och jämfört med JG.

Jag skrev även att HD kontaktade JO efter skilsmässan så att hans flickvän blev svartsjuk och han fick tona ner kontakten.

Att SD eldar i brasan har jag skrivit många ggr.
Han har vinstintresse i att prata skit om LW till HD och vice versa.

För övrigt och bortom JO:
LW begår ett kardinalfel i triangeldramat.
Hon underskattar HDs kapacitet grovt på slutet och tror inte ens hon har med skilsmässan att göra.
Hon underskattar även vad HD betyder för SD.

Troligen finns det en del hos LW som vill se HD som svagare eftersom hon upprepar detta väldigt ofta, däri framflyttar hon positionerna i sin egentliga maktlöshet.

Skillnaden är att HD har tillfrisknat markant för att ta plats och hon har en annan kapacitet.

SD vill högst troligt bejaka den svaga bilden för att behålla sin självbild som den macho mannen i maktposition. In charge med kontroll.

Via TB ses att den bild som SD säger om HD som sjuk och svag vid hemkomst fr USA inte heller stämmer. De förvånas när de hälsar på.
Eftersom LW sällan ser och knappt pratat med HD (efter mars och sen GeoTourSwe2 i juni) är det SDs bild hon faller tillbaka på, och det hon minns bak i tiden.
Senast redigerad av develi 2021-06-22 kl. 21:41.
Citera
2021-06-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
SD fråntar sej dessutom allt ansvar för den uteblivna skilsmässan våren -17 genom att deklarera att HD ”gjorde fel” som inte skilde sej ”där och då”. Han blir då, som vanligt, oskyldig som en brud enligt sitt bakvända resonemang.

Att han är så ivrig att hävda att han inte är det minsta svartsjuk tror han kanske kan tala till hans fördel.
Det normala är väl annars att vara åtminstone något svartsjuk när ens drömkvinna/drömman ska dela hotellrum med sin nye Mycket Gode Vän.

Tycker jag.

Flikar in lite här:
SD kunde väl inte göra fel..... ? Självklart var han rosenrasande inombords, ville inte ens tro att HD låg med JS..... det blev bara för mycket för honom! Dessutom var Lena på väg bort.

Han befann sig plötsligt i mitten, rådvill som åsnan mellan 2 hötappar och med bara pitten kvar i handen...

All skuld lade han på Lena, för hans eget fel kunde det ju inte vara. "Jag har rätt, du har fel", ett av hans mantran som de båda kvinnorna nu viftade bort. Tyvärr ledde detta till Lenas gräsliga, långdragna och plågsamma död.
Citera
2021-06-22, 21:47
Medlem
Citat:
Förväntat att du går helt off topic. Ja, jag finner det patetiskt att gå i samma hjulspår oavsett om du gör spoiler.
Nötis hit och Nötis dit. Jag skriver till dig.

Sensmoralen var att HD var lättmanipulerad som deprimerad.
2014/15 är det fara å färde med äktenskapet.

När hon vaknar till från 2015 så ses nåt helt annat.
Ju bättre medicinsk behandling, ju mer kraftfull verkar det som.
En successiv förbättring varav terapi däremot tycks inte ha hjälpt henne värst mycket:

I din spoiler nyss nämnde du skam. Det har jag skrivit ett par ggr till dig i april/maj.

Kränkt relaterar som sagt till skam och förödmjukelse.
Det är hon som vill dölja otrohet och ger förhållningsorder. Det är hon som håller skam i schack, vilket producerar ångest.

Kränkt är en farlig känsla om den övergår i intensivt hat som pågår för länge och kan övergå till en känsla att vilja triumfera.
I sin värsta form kan hat mynna ut i hämnd.

Det är när HD tar ut skilsmässa som han blir farlig.
Ju mer kontrollförlust för SD, ju mer makt får HD över situationen och det mångåriga triangeldramat.

Edit.
Förtydligande.
Att jag la till psykopatbegreppet berör snarare kontext än dig - ser dock att texten kan ge syftningsfel.
Om SD som psykopat har du citerat in ur FUP, vi har därmed diskuterat begreppet, dock är narcissism det du upprepat.

Dina resonemang gällande skam, kränkthet och hur att rikta sin vrede (passivt/aggressiva?) är intressant och just detta, icke alls smala fält, borde diskuteras mer.
Citera
2021-06-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Om det är helt uteslutet att HD har något som helst med mordet att göra kan man tycka att hon varit sansad. Juridiskt är hon friad. Läser man och lyssnar på förhören med henne i TR har jag väldigt svårt att se att hon inte döljer en del. Hon vill inte svara, minns inte, är osäker på och ger för mig ett intryck av att hennes eventuella roll inte är helt klarlagd.

Länge trodde jag att HD var ordentligt insyltad i själva mordet. Har emellertid ändrat mig (fanns inga som helst spår eller bevis mot henne) - till att hon VISSTE, men att hon gjorde allt för att skydda ynkryggen hon varit gift med.
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-22 kl. 22:00.
Citera
2021-06-22, 22:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Dina resonemang gällande skam, kränkthet och hur att rikta sin vrede (passivt/aggressiva?) är intressant och just detta, icke alls smala fält, borde diskuteras mer.
Ja, hon är nog väldigt kränkt och känner skam över att det inte varit så bra som de gett sken av. Men hon har samtidigt vetat om det hela länge, så för hennes del är det ingen kioskvältare. Hon samlade bara bevis eftersom han är en hal ål. Därför blir hennes förfasan något konstigt men det ger väl support. Från typ JG.

Det märkliga med HD är att hon har ny partner, (en möjlig språngbräda) och tar ut skilsmässa - och förefaller snarare att bli mer fixerad vid LW. Iaf inte mindre.
Alltså hon verkar ha fastnat i nåt som blir rent värre.
Det är väl i detta jag undrar hur effektiv hennes terapi har varit. Även hennes chef har lagt ner mycket tid på att lyssna på hennes vedermödor och JS har hamnat i en konstig position.

Att hon är sund eller sansad är det minsta jag skulle tolka henne som, snarare passivt aggressiv.
Hon är rejält hätsk och kan inte kontrollera sig när hon hoppas LW är död och i förhör när LW fortfarande är försvunnen så inleder hon snabbt om att LW vill "framstår i allas ögon som väldigt väldigt fin människa, omtänksam människa .. ödmjuk, gör allt för alla .. men eh .. tyvärr inte mot mig."

Hon uppger även att LW är manipulativ när hon får frågor om anmälan om SDs misshandel.
Även att LW erkänner till skillnad från honom (som jag nyss nämnde) vänder hon mot LW och slutklämmen är lite halvnojig. Tror inte LW skulle ha problem alls med att sätta otroheten hon berättar om på pränt:
Det här resonemanget tycks återkomma via SOA.
Han slätar över otroheten, kallar det att alla kan väl göra ett misstag.

HD hör inte av sig till barnens farmor och farfar, SOA är ställföreträdande åt HD likt under HovR och kontaktar SDs föräldrar.
SOA har knappt haft kontakt med dem tidigare, säger i förhör att han inte känner LW, men förmedlar till SDs mor att LW är manipulativ:

" M nämner att svärfar upplevde Lena som manipulativ. M vet inte om det hans
personliga åsikt eller om det är rykten han har hört."
Ab 148

Tycker de är rätt lika far och dotter. Övriga två verkar gå på tå. HD är bara toppen och systern tycker lika.
Citera
2021-06-22, 22:34
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Kloka reflektioner.
Ja hur lättmanipulerade vi människor är...

Och fallet fascinerar av den anledningen.

- Hur två (på ytan iaf) vanliga, välfungerande, välanpassade, aktiva yngre medelålders mammor i medelklassidyllen så pass lätt kan manipuleras och låta sig sugas in i en destruktiv "kärleks"karusell som mer och mer handlar om kontroll, hat och svek och snurrar fortare och fortare tills något totalt brister.

Ja LW tyckte synd om SD i polisförhör, precis som Elisabeth Smart och så många andra som utsatts för mer eller mindre grov misshandel av manipulativa män(niskor).

Många i SDs omgivning tycks ha fått en beskyddarinstinkt gentemot honom, trots att de själva drabbas av hans beteende. Som mamman i barnboken "Mamman och den vilda babyn."

Både LW och HD var emotionellt och intellektuellt på en högre nivå än SD. LW med sina många talanger, engagemang, kreativitet och intressen och HD med sin yrkeserfarenhet som sjuksköterska och mod att våga köra bil i annat land.

För HDs del tror jag skam är en förklaring till mycket.

*Nu blev det ett långt svar, sorry.
Jag tycker du har gjort en klok analys av en komplicerad händelse.
Citera
2021-06-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Håller verkligen inte med om att din version är självklar. Går verkligen att förklara mycket av hennes beteende med ren och skär nedbrutenhet/svaghet.

Inte heller saknas det fog för det. När man ser hur hon förlåter och skyddar SD om och om igen i förhör trots allt som SD gjort mot henne, trots allt annat LW o SD utsatt henne för, allt med otäck empatilöshet, så är det svårt att se det som något annat än total kollaps av den egna integriteten och självkänslan. Nedbruten och respektlös mot sig själv. Att det skulle vara nåt avancerat skådespel för att dölja hennes egentliga psykopatiska mastermind ser jag som otroligt och långsökt.

Jag håller med. Det saknas nyansering i vissas bild av HD.
Klart det står alla fritt att tro och tänka vad man vill. Men en alltför svartvit och enkelspårig bild där de inblandade är antingen goda eller onda som karaktärerna i en Disneyfilm är inget som jag själv köper.
Citera
2021-06-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ja, hon är nog väldigt kränkt och känner skam över att det inte varit så bra som de gett sken av. Men hon har samtidigt vetat om det hela länge, så för hennes del är det ingen kioskvältare. Hon samlade bara bevis eftersom han är en hal ål. Därför blir hennes förfasan något konstigt men det ger väl support. Från typ JG.

Det märkliga med HD är att hon har ny partner, (en möjlig språngbräda) och tar ut skilsmässa - och förefaller snarare att bli mer fixerad vid LW. Iaf inte mindre.
Alltså hon verkar ha fastnat i nåt som blir rent värre.
Det är väl i detta jag undrar hur effektiv hennes terapi har varit. Även hennes chef har lagt ner mycket tid på att lyssna på hennes vedermödor och JS har hamnat i en konstig position.

Att hon är sund eller sansad är det minsta jag skulle tolka henne som, snarare passivt aggressiv.
Hon är rejält hätsk och kan inte kontrollera sig när hon hoppas LW är död och i förhör när LW fortfarande är försvunnen så inleder hon snabbt om att LW vill "framstår i allas ögon som väldigt väldigt fin människa, omtänksam människa .. ödmjuk, gör allt för alla .. men eh .. tyvärr inte mot mig."

Hon uppger även att LW är manipulativ när hon får frågor om anmälan om SDs misshandel.
Även att LW erkänner till skillnad från honom (som jag nyss nämnde) vänder hon mot LW och slutklämmen är lite halvnojig. Tror inte LW skulle ha problem alls med att sätta otroheten hon berättar om på pränt:
Det här resonemanget tycks återkomma via SOA.
Han slätar över otroheten, kallar det att alla kan väl göra ett misstag.

HD hör inte av sig till barnens farmor och farfar, SOA är ställföreträdande åt HD likt under HovR och kontaktar SDs föräldrar.
SOA har knappt haft kontakt med dem tidigare, säger i förhör att han inte känner LW, men förmedlar till SDs mor att LW är manipulativ:

" M nämner att svärfar upplevde Lena som manipulativ. M vet inte om det hans
personliga åsikt eller om det är rykten han har hört."
Ab 148

Tycker de är rätt lika far och dotter. Övriga två verkar gå på tå. HD är bara toppen och systern tycker lika.

Risken finns att HD bryter ihop om inte för lång tid. Kan önska att hon slapp alla känslomässiga bojor i framtiden, men förmodligen behöver hon terapi. Grundligt. Kanske får hon redan det?

Hittade en väldigt bra finsk sida om skam (nyy - nånting) , skuld, vrede och maktlöshet dom jag inte sett tidigare. Den sammanfattar detta väldigt bra och forskning pågår.

Tyvärr är jag värdelös på att länka från mobilen som jag använder just nu vid denna tid på dygnet här i mitt kontor = sängen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in